به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم هزار جریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه برنامه سطح زیر کشت برای سال جاری ۱۱۵ هکتار بوده است، گفت: در حوزه سطح زیر کشت حدود ۱۶ درصد پیش بینی رشد داریم ضمن اینکه در عملکرد در واحد سطح نیز رشد ۴ درصدی را پیش بینی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه تولید پنبه در سال جاری حدود ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد دارد، افزود: بر اساس پیش بینی‌ها امسال ۳۲۷ هزار تن وش پنبه و ۱۰۰ هزار تن الیاف پنبه در کشور تولید خواهد شد.

هزارجریبی با اشاره به اینکه کشت پنبه در کشور از بهار آغاز شده است، گفت: پیش بینی ما این است که کشت اول این محصول در خرداد ماه به اتمام برسد و در حال برنامه ریزی هستیم که در مرداد ماه در مناطق گرمسیری نیز کشت این محصول را نیز انجام دهیم.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی به توسعه کشت تجاری پنبه در مناطق جدیدی در کشور اشاره کرد و گفت: ما کشت پنبه را در مناطق گرم استان‌هایی مانند ایلام، لرستان و سیستان و بلوچستان در دستور کار داریم و تلاش می‌کنیم حدود دو هزار هکتار کشت پنبه در این مناطق داشته باشیم، همچنین در حال برنامه ریزی برای کشت این محصول در کرمانشاه هستیم و مقدمات کار در حال فراهم سازی است که از مرداد سال جاری یا در سال آینده این کشت را انجام دهیم.

هزارجریبی تاکید کرد: همه این کارها بر اساس رابطه بین صنعت نساجی و کشاورزان در حال طراحی و اجراست.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهای خودکفا در زمینه پنبه بود و این محصول را صادر می‌کرد، گفت: سیر نزولی تولید پنبه از سال ۸۰ در کشور شروع شد و ما در سال ۸۲ مجبور به واردات این محصول شدیم. تا اینکه سال ۹۳ میزان واردات از تولید پیشی گرفت و سال به سال نیز مقدار واردات بیشتر و تولید کمتر می‌شد.

وی تاکید کرد: در سال ۹۹ موفق شدیم تولید بهتری داشته باشیم و میزان تولید داخل بیشتر از واردات شود. سال گذشته میزان واردات ۷۰ هزار تن و میزان تولید حدود ۸۰ هزار تن بوده است.

هزارجریبی با اشاره به اینکه این بارقه امیدی است که کشور به سمت خوداتکایی در حوزه پنبه حرکت می‌کند، تصریح کرد: امیدواریم با کمک صنعت مثل سابق در حوزه پنبه خودکفا شویم.

وی میزان نیاز کشور به پنبه را حدود ۱۲۰ هزار تن اعلام کردو گفت: سال گذشته ۸۰ هزار تن از این محصول را در داخل تولید کردیم بنابراین ضریب خوداتکایی ما به ۶۸ درصد افزایش یافته است.

این مقام مسئول افزود: با این حال صنعت نساجی در سال‌های اخیر رشد کرده و تقاضا افزایش یافته و به نظر می‌رسد نیاز کشور از ۱۲۰ هزار تن به ۱۵۰ هزار تن ارتقا یافته و حتی صنایع اعلام می‌کنند نیاز آنها در سال‌های آینده تا ۲۰۰ هزار تن هم خواهد رسید.

هزارجریبی تصریح کرد: بنابراین باید میزان تولید را افزایش دهیم و برنامه ریزی ما این است تا سال ۱۴۰۴ در حوزه پنبه به خودکفایی کامل برسیم.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال ۹۹، ۱۴۰ میلیون دلار صرف واردات پنبه شد، گفت: این رقم در مقایسه با سال ماقبل که ۲۰۰ میلیون دلار صرف واردات شده بود ۳۰ درصد از نظر ارزشی کاهش داشته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *