هزارجریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد با بیان اینکه واردات پنبه در زمان برداشت در مزارع کشور توسط وزارت صمت، موجب رکود بازار شده، گفت: پیش بینی میشود امسال ۶۰درصد نیاز ما توسط پنبه کاران کشور تامین شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: بر اساس گزارشات منتشر شده از سوی سازمان فائو در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ کل پنبه تولیدی در جهان حدود ۲۵ میلیون تن بوده است که کشور چین با تولید حدود ۵.۳۵ میلیون تن در صدر جای دارد و پس از آن نیز کشورهای هند و ایالات متحده قرار دارند. از سوی دیگر داده های فائو بیانگر این است که در ایران سالانه تا ۸۰هزار تن پنبه تولید می شود. این در شرایطی است که با توجه به میزان نیاز کشور، ایران سالانه بخش قابل توجهی از نیاز خود را از طریق بازارهای وارداتی تامین می کند. در واقع ابراهیم هزارجریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی می گوید: کل نیاز کشور ۱۵۰هزار تن در سال است که تلاش داریم میزان تولید را با یکسری اقدامات بیش از گذشته افزایش دهیم.

شرح گفتگوی بازار با «ابراهیم هزارجریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی» را در ادامه می خوانید.

افزایش ۱۵درصدی سطح زیرکشت پنبه و پیش بینی افزایش ۲۰درصدی تولید

ابراهیم هزار جریبی در گفتگو با بازار خاطرنشان کرد: امسال حدود ۱۱۴هزار هکتار پنبه کاشته ایم که حدود ۱۵درصد رشد نسبت به سالهای گذشته در سطح کشت رقم خورده است.

وی با بیان اینکه برداشت از اوایل شهریورماه آغاز و حدود ۶۰ درصد مزارع کشور برداشت شده است، گفت: پیش بینی می کنیم حدود ۳۰۰هزار تن «وش پنبه» تهیه شود در حالی که سال گذشته ۲۵۰هزار تن بوده و به این ترتیب درصدی هم رشد در تولید داریم.

هزارجریبی تصریح کرد: پیش بینی می کنیم بتوانیم از این وش‌های پنبه حدود ۹۰هزار تن پنبه مورد نیاز صنایع ریسندگی را تهیه کنیم و به این ترتیب ۶۰درصد نیاز داخل را توسط پنبه کاران کشور تامین می کنیم.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که افزایش در تولید پنبه به واسطه انجام چه اقداماتی بوده است، گفت: از یکطرف به دلیل افزایش ۱۵درصدی سطح زیرکشت بوده و از سوی دیگر بیش از ۲۰ درصد افزایش تولید پیش بینی شده است. به این ترتیب به دلیل بالا رفتن سطح زیرکشت و افزایش عملکرد است.

هزار جریبی ادامه داد: علاوه بر این در راستای افزایش تولید، امسال بذرهای اصلاح شده مصرفی را ۲ و نیم برابر گذشته در مزارع داشتیم. به عبارت دیگر در داخل بذر اصلاح شده و ضدعفونی شده تهیه کردیم و برای اینکه کشاورزان استقبال کنند با نصف قیمت به صورت یارانه ای در اختیار کشاورزان قرار دادیم.

وی افزود: همچنین امسال ۹۷ سایت الگویی ترویج در تمامی نقاط پنبه کاری کشور اجرا کردیم و به این ترتیب کارشناسان، اصول زراعت و اصول نگهداری پنبه را به کشاورزان آموزش دادند.

پتانسیل ۶ تا ۷ تن برداشت پنبه در هکتار را داریم

مجری طرح پنبه وزارت جهاد در خصوص نقش پایین بودن عملکرد در واحد سطح بر کاهش تمایل کشاورزان به کشت پنبه نیز اظهار داشت: درست است که میانگین عملکرد در واحد سطح در کشور پایین است اما تا حدودی رشد کرده است. به طوری که تا ۳ سال پیش میانگین عملکرد ۲تن و ۲۰۰کیلوگرم در هکتار بود و الان به ۲ تن و ۶۰۰ کیلوگرم رسیده است.

هزارجریبی افزود: با این وجود ما پتانسیل ۶ تا ۷ تن برداشت در هکتار را هم داریم لذا جا دارد که میانگین عملکرد نیز بالاتر از ارقام فعلی برود.

وی در خصوص دلایل پایین بودن عملکرد در واحد سطح نیز گفت: یکی از علت هایی که عملکردها هنوز پایین است این است که پنبه در اراضی شور، اراضی کم بازده و در تاریخ کاشت های دیرتر کشت می شود.

با خارج شدن اختیار واردات پنبه از دست وزارت جهاد، شاهد واردات پنبه توسط وزارت صمت در زمان برداشت داخل هستیم که این امر موجب رکود بازار داخل و نارضایتی پنبه کاران کشور شده است

هزارجریبی ادامه داد: به عبارت ساده تر به جز مناطقی مثل مغان، فارس، گلستان بقیه مناطق ممکن است محدودیت های شوری و آبی باشد به این ترتیب در حالی که پنبه باید در اردیبهشت کشت شود، به دلیل اینکه آب هنوز در مزارع گندم استفاده می شود یک ماه کشت را به تاخیر می اندازند برای اینکه بتوانند از گندم عملکرد خوبی بگیرند و این امر مسلما عملکرد پنبه را پایین می آورد.

وی افزود: از سوی دیگر ممکن است آب در منطقه کم باشد و کشاورز آب را به دیگر محصولات خود مثل پسته یا زعفران اختصاص بدهند و برای پنبه کمی محدودیت آبی ایجاد کنند و اینها دلایلی است که عملکرد ها را پایین آورده است.

واردات پنبه در زمان برداشت بازار داخل را راکد کرده است

این مقام مسئول در خصوص مسائل پیش آمده پیرامون واردات پنبه نیز اظهار داشت: تا شهریور ماه واردات پنبه دست وزارت جهاد کشاورزی بود و ما بر اساس پیش بینی تولید، میزان واردات را کنترل می کردیم و اجازه واردات بیش از نیاز را نمی دادیم. اما متاسفانه امر واردات را به وزارت صنعت داده اند و لذا واردات نخ به صورت بی رویه و واردات پنبه نیز همزمان با زمان برداشت پنبه داخلی صورت می گیرد!

هزارجریبی گفت: این امر باعث شده در بازار پنبه در داخل رکود ایجاد شود و برای کشاورزان پنبه کار نارضایتی ایجاد شده است. به همین دلیل وزیر اخیرا دستور داد سازمان تعاون روستایی برای خرید پنبه ورود کند.

وی تصریح کرد: در واقع این یکی از مشکلاتی بود که امسال عدم هماهنگی صنایع برای خرید پنبه داخلی باعث شد که رکودی در بازار پنبه ایجاد شود و هنوز هم این رکود هست. در حالی که سیاست ما این بود که هر چقدر تولید می شود در داخل خریداری کنیم مابقی را وارد کنیم نه اینکه هر چقدر توانستیم وارد کنیم.

هزارجریبی ادامه داد: به این ترتیب درست است که الان پنبه روی دست کشاورز نمانده اما با قیمت های پایین تر یا به صورت نسیه از آنها خریداری می شود.

۱۸۰میلیارد تومان تسهیلات برای واردات کمباین تخصیص داده شده است

این مقام مسئول در خصوص عدم واردات پنبه تراریخته از کشورهایی همچون پاکستان اظهار داشت: در ابتدا باید بدانید پاکستان برای ما قرنطینه است؛ یعنی واردات از این کشور برای ما با رعایت اصول قرنطینه است و علاوه بر این الان واردات ما از این کشور نزدیک به صفر است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تا پیش از این واردات غالبا از ازبکستان بود اما این کشور خود نیاز به پنبه دارد و دیگر صادر نمی کند لذا در حال حاضر اصلی ترین واردات ما از تاجیکستان است و مقداری نیز از برزیل و آفریقا وارد می شود.

هزارجریبی در پاسخ به این سوال که در مزارع پنبه کشور امسال چه ماشین آلات و تجهیزات جدیدی اضافه شده است، گفت: همانطور که می دانید برداشت مکانیزه با کمباین صورت می گیرد که امسال در مجموع ۷ کمباین توسط دولت و بخش خصوصی وارد شده است.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر تسهیلات کم بهره ۴درصد با بازپرداخت ۷ساله تصویب شده است. به عبارت دیگر یارانه ۹۰میلیارد تومانی تصویب شده و به متقاضیان اعلام کرده ایم هر فردی می خواهد کمباین وارد کند از این تسهیلات می توان استفاده کند.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد گفت: به عبارت بهتر امسال ۱۸۰میلیارد تومان تسهیلات برای واردات کمباین به متقاضیان اعطا می شود.
۱۳

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *