همه‌گیری کرونا باعث شده است تا شرایط عادی زندگی در همه جای دنیا مختل شود و به باور کارشناسان، این احتمال وجود دارد که این شرایط هیچ‌گاه به حالت عادی باز نگردد.

به گزارش بهداشت نیوز: تا کمتر از یک سال پیش همه مردم جهان در شرایطی عادی به سر برده و با خیال راحت در مناطق شلوغ حاضر شده، به رستوران رفته و گاه توجهی زیادی هم به رعایت دقیق موارد بهداشتی مانند شستشوی دست‌ها نداشتند. این شرایط با ظهور کابوسی به نام کرونا به هم ریخته و در حال حاضر استفاده گسترده از مواد ضدعفونی کننده، ماسک صورت و دستکش به امری عادی تبدیل شده است.

در واقع با ایجاد بحران همه‌گیری ویروس کرونا شرایط زندگی و معادلات آن در سراسر جهان تغییر بسیار مهمی کرده است. با اینکه دوره قرنطینه در بسیاری از مناطق جهان به پایان رسیده و کشورهای مختلف با راهکارهای احتیاطی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال بازگشت به حالت عادی زندگی هستند اما باید بپذیریم که ممکن است هیچ‌گاه نتوانیم به دوران پیش از کرونا بازگردیم.

با بازگشایی فروشگاه‌ها و سپس رستوران‌ها و پارک‌ها علائمی از موج دوم همه‌گیری کرونا به چشم می‌خورد و دوباره دولت‌ها نسبت به رعایت فاصله‌گیری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیر شده‌اند.

در سراسر جهان معمولاً استفاده از ماسک در فضای سرپوشیده و بسته، اجباری شده است. انجام تست کرونا و رعایت فاصله‌گیری اجتماعی و شست و شوی مرتب دست‌ها و استفاده از ضدعفونی کننده به مردم کمک می‌کند تا بتوانند روابط کاری و اجتماعی خود را حتی با محدودیت ادامه دهند.

با اینکه افراد مهمانی‌های کوچک خانوادگی برگزار می‌کنند اما نمی‌توانند مراسم بزرگ برپا کرده و در خارج از خانه با انبوهی از مردم تعامل نزدیک داشته باشند. این عمل علاوه بر به خطر انداختن سلامتی خود فرد، بر اجتماع و سلامت جسم و روان مردم تأثیرگذار خواهد بود.

به اعتقاد کارشناسان، ما نمی‌توانیم و با توجه به شرایط حق نداریم تا به دوران پیش از همه‌گیری ویروس کرونا بازگردیم چرا که بازگشت به دوران پیش از کرونا، جوامع انسانی سراسر جهان را به خطر خواهند انداخت. در واقع تغییرات عمده‌ای که شرایط زندگی و همه‌گیری کرونا بر جوامع تحمیل کرده است، مانع از بازگشت به حالت عادی و شرایط پیش از بحران می‌شود.

انسان‌ها نیازمند تفریح، گردش، کار، فعالیت‌های بدنی، تعامل نزدیک و غیره هستند. اگر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گیری اجتماعی بتوانیم به امور معمول زندگی بپردازیم، به حالت عادی جدیدی خواهیم رسید که شرایط را با توجه به تغییرات ناشی از بحران همه‌گیری کرونا، بهبود خواهد بخشید. در یک سناریوی بدبینانه این موضوع ممکن است حتی با ارائه واکسن کرونا نیز ادامه داشته و در صورت عدم ایجاد مصونیت توسط این واکسن، شاید باز هم شرایط به حالت عادی باز نگردد اما در صورت کشف واکسنی با ایجاد مصونیت دائم می‌توان امیدوار بود که شرایط زندگی انسان مجدداً به حالت عادی و پیش از کرونا بازگردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *