گروه استان‌ها- رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت: با توجه به این‌که تا نیمه اسفند همه استان‌های کشور در وضعیت مطلوبی قرار داشتند سرعت شیوع ویروس انگلیسی وضعیت کشور را قرمز کرد پس خطر ویروس کرونای هندی هم بیخ گوش ما قرار دارد.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم ، سیامک محبی ظهر امروز در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در سالن کرامت استانداری برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت بیماری کرونا در استان اظهار داشت: سرعت انتقال کرونای انگلیسی در قم طبق نمودارها از 10 اسفند شروع و در ابتدا استان خوزستان را قرمز کرد  و بعد با سرعتی بالا بیشتر استان‌های کشور را وارد وضعیت خطرناک کرد کرونای هندی هم‌صدای آن بیخ گوش ما است باید هرگونه آلودگی را شناسایی کنیم.

وی  افزود: قم در جدول نموداری وزارت بهداشت در رده 23 کشور قرار دارد هنوز در وضعیت قرمز قرار دادیم هرچند روند بستری‌ها اندکی نزولی شده است اما هنوز در وضعیت خطرناکی قرار داریم.

  افزایش نمونه‌ها و تست‌های مثبت در قم 

رئیس مرکز بهداشت استان قم عنوان کرد: انتظار داریم هفته آینده از هرم به مرحله نزولی برسیم، میزان بستری جدید به 105 بیمار رسیده است و دلیل آن راه‌اندازی مرکز درمان و مراقبت موقت است که تنها برای گرفتن دارو ایجادشده است اما همچنان تعداد تست‌های گرفته‌شده است افزایشی است.

محبی افزود: تعداد فوتی‌های ما روند افزایشی و نگران‌کننده‌ای دارد و میزان تست‌های مثبت 60 درصد رسیده است کل آزمایش به تفکیک مراکز خصوصی و بهداشتی و هم‌چنین بیمارستانی 16 هزار و 508 نمونه بوده است تست ها در بیمارستان‌ها و مراکز منتخب افزایش اما در مراکز خصوصی کاهش‌ یافته است.

  آغاز اجرای فاز جدید طرح شهید سلیمانی 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قم در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای گام پنجم طرح شهید سلیمانی اشاره و گفت: در طرح شهید سلیمانی در این طرح طی هفته‌های اخیر 81 درصد آزمایش‌ها در مراکز منتخب شناسایی‌ شده‌اند این روند به کنترل و شناسایی بیماری نقش مهمی داشته است درمجموع کل آزمایش‌ها انجام‌شده در این طرح 18 هزار و 999 مورد بوده که با افزایش روبرو بوده است.

محبی اظهار داشت: از 18 هزار و 999 تست صورت گرفته بیش از 4 هزار نفر تست کرونا مثبت را شناسایی کردیم حتی نسبت به هفته قبل هم افزایش‌ یافته است روند شناسایی در مراکز 16 گانه و منتخب افزایشی و تا 60 درصد رسیده است این امر می‌تواند اثرات مهمی در افزایش بیماری و روند صعودی بحران داشته باشد باید توجه به افرادی که این بحران را انکار می‌کنند بیشتر معطوف شود.

به گفته وی؛ در فاز جدید این طرح 12 هزار نفر ره‌گیری شدند جایگاه قم نسبت به هفته قبل در تعداد ره‌گیری بیش از 6 هزار نفر افزایش یافت 99 درصد تست‌های مثبت ره‌گیری شدند درزمینهٔ مراقبت در منزل با اجرای فاز جدید طرح شهید سلیمانی روند رو به کاهشی داشتیم به این دلیل که دیگر نیروها و گروه‌های مراقبتی و مراکز منتخب نیروی ما  با فرسودگی شدیدی روبرو هستند.

محبی افزود: در تست ریپد استان قم جزو استان‌های اول است تعداد در زمینهٔ بازدیدهای مشترک در طرح شهید سلیمانی از اصناف از 4 هزار و 110 مورد بازدید داشتیم یک هزار 830 مورد هم اخطار صادر شده است و 393 واحد پلمپ شده گزارش‌ شده است.

  تزریق واکسن به گروه‌های مختلف 

رئیس مرکز بهداشت استان قم با اشاره به وضعیت تزریق واکسن در استان بیان کرد: در برنامه تزریق واکسن مرحله اول آن شامل پرسنل بیمارستانی و کادر درمانی و بیمارستان خصوصی و دولتی و هم‌چنین اورژانس و نظام پزشکی و داروسازان ؛ جانبازان 5 درصد و بیماران سرطانی؛ خاص ؛ سالمندان که در مراکز سالمندی نگهداری می‌شوند و تعدادی از پاکبانان شد.

وی افزود: مرحله دوم پرسنل درمانگاه‌های دولتی و خصوصی و گروه‌های سالمندان بالای 80 سال هم در حال اجرا است در 2 مرکز در حال فراخوان هستیم این فراخوان با تماس تلفنی صورت می‌گیرد و استقبال خوبی شده است و سعی می‌کنیم دو مرکز دیگر را راه‌اندازی کنیم و دیگر بخشهای قم هم در حال پیگیری است و گروه‌های دیگر سنی در مراحل دیگر به آن‌ها واکسن تزریق خواهد شد.

  70 درصد مردم استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند 

رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت:  درزمینهٔ رعایت پروتکل‌ها در ارتباط با محدودیت‌ها تا 3 اردیبهشت در ادارات و سازمان‌ها 70 درصد؛ دفاتر پیشخوان 67 درصد؛ صنایع و اصناف 65 درصد و دفاتر پلیس + 10 با کاهش 66 درصدی و آموزشگاه رانندگی عملی 80 درصد و مراکز شماره‌گذاری غیرفعال و تعطیل هستند.

محبی عنوان کرد: جایگاه‌های سوخت 67 درصد و مراکز سی ان جی هم‌روند خوبی رسیده در آرامستان 70 درصد ولی همچنان شلوغی داریم شهرداری همکاری خوبی در این زمینه داشته است که جای تقدیر دارد.

به گفته این مسئول؛در پایانه‌های مسافربری درون‌شهری 66 درصد شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت می‌شود هرچند شهرداری در این مورد ورود خوبی داشته است برون‌شهری در زمینهٔ راهداری 65 درصد است و 5 اخطار داده‌ شده است دفاتر رسمی 64 درصد است.

وی عنوان کرد: آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تعطیل بودند مرکز نگهداری سالمندان هم تا 90 درصد و مساجد هم تا در این شرایط 5 اخطار برای آن‌ها صادر شده است نماز جماعت در مساجد همچنان برگزار می‌شود داریم در حرم مطهر نیز تا 60 درصد و مسجد مقدس جمکران هم 70 درصد پروتکل‌ها رعایت می‌شود.

وی با بیان این‌ که با وجودی که از ورود اتباع و مسافران غیر ایرانی نگران و واهمه داریم ولی هم چنان آمار ورود و خروج گردشگران خارجی را نداریم و باید میراث فرهنگی در زمینهٔ ورود و خروج مسافران غیر ایرانی به‌ویژه هندی و پاکستانی با ما همکاری لازم را انجام دهد.

هتل‌ها و مسافرخانه‌ها با کرونای هندی و آفریقایی باید ورود و خروج اتباع غیرایرانی را اطلاع دهند تا رصد کنیم و باید تذکر داده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *