قائم مقام وزیر صنعت با تأکید بر اینکه تحار ایرانی در شرایط نابرابر و ظالمانه تحریم ها رکورد وزنی صادرات را شکستند، گفت: ٧ درصد ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است.

حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت درخصوص وضعیت صادرات کشور و مشوق های صادراتی اظهار داشت: معتقدیم امروزه بزرگترین مشوق صادراتی، فاصله میان ریال و دلار است. زمانی بود که صادرکنندگان می‌گفتند اگر قیمت ارز اندکی افزایش بابد و فاصله ریال و ارز بیشتر شود، اتفاقات خوبی در صادرات رخ می دهد، بنابراین همین تفاوت بین ریال و ارز بهترین مشوق صادراتی است.

وی با بیان اینکه در این شرایط طیف زیادی از کالاها امکان صادرات پیدا کرده است، گفت: امروزه علی‌رغم همه فشارها و تحریم هایی که شده ایم و هیچ کشوری در دنیا مثل ایران تحریم نیست، توانسته ایم در ١ ماهه ابتدایی سال 98 میزان 115 میلیون تن کالا به 100 کشور دنیا صادر کنیم.

قائم مقام وزیر صنعت در خصوص برخی از انتقاداتی که در میزان صادرات وجود دارد، خاطر نشان کرد: باید بدانیم شرایط ما با همه کشورها فرق داشته و در فضای تجارت، شرایط ایران با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست زیرا ناوگان حمل و نقل، بیمه ها، بانک مرکزی و حتی برخی از تجار و شرکت های ما به نام تحریم هستند. بنابراین، کدام کشور با این شرایط در دنیا وجود دارد.

مدرس خیابانی با تأکید بر اینکه تولید کننده و صادر کنندگان ما در یک جنگ نابرابر و یک رقالت ظالمانه درحال تصاحب بازار از دست رقبای خود هستند، تصریح کرد: با وجود همه این مشکلات در 10 ماهه ابتدایی سال جاری 115 میلیون تن کالاهای غیر نفتی از طریق گمرکات کشور صادر شده است، که رکورد وزنی صادرات کشور شکسته شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تراز تجاری ایران با همه این شرایط مثبت شده و صادرات کالا و خدمات از واردات پیشی گرفته است، افزود: مجموع 35.5 میلیارد دلار صادرات با محاسبه خدمات از رقم 36 میلیارد دلار واردات کشور، پیشی گرفته است، بنابراین تراز جاری ما بدون احتساب صادرات نفت از واردات پیشی گرفته است.

وی ادامه داد: همه این موفقیت ها در حالی رخ داد، که هدف اصلی دشمنان ما، زمین گیر کردن ایران در صادرات نفتی و سپس بستن راه های صادراتی ایران بود،که به همت تجار و بانک مرکزی محقق نشد. بنابراین همه امورات کشور برای تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه و تجهیزات کارخانجات از طریق ارز صادرات تأمین می شود.

قائم مقام وزیر صنعت در پاسخ به این سوال که چه میزان از ارزهای صادراتی به کشور بازگشته است، گفت:بر اساس آمار بانک مرکزی بیش از 70 درصد ارز صادرات از طریق سامانه نیما یا واردات کالاهای مورد نیاز خود صادرکنندگان به کشور بازگشته است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: معتقدیم اگر صادراتی انجام می شود ارز آن حتما به کشور بازمی گردد، زیرا در غیر این صورت، خروج سرمایه از کشور رخ می دهد و بنابراین ارز صادرات حتماً به کشور باز میگردد و از وقتی بانک مرکزی روش های مختلفی را برای بازگشت ارز صادراتی تعیین کرده مشکل صادرکنندگان نیز در این خصوص حل شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *