به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق تحقیقات آماری انجام شده حدود ۹۶ درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

در واقع وضعیت منابع آبی استان فارس مطلوب نیست و شرایط بحرانی استان نشان می‌دهد که حوزه کشاورزی در حال سر کشیدن منابع آبی استان است.

پنبه بهترین جایگزین برای محصولات پرآب بر

در حال حاضر بحران کم آبی و خشکسالی‌هایی که طی چند سال اخیر در استان فارس روی داده است، کشاورزان را بر آن داشته است که با کشت محصولات جایگزین افزون بر حفظ تنوع محصولات، صرفه جویی قابل‌توجهی نیز در مصرف آب داشته باشند.

در واقع بحران آب و کاهش محسوس دبی آب رودخانه ها در استان فارس کشت محصولات پرآب بر به ویژه برنجکاری را با مشکلات بسیاری مواجه کرده و کشاورزان را به سمت کشت محصولات کم‌آب بر سوق داده است.

در سال‌های اخیر کشت پنبه به عنوان یکی از محصولات کم آب بر در میان کشت‌های متنوعی که در سطح استان انجام می‌شود، مورد توجه قرار گرفته است به گونه‌ای که شاهد روی آوردن کشاورزان به کشت این محصول در مناطق مختلف استان هستیم.

اهمیت کشت پنبه در استان فارس

اهمیت کشت پنبه در استان فارس در حالی است که به دلیل وجود صنایع نساجی در برخی از کشورهای همسایه، صادرات پنبه محلوج مرغوب به این کشورها هم با رونق چشم‌گیری روبرو شده و استان‌های مختلف کشور در رقابت برای ورود به این بازار هستند.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی هم در ابتدای سال ۱۴۰۲ بر ضرورت تولید و صادرات پنبه تاکید کرد و گفت: ۱۵۰ هزار تن پنبه محلوج مورد نیاز کشور است که برنامه‌ریزی شده تا در سال ۱۴۰۲، ۱۰۰ هزار تن پنبه محلوج آن تولید شود.

با توجه به بحران کم‌آبی در استان فارس و پتانسیل برخی از مناطق این استان در کشت پنبه ضروری است که استان فارس هم به صورت جدی‌تری به این حوزه وارد شود.

البته پنبه استان فارس افزون بر کمیت در بحث کیفی نیز جزو مرغوب‌ترین پنبه‌ها است به طوری که بسیاری از کارخانه‌های نساجی کشور خواهان محصولات کشاورزان فارس هستند.

سال گذشته میزان تولید پنبه کل استان فارس نزدیک به ۸۰ هزار تن بوده و به گفته مسئولان استان بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده می‌بایست در سال جاری حدود ۶۷ هزار تن وش پنبه در مزارع استان فارس تولید و برداشت شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس که معتقد است این استان از قطب های تولید پنبه در کشور به شمار می‌آید در اردیبهشت ماه سال جاری در رابطه با آخرین وضعیت کشت این محصول در استان فارس گفت: کار کاشت پنبه از اواخر اردیبهشت ماه در شهرستان خنج آغاز شده و تا پایان خرداد ماه در شهرستان‌های داراب، لارستان، جویم، زرین دشت، فسا، استهبان، سروستان، اوز، جهرم، مهر و لامرد ادامه دارد، کاهش سطح زیر کشت این محصول بر اساس برنامه الگوی کشت و برای حفظ منابع آبی است.

کشت ۴۰۰ هکتار پنبه در جنوب استان فارس

شهرستان مهر که در فاصله ۴۲۴ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد از مهمترین مراکز کشت پنبه در استان فارس به‌شمار می‌رود که کشاورزان این منطقه از دیرباز نسبت به کشت این محصول که از آن به نام طلای سفید یاد می‌شود، اقدام می‌کردند.

مدیر جهاد کشاورزی مه‍ر روز جمعه ۱۲ خردادماه از کشت ۴۰۰ هکتار پنبه در این شهرستان خبرداده و اعلام کرده که این میزان در بخش‌های وراوی، مرکزی، گله دار و اسیر کشت شده است.

به گفته یوسف صفری پیش‌بینی می‌شود کشاورزان این شهرستان امسال از هر هکتار چهار تن وش پنبه برداشت و به کارخانه‌های پنبه پاک کنی تحویل دهند.

وی به اقلیم گرم و خشک این شهرستان اشاره کرده و گفته است که کشت پنبه از جمله زراعت های کم آب بر است که عمدتا در بخش های اسیر و مرکزی شهرستان مهر کاشته شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مه‍ر همچنین عنوان کرده که بذر کشت شده پنبه در مزارع این شهرستان از نوع گلستان است که با دستگاه‌های ردیف کار به صورت مکانیزه کشت شده است.

پنبه محصولی مهم و راهبردی برای بخش کشاورزی

به گفته مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی می‌شود امسال در مقایسه با سال گذشته بذر داخلی بیشتری تهیه شود و از هزار و ۶۰۰ تن بذر پنبه داخلی به ۲ هزار تن برنامه مورد نیاز برسیم.

همچنین برنامه‌ریزی شده یک هزار تن بذر خارجی نیز تهیه شود چرا که صاحب نظران و کارشناسان در این عرصه معتقدند پنبه به عنوان یکی از محصولات مهم و راهبردی بخش کشاورزی, ماده اولیه صنایع نساجی, غذایی و دامپروری بوده و نقش مهمی در ارزآوری و اشتغال زایی بخش های کشاورزی, صنعت و بازرگانی ایفا می کند.

بدون شک کشت پنبه در استان فارس نیز به دلیل تامین نیاز مردم، ارزش افزوده بالایی را برای کشاورزان و استان با خود به همراه خواهد داشت، لذا باید تدابیر لازم برای کشت این محصول در مناطقی که از ظرفیت‌های لازم برخوردار هستند اتخاذ شود تا کشاورزان بیش از پیش کشت محصولات کم‌آب بر را در اولویت قرار دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *