نوسانات قیمت پنبه طی سال های اخیر موجب شده تا استان گلستان که روزی =عنوان سرزمین طلای سفید را یدک می کشید امروز نتواند کشت پنبه را احیاء کند.

 

خبرگزاری شبستان، گرگان- فاطمه رائیجی؛ سالیان سال است که دیگر پنبه به عنوان یک محصول استراتژیک در استان گلستان کشت نمی شود و از آنجایی که قیمت پنبه که روزی از آن به عنوان طلای سفید یاد می شد متناسب با تلاش و کشت و کار کشاورزان گسترش پیدا نکرده کشاورزان از محصولات دیگری مثل سویا استقبال کردند و رغبتی برای کشت این محصول ندارند.

پنبه تبادلات تجاری و اقصادی زیادی به همراه دارد و در صورتی که برنامه ریزی های درستی در حوزه پنبه کاری در کشور اتفاق می افتاد امروز می توانست برای کشور ارز آوری داشته باشد و بخشی از مشکلات کشور در تامین ارز را برطرف کند.

 

متاسفانه از دهه 50 که کشت و کار پنبه در استان گلستان رونق بسیار بالایی داشت رفته رفته به دلیل عدم به کارگیری تکنولوژی مناسب در حوزه کارخانه های پنبه و نساجی سرزمین طلای سفید در تابستان داغ سیاست های اقتصادی کشور آب شد.

 

نکته مهم این است در صورتی که بسته های حمایتی درستی از سوی دولت برای رونق اقتصادی در کشت و کار پنبه اتفاق نیفتد تجار و صاحبان صنایع باید پنبه موردنیاز خود را از خارج از کشور تأمین کنند که در این صورت ارز زیادی از کشور به شکل البسه، پارچه و پنبه از کشور خارج می شود و این در حالی است که اگر بسته حمایتی درستی تعریف می شد و متناسب با افزایش نرخ ارز قیمت پنبه نیز افزایش پیدا می کرد قطعاً منجر به توسعه کشت پنبه در سطح کشور می شد.

 

«علی موسی خانی»، رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان نیز معتقد است علت افت قیمت پنبه در کارخانجات پنبه به دلیل برداشت نامناسب محصول است که استفاده از نخ ها و کیسه های پلاستیکی، آغاز برداشت پنبه در زمان نامناسب و غیره موجب کاهش قیمت محصول آنها در کارخانه پنبه می شود.

 

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: کارخانه پنبه پاک کنی باید وش پنبه مرغوب تولید کند و اگر کشاورز پنبه مرغوب تحویل کارخانه دهد با اُفت قیمت مواجه نخواهد شد.

 

موسی خانی به برداشت مکانیزه پنبه در استان گلستان اشاره کرد و افزود: قیمت دستگاه های برداشت مکانیزه پنبه به بیش از هفت میلیارد تومان رسیده و خرید آن با این قیمت از توان کشاورز خارج است اما در کشت قراردادی کارخانجات توانمند نساجی مجاب می شوند این ماشین آلات را خریداری کرده و در اختیار کشاورز قرار دهند.

 

وی اضافه کرد: کارخانه نساجی قائمشهر دو دستگاه برای برداشت مکانیزه پنبه وارد کرده و از سال آینده شاهد برداشت مکانیره پنبه در استان گلستان خواهیم بود.

 

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه در خصوص قیمت تضمینی پنبه شورای اقتصاد تصمیم می گیرد، خاطرنشان کرد: قیمت تعیین شده در مورد پنبه و دانه های روغنی قیمت حداقل است و با توجه به نیازی که به کنجاله و روغن وجود دارد سویا و کلزا بیشتر از قیمت اعلام شده خریداری می شود.

 

موسی خانی ابراز داشت: اگر کشاورزان پنبه را به کارخانجات پنبه پاک کنی تحویل دهند با وجود کارشناس با قیمت بهتر و منصفانه تری به فروش می رسانند.

 

*پیش بینی کشت بیش از ۳۰ هزار هکتار پنبه در گلستان

وی بابیان اینکه پنبه بیش از نیم قرن در استان گلستان سابقه دارد، گفت: طی دو سه سال اخیر که وضعیت بازرگانی پنبه بهبود پیدا کرده کشاورزان رغبت بیشتری برای کشت پنبه پیدا کردند، سه سال گذشته ۱۰ هزار هکتار پنبه در گلستان کشت شد اما این میزان در سال جاری به ۲۲ هزار هکتار رسیده و پیش بینی می شود سطح زیرکشت پنبه در سال آینده به ۳۰ هزار هکتار برسد.

 

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان بابیان اینکه برنامه ۴۰الی ۵۰ هزار هکتاری پنبه در الگوی کشت استان گلستان دیده شده است، افزود: مقرر شد کارخانجات نساجی از کارخانجات پنبه پاک کنی و همچنین کشاورزان پنبه کار حمایت کنند.

 

موسی خانی علت رغبت کم کشاورزان نسبت به کشت پنبه را افزایش هزینه های برداشت برشمرد و گفت: کارخانه نساجی قائمشهر دو دستگاه کمباین برای برداشت پنبه وارد کشور کرده و کشاورزان پنبه کار گلستان از سال آینده می توانند برای برداشت از آن استفاده کنند، همچنین دو دستگاه در داخل استان گلستان وجود دارد و امیدواریم با ورود دو دستگاه جدید شاهد تحول در استان گلستان باشیم.

 

وی اضافه کرد: تعداد دستگاه ها باید بیش از این میزان باشد تا بتوانیم پاسخگوی نیاز کشاورزان باشیم.

 

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان گفت: امسال دولت قیمت تضمینی را در برخی محصولات تا ۷۰ درصد افزایش داده است ضمن آنکه قیمت های پنبه و دانه های روغنی در بازار بسیار بیشتر از قیمت تضمینی است برای مثال بخش صنعت پنبه را دو برابر قیمت تضمینی از کشاورز خریداری می کند.

 

موسی خانی ابراز داشت: امید است با افزایش سطح کشت پنبه و سویا از توسعه بی رویه کشت برنج در گلستان که آب استان را به خطر می اندازد جلوگیری شود.

 

*فقدان کشت مکانیزه پنبه در گلستان

«علیقلی ایمانی» دبیر خانه کشاورز گلستان نیز در این باره گفت: قیمت مورد اطمینان کشاورزان گلستان در محصول پنبه ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است و نمی داند در آینده چه اتفاقی می افتد.

 

دبیر خانه کشاورز گلستان ادامه داد: پنبه باید از انحصار خارج شود، متاسفانه چند کارخانه که ارتباطات خوبی با یکدیگر دارند در رقم و اُفت پنبه با یکدیگر هماهنگ‌ می شوند و ضررهایی به کشاورز وارد می شود.

 

وی فقدان برداشت مکانیزه پنبه را یکی از معضلات پنبه کاران گلستانی برشمرد و افزود: متأسفانه برداشت غیرمکانیزه پنبه موجب می شود تا کشاورز هزینه قابل توجهی را صرف هزینه کارگر و دستمزد کنند.

 

ایمانی با بیان اینکه خوشبختانه بذرهای مناسبی در حوزه پنبه تولید شده اما مسئولان باید در راستای رفع مشکلات مربوط به کشت پنبه هم کنند، بیان کرد: در صورتی کت پنبه برای کشاورز سودآوری داشته باشد کشاورزان خود برای کشت این محصول راغب می شوند.

 

دبیر خانه کشاورز استان گلستان با بیان اینکه نامهربانی ها در بخش اجرا و بازرگانی کشت پنبه در گلستان را به تعطیلی کشاند، خاطرنشان کرد: افزایش چند برابری قیمت نهاده های کشاورزی اعم از کود و سوم معضل دیگری است که گریبان کشاورزان به ویژه پنبه کاران را گرفته است که به طور قطع این افزایش قیمت برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.

 

گفتنی است؛ سال گذشته که دلار کمتر از ۱۵ هزار تومان بود پنبه از مزارع کشاورزی تا ۹ هزار تومان خریداری می شد اما در حالی که قیمت دلار در سال جاری به مرز ۳۰ هزار تومان رسید به تناسب آن قیمت پنبه افزایش پیدا نکرد و این مسئله زمینه ساز بی میلی و بی رغبتی کشاورزان برای کشت پنبه طی سال آینده خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *