زراعت پنبه از ارکان مهم توسعه اشتغالزایی کشاورزی کشور است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی،رییس بخش تحقیقات به نژادی موسسه تحقیقات پنبه و مجری طرح کلان پنبه کشور دیشب در کارگاه آموزش پنبه در گناباد گفت: زراعت پنبه از ارکان مهم توسعه اشتغالزایی کشاورزی کشورزراعت این محصول از ارکان مهم توسعه اشتغالزایی بخش کشاورزی است و باید از در نقاط مستعد از ظرفیت‌های مختلف در این زمینه بهره گرفت.

عمران عالیشاه افزود: زراعت پنبه نقش مهمی در اشتغال‎زایی در ابعاد مختلف کشاورزی، صنعتی و بازرگانی ایفا می‎ کند به طوری که به ازای ایجاد یک شغل در زراعت این محصول، پنج شغل در بخش‌های صنعت و خدمات ایجاد می‌شود و استحصال بیش از ۷۰ نوع فرآورده از پنبه، بستر رونق صنایع وابسته از جمله ریسندگی، نساجی، شیمیایی، بافندگی و غذایی را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: رقم خرداد پنبه (خرداد یکی از ارقام پنبه است) برای مناطقی که دارای سرمای زودرس پاییزه هستند می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و ارقام زودرس پنبه به نسبت دوره رشد به سمپاشی کمتری نیاز دارند به طوری که رقم خرداد از نظر کیفیت و فناوری و الیاف در حد تجاری رقم ورامین است.

رییس بخش تحقیقات به نژادی موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: محصول پنبه به شوری آب و خاک مقاوم است و به دلیل دارا بودن ریشه عمیق و وجینی بودن زراعت آن، جایگاه ارزنده‌ای در تناوب زراعی داشته و ضمن بهبود وضعیت خاک، عملکرد محصول بعدی بویژه گندم را در زمین‌های زراعی افزایش می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد هم گفت: کارگاه آموزشی پنبه با هدف ترویج کشت دانش محور و پیاده سازی به روزترین مسایل تحقیقاتی در تولید این محصول در مزرعه، تبادل تجربیات و به روز رسانی دانش کشاورزان برای افزایش عملکرد محصول پنبه برگزار شد.

رمضانعلی قاسمی ادامه داد: ژنتیک و به نژادی، به زراعی و مدیریت مزرعه، مدیریت مصرف آب، کیفیت آب و شیوه‌های نوین آبیاری، گیاه پزشکی (مدیریت تلفیقی آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز)، تغذیه و حاصل خیزی خاک، کشاورزی حفاظتی و کشت نشایی، علوم و تکنولوژی بذر، تغییر اقلیم و تنش‌های محیطی از جمله محور‌های این کارگاه آموزشی بود.

بخش تحقیقات به نژادی موسسه تحقیقات پنبه یکی از بخش‌های موسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور است.

۴۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی گناباد زیرکشت پنبه قرار دارد و مهمترین ارقام محصول پنبه این شهرستان ورامین، ساجدی، شایان، ارمغان و خرداد است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *