همه ساله پنبه کاران خراسان شمالی با مشکلات مشخصی مواجه هستند که تاکنون اقدام جدی برای رفع آنها انجام نشده است. از مهم‌ترین مشکلات این کشاورزان برداشت به روش سنتی، کمبود نیروی کار و نبود ماشین‌آلات برداشت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصراترک از مانه و سملقان، پنبه یکی از گیاهان صنعتی مهم دنیا است که در بسیاری از صنایع به خصوص نساجی کاربرد فراوانی دارد.

 

شهرستان مانه و سملقان واقع در خراسان شمالی، که به عنوان قطب کشاورزی این استان شناخته شده، یکی از مهمترین مناطق مناسب جهت کشت پنبه محسوب می شود. این شهرستان حدود ۷۰ درصد وش پنبه خراسان شمالی را تامین می کند و بیشترین پنبه این شهرستان در بخش مانه کشت می شود.همه ساله برداشت پنبه در در این استان از اوخر مهر ماه آغاز و تا اواخر آذر ماه ادامه پیدا می کند. می توان گفت همه ساله پنبه کاران این شهرستان با مشکلات ثابتی مواجه هستند که تاکنون اقدام جدی جهت رفع این مشکلات انجام نگرفته است. از مهم‌ترین مشکلات پنبه‌کاران مانه و سملقان برداشت به روش سنتی، کمبود نیروی کار و نبود ماشین‌آلات برداشت است و هزینه کارگری و حمل به کارخانه نیز برای کشاورزان مشکلاتی ایجاد کرده است.
از مهم‌ترین مشکلات پنبه‌کاران مانه و سملقانی می توان به گران بودن کودها و سموم شیمیایی، برداشت به روش سنتی، کمبود نیروی کار و نبود ماشین‌آلات برداشت اشاره کرد.

لزوم مکانیزه شدن کشت پنبه

نبوی کشاورز اهل محمدآباد در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به بالا بودن هزینه کارگر برای پنبه کاران، گفت: دستمزد کارگران به علاوه هزینه حمل و نقل آنها، برای پنبه کاران رقم سنگینی می شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد معدودی کنباین برداشت پنبه به شهرستان داده شده، ادامه داد: اگر برداشت پنبه به روش مکانیزه برای همه مناطق شهرستان امکان پذیر شود، بخشی از هزینه های کشت پنبه کاهش پیدا می کند و این به نفع کشاورزان است.

محمدی یکی دیگر از کشاورزان شهرستان با اشاره به اینکه وضعیت پنبه کاران نسبت به سال گذشته کمی بهتر شده است، گفت: از مشکلات عمده ای که اکثر پنبه کاران با آن دست و پنجه نرم می کنند گران بودن کود و سم است.

وی با اشاره به اینکه بیست درصد از هزینه های تولید پنبه مربوط به تهیه کود است، ادامه داد: یک کیسه کود که در سال گذشته به قیمت 140 هزار تومان خریداری می کردیم را امسال باید به قیمت 500 هزار تومان خریداری کنیم.

محمدی با اشاره به کم هزینه بودن دفع آفات به روش بیولوژیک، نسبت به سموم شیمیایی، تصریح کرد: اگر روش بیولوژیک هزینه کمتری را برای تولید محصول داشته باشد یقینا آن را جایگزین روش شیمیایی خواهد کرد.

روانبخش یکی از پنبه کاران شهرستان با اشاره به اینکه سازوکاری برای فروش پنبه توسط کشاورز به کارخانه به صورت مستقیم وجود ندارد، گفت: همه ساله زمان برداشت پنبه،  پنبه کارانی که توان انتقال مستقیم محصول  به کارخانه را ندارند،مجبور هستند که پنبه خود را به دلالان بفروشند.

وی با اشاره به اینکه امسال وضعیت بهتر شده است، ادامه داد: در سال های گذشته برخی مواقع دیده شده که دلالان برای پایین آوردن قیمت خرید، بصورت هماهنگ عمل کرده و پنبه را از کشاورز خریداری نمی کنند تا کشاورزان مجبور شوند با قیمت کمتری پنبه خود را به آنها بفروشند.

روانبخش اظهار کرد: باید سازوکاری برای فروش مستقیم پنبه توسط کشاورزان به کارخانه فراهم شود.

عطایی کشاورز اهل روستای برج در رابطه با وضعیت کشت و کار پنبه ، گفت: یکی از مشکلات کشاورزی در این روستا، هدررفت آب است.

وی با اشاره به سخت بودن آبرسانی به مزارع توسط جوی های آب سنتی، ادامه داد: کانال هایی که آب را به مزارع می رسانند از نوع خاکی بوده و تا رسیدن آب به مزرعه بخش قابل توجهی از این آب در زمین نفوذ می کند.

عطایی با بیان ضرورت سیمانی کردن کانال های آبرسانی کشاورزی، اظهار کرد: اگرسیستم  آبرسانی به زمین های کشاورزی مکانیزه شود، بازدهی کشاورزی در این روستا افزایش چشمگیر خواهد داشت.

وی افزود: با وجود پیگیری های فراوان از مسئولین مربوطه جهت سیمانی کردن کانال های آب کشاورزی روستا، متاسفانه هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

رغبت پنبه کاران برای فروش محصول به دلال

هادی قهرمانیان، مدیر جهاد کشاورزی مانه و سملقان در گفتگو با عصراترک با اشاره به اینکه سال گذشته هزار و 300 هکتار پنبه به روش مکانیزه در شهرستان کشت شده است، گفت:  با تجهیز بخش خصوصی شهرستان به چهار دستگاه کمباین، امسال در بخش هایی از شهرستان، شاهد برداشت پنبه به روش مکانیزه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: 150 تُن بذور اصلاح شده از ارقام هیبرید داخلی و وارداتی و هزار و 200 تُن کود ازت بین پنبه کاران شهرستان توزیع شده است.

قهرمانیان نظارت مستمر بر مزارع پنبه، توصیه به کشاورزان برای مبارزه به موقع با انواع آفات و آبیاری و کنترل علف های هرز را از جمله اقدامات جهاد کشاورزی در راستای افزایش تولید پنبه عنوان کرد.

وی اظهارداشت: امسال در هرهکتار سه هزارو 600 کیلوگرم افزایش عملکرد خواهیم داشت.

مدیرجهاد کشاورزی مانه و سملقان گفت:  98 درصد پنبه این شهرستان از طریق آبهای جاری آبیاری شده است، لذا بهترین محصول برای کاشت بهاره محسوب می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی پنبه توسط دولت پایین تر از نرخ خرید وفروش در بازار فعلی است، خاطر نشان کرد: رغبت پنبه کاران برای فروش پنبه به دلالان و کارخانه ها بیشتر است چرا که در این شرایط بصرفه تر محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت خرید تضمینی پنبه توسط دولت نیازمند طی کردن فرایندهای قانونی و مصوبات اقتصادی است، گفت: دولت زمانی در زمینه خرید تضمینی پنبه نیاز به ورود می بیند که قیمت پنبه از  مبلغی که در حال حاضر هست، پایین تر بیاید،

این مقام مسئول با اشاره به وجود کارخانه های پنبه پاک کنی در سطح شهرستان، خاطرنشان کرد: کارخانه های پنبه پاک کنی شهرستان ظرفیت بالای چهار تن را دارند که وجود آنها باعث شده بیش از 90 درصد پنبه تولیدی مانه و سملقان در خود شهرستان فرآوری شود.

کشت قرار دادی پنبه 

وی اظهار کرد: امسال کشت قراردادی پنبه برای اولین بار توسط یکی از کارخانه های شهرستان انجام شد که در حال حاضر کشاورزان طرف قرارداد، با قیمت مناسبی پنبه خود را به کارخانه مورد نظر می فروشند.

مدیر جهاد کشاورزی مانه و سملقان با اشاره به تامین چهار دستگاه کنباین مخصوص برداشت پنبه در سال جاری، خاطرنشان کرد:  با برداشت مکانیزه پنبه، هزینه های برداشت این محصول برای کشاورزان کاهش پیدا می کند و می توان گفت یکی از مشکلات همه ساله پنبه کاران مرتفع خواهد شد.

وی با اشاره به گران بودن سموم کشاورزی و احتمال رغبت کشاورزان به مبارزه بیولوژیک با آفات، گفت: احتمال می رود کشاورزان مبارزه بیولوژیک با آفات را جایگزین روش شیمیایی کنند چرا که ارزان تر است.

قهرمانیان در پایان با اشاره به اینکه در سال جاری پنبه کاران شهرستان از روش بیولوژیک استفاده نکرده اند، اظهار کرد:  امکان دفع آفات به روش بیولوژیک در شهرستان وجود دارد و جهاد کشاورزی آمادگی این را دارد که عوامل بیولوژیک دفع آفات را در اختیار پنبه کاران قرار دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *