رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به راه اندازی ۱۱۵ پروژه در حوزه اورژانس، از راه اندازی اورژانس ریلی در کشور برای اولین بار، خبر داد.

به گزارش وبدا، دکتر پیرحسین کولیوند در نشست خبری که در استودیو سلامت وزارت بهداشت و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تبریک سالروز بازگشت آزادگان به ميهن، با اشاره به اقدامات سازمان اورژانس کشور در بحران کرونا، عنوان کرد: سازمان اورژانس کشور، از بدو شیوع کرونا، به صورت حرفه ای و دقیق برای مواجهه با بیماری کووید 19، برنامه ریزی کرده و وارد عمل شد و در این راستا نیز اقدامات بسیاری انجام داد. ما در این سازمان، آمادگی مناسبی داشتیم و آموزش های لازم را به پرسنل ارائه دادیم. بنابراین، در همان روزهای نخست هم دچار شتابزدگی و عجله نشدیم و با برنامه ریزی دقیق و منظم، خدمت رسانی فوریت های پزشکی را انجام دادیم.

وی با اشاره به انتقال دانشجویان ایرانی ساکن ووهان چین و قرنطینه 14 روزه آنها در کشور، بیان کرد: انتقال دانشجویان ایرانی ساکن ووهان چین به کشور و عملیات قرنطینه آنها، توسط همکاران سازمان اورژانس کشور انجام شد که قرنطینه موفقیت آمیزی بود و در نتیجه، این دانشجویان با سلامت کامل به خانواده هایشان تحویل داده شدند.

فعالیت تیم عملیات ویژه اورژانس کشور در بحران کرونا

دکتر کولیوند به فعالیت تیم عملیات ویژه سازمان اورژانس کشور و ارائه خدمات فوریت های پزشکی و ارائه خدمت این تیم عملیاتی به بیماران کرونا، اشاره کرد و افزود: تیم های عملیات ویژه اورژانس از دو سال پیش در سازمان اورژانس کشور شکل گرفت و تقریبا عملکردی بین المللی دارد و در سراسر کشور حضور دارند.

وی ادامه داد: با توجه به ماهیت کار و حرفه ای بودن کار در اورژانس کشور، این تیم عملیات ویژه را برای خدمت رسانی در حوادثی مانند، سیل، زلزله، آتش سوزی و بیماری های نظیر کرونا، تشکیل دادیم و سعی کردیم به صورت مستمر آموزش های مهارت افزایی را نیز برای آنها تدارک دیده و تجهیزات کافی و لازم را نیز برایشان ایجاد کنیم.

افزایش چهار برابری تماس ها با اورژانس

وی با اشاره به افزایش چهار برابری تماس های اورژانس در دوران کرونا، ادامه داد: این افزایش تماس ها، برای دیسپچ های اورژانس فشار کاری را چند برابر می کرد و از طرفی هم ممکن بود افرادی که پشت خط می مانند، دچار عارضه شوند. بنابراین، طبقه همکف سازمان اورژانس را به یک مرکز تلفن جداگانه برای کرونا تبدیل کردیم و همکارانمان به صورت داوطلب در آنجا مستقر شده و پاسخگویی به سوالات را انجام می دهند.

انتقال بین بیمارستانی بیماران کرونا از سوی سازمان اورژانس کشور

رییس اورژانس کشور افزود: همچنین، صد در صد انتقال بین بیمارستانی بیماران همچنان توسط سازمان اورژانس کشور انجام می شود.

وی همچنین به اقدامات سازمان اورژانس کشور در ارسال تجهیزات و لوازم حفاظت فردی به دانشگاه های علوم پزشکی قم، شهید بهشتی، تهران، ایران، گیلان و مازندران، به ویژه در اوایل بروز کرونا، اشاره کرد و گفت: شرایط بسیار سختی بود، اما اقدامات بسیار دقیق و با کیفیت مطلوب انجام شد.

دکتر کولیوند با تاکید براینکه خللی در ارائه خدمات اصلی فوریت های پزشکی در بحران کرونا ایجاد نشده است، افزود: در شرایط کنونی بیماری کرونا شاید برخی از بیماران دارای بیماری های زمینه ای به دلیل نگرانی، جهت ارائه خدمت به بیمارستان ها مراجعه نکنند، اما خدمات فوریت های پزشکی به لحاظ فوریتی بودن آن، کاهش نیافته و همچنان ارائه می شود.

وی ادامه داد: رضایتمندی مردم عزیز، دلیلی بر ارائه خدمت مطلوبی است که توسط همکاران سازمان اورژانس کشور ارائه می شود. در بحران کرونا نیز سعی و تلاشمان آن بود که به سایر دستگاه ها و سازمان ها نیز کمک کنیم.

راه اندازی اورژانس ریلی در کشور

رییس سازمان اورژانس کشور افزود: اکنون بعد از گذشت شش ماه از شیوع کرونا، هنوز همکاران ما در حالت آماده باش به سر می برند و مرخصی نرفته اند. در این مدت چهار نفر از همکاران مان به شهادت رسیدند و ۱۹۰۰ نفر نیز به ویروس کرونا مبتلا شدند. البته در همین بحبوحه زمانی ۱۱۵ پروژه به صورت رسمی در ایام عید غدیر راه اندازی کردیم که راه اندازی اورژانس ریلی از جمله آنها بود که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد.

۳۰ آمبولانس ریلی؛ بزودی

دکتر کولیوند در خصوص جزییات آمبولانس ریلی، یادآور شد: آمبولانس ریلی یکی  از آرزوهای ما بود که با کمک وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن کشور قرار بر این شد که ۳۰ واگن به صورت آمبولانس ریلی و دو بیمارستان به عنوان ریل آمبولانس در کشور داشته باشیم. آموزش‌ ها و  ارائه خدمات در واگن ‌های قطارها برای کمک ‌های اولیه، خودامدادی و  دیگر امدادی در دستور کار ما است. افراد در این آمبولانس‌ های ریلی می ‌توانند به صورت دیجیتال از خدمات و مشاوره‌ های پزشکی نیز استفاده کنند. به زودی باید ۳۰ ریل به عنوان ریل‌ آمبولانس به این کار اختصاص پیدا کند و با اتمام این کار می‌ توانیم تمام خطوط را پوشش دهیم.

سرانجام قانون ارتقای بهره وری برای پرسنل اورژانس

وی در ادامه سخنانش درباره اجرای قانون ارتقای بهره وری در اورژانس کشور، تصریح کرد: شبهاتی در زمینه قانون بهره وری از پیش وجود داشت که با حضور در دیوان عدالت اداری این مشکل حل شد. همکارانی که دستورالعمل اجرای قانون بهره وری را اجرایی می ‌کنند برای آنها نیز انجام می ‌شود. در خصوص زمان شروع این قانون نیز شبهاتی وجود داشت که در حال رایزنی بر این موضوع هستیم. این که همکاران اورژانس ما جزو گروه بالینی هستند، موضوعی قطعی است و ما نیز از این موضوع کاملا دفاع می ‌کنیم. بودجه ‌ای که باید برای این کار اختصاص داده شود، باید از طریق سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شود که در حال پیگیری آن هستیم. در برخی موارد که این قانون از چه زمانی باید مشمول کارکنان شود، ممکن است شبهاتی وجود داشته باشد، اما اینگونه نیست که قانونی بر زمین مانده باشد. همه ما تابع قوانین ومقررات هستیم.

رییس سازمان اورژانس کشور در پاسخ به سوالی درباره آمادگی این سازمان برای ماه محرم و همچنین برگزاری کنکور سراسری، اظهار کرد: با هماهنگی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، آمادگی‌ های لازم را کسب کرده‌ ایم و پروتکل ‌های ابلاغ شده نیز اجرایی می ‌شود، ما هیچگاه خود را جدا از سایر دستگاه‌ها وهمکارانمان نمی ‌دانیم و برای ارائه خدمات در کنار آنها هستیم.

وی افزود: در خصوص مراسم‌ های عزاداری ماه محرم نیز براساس آنچه که پروتکل‌ های بهداشتی و درمانی بگویند اقدام خواهیم کرد و خدمات گسترده خود را به مردم ارائه می ‌کنیم. در ضمن نشانه ‌ای از ماه محرم را در آمبولانس‌ ها خواهیم داشت که به نوعی نشان دهیم ما نیز در این عزاداری‌ ها شریک هستیم. از سوی دیگر، ممکن است وزارت کشور یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهمیداتی داشته باشند که ما عینا مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت می ‌کنیم.

خدمات آمبولانس های هوایی

دکتر کولیوند درخصوص ارائه خدمات توسط اورژانس هوایی نیز بیان کرد: اکنون ۴۵ بالگرد داریم که خدمات قابل توجهی ارائه می‌ دهند. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی اکنون در گروه الف در خدمت رسانی در حوادث ترافیکی هستیم و با کشورهایی مثل آلمان، انگلستان و غیره مقایسه می‌ شویم؛ در حالیکه پیش از این در رنکینگ گروه هشت بودیم. به دنبال همین موضوع، توانسته ‌ایم خدمات ارزنده ‌ای در مدیریت سکته ‌های حاد قلبی و مغزی ارائه دهیم.

خرید ۳ فروند بالگرد در دستور کار

رییس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: در مورد اعزام بالگرد مطابق دستورالعمل ‌ها اقدام می‌ کنیم. در صورتیکه شرایط جوی اجازه دهد برای امدادرسانی از اورژانس هوایی استفاده می‌ کنیم. در توسعه اورژانس هوایی در فاز اول ۴۵ بالگرد داریم و قصد داریم در فاز دوم به ۵۵ فروند و در فاز نهایی به ۷۵ فروند برسیم. برای امسال نیز خرید سه فروند بالگرد را در دستور کار داریم. البته در شرایط ویژه هوانیروز، هواناجا، بالگردهایی در اختیار ما قرار می ‌دهند تا آنها را تجهیز کنیم. در حال حاضر، ۶۵ درصد از مصدومانی که از طریق اورژانس هوایی انتقال پیدا می‌ کنند، مستقیما به اتاق عمل می‌ روند. با استفاده از اورژانس هوایی توانسته ‌ایم در دو استان مرگ و میر مادران باردار را تا ۵۵ درصد کاهش دهیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *