دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با تأکید بر اینکه تأمین پنبه مورد نیاز صنایع نساجی با مشکل رو‌به‌رو شده است گفت: ردیف تعرفه اصلی واردات پنبه حلاجی‌نشده و شانه‌نشده مورد نیاز کشور حذف شد.

سید شجاع‌الدین امامی رئوف در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به رفع مشکل قرنطینه، گواهی بهداشت و ترخیص پنبه‌های وارداتی اظهار داشت: پنبه‌های وارداتی در گمرک و در انتظار تمدید مصوبه مقامات عالی‌رتبه بود که خوشبختانه مشکل صنعت نساجی کشور برطرف شد.

وی با اشاره به مشکل جدید صنعت نساجی کشور درخصوص حذف ردیف تعرفه افزود: ردیف تعرفه اصلی واردات پنبه حلاجی‌نشده و شانه‌نشده که در سال‌های گذشته در کتاب مقررات صادرات و واردات به‌عنوان ردیف تعرفه اصلی واردات پنبه مورد نیاز واحدهای ریسندگی بود و هر سال چند ده هزارتن پنبه تحت مورد نیاز کشور با این ردیف تعرفه وارد کشور می‌شد در ویرایش جدید این کتاب از ردیف تعرفه‌ها حذف شده است.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران عنوان کرد: پیگیری‌های انجمن صنایع نساجی ایران در ارتباط با دلایل حذف این ردیف تعرفه و نهاد مسئول در اعمال این تغییرات هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه در پاسخ پیگیری‌ها عنوان شده است که از ردیف سایر برای ثبت سفارش‌ها اقدام شود، بیان کرد: همین حذف ردیف تعرفه مشکلات احتمالی عدیده‌ای برای واحدهای تولیدی واردکننده پنبه ایجاد می‌کند و ثبت سفارشات انجام‌شده با کد قبلی و شناسه کالاهای مرتبط با آن کد که توسط فروشندگان در اسناد فروش قید شده به‌زودی مشکلات جدی و جدیدی را برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز واحدها به‌همراه خواهد داشت.

امامی رئوف با اشاره به اینکه این اولین بار نیست که دولت و زیرمجموعه‌های آن بدون توجه به مفاد دو و سه قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، اخذ نظرات ذینفعان و تشکل‌های تخصصی اقدام به اخذ چنین تصمیماتی می‌کند، گفت: هیچ نهادی مسئولیتی در این قبال برعهده نمی‌گیرد و اصولاً در این شرایط واحدهای ریسندگی با دشواری فراوان و هزینه‌های هنگفت مواد اولیه خود را خریداری می‌کنند و با دورزدن تحریم‌ها آن را به کشور می‌رسانند، اما با تصمیمات خلق‌الساعه و بدون مشارکت بخش خصوصی با مشکلات جدی در ترخیص آن مواجه می‌شوند و جای بسی تأسف و سؤال است.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: کشورهای رقیب و به‌ویژه کشورهای منطقه از تولید و تولیدکننده‌های خود بسیار حمایت و برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی برنامه‌ریزی می‌کنند.

امامی رئوف با تأکید بر اینکه بخش‌های مختلف دولت به‌طور جزیره‌ای مشکلات ریز و درشتی را برای تولید ملی رقم می‌زنند، اظهار داشت: این امر علاوه بر ایجاد مشکل در روند تولید موجب رنجش و آزرده‌خاطری کارآفرینان و صنعتگران ملی می‌شود.

وی افزود: وقتی مشکلات ریز و درشت تکرار در راه تولیدکنندگان روند بیشتری به خود می‌گیرد باید نگران شرایط سرمایه‌گذاری و تولید در آینده باشیم.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران عنوان کرد: انجمن صنایع نساجی ایران بارها در مکاتبات خود به بخشنامه معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری مبنی بر لزوم اخذ نظرات کارشناسی تشکل‌های بخش خصوصی پیش از اتخاذ تصمیمات و تدوین مقررات در جهت اجرای مفاد دو و سه قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار اشاره کرده، اما مورد کم‌لطفی و بی‌مهری مسئولان قرار گرفته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *