گروه استان‌ها ـ شهرستان خوسف به عنوان شهر مله ایران معروف است. مله پنبه‌ای با ارزش اقتصادی سه برابر پنبه سفید ‌که فرآوری این محصول که منحصرا در خوسف کشت می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مله، محصولی منحصر به فرد است که بانوان هنرمند خوسفی با احیاء مجدد آن کاربرد‌ها و مزیت‌های اقتصادیش را بر همگان آشکار کردند.

مله پنبه‌ای با ارزش اقتصادی 3 برابر پنبه سفید است و فرآوری این محصول که منحصرا در خوسف کشت می‌شود برای معرفی و سودآوری بیشتر نیازمند توجه و حمایت است.

شهرستان خوسف ظرفیت‌های بسیار خوبی در بحث تولید پنبه مله دارد و از قدیم نیز بحث کشت و تبدیل پنبه تولیدی به صنایع‌دستی انجام می‌شده است.

روش‌های کاشت، داشت و برداشت پنبه مله همانند پنبه معمولی است اما به لحاظ کوتاهی الیاف این نوع پنبه آن را با کمان حلاجی نمی‌کنند بلکه با چوبالش بر روی بالشتک حلاجی می‌شود.

پنبه مله منحصر به خوسف در خراسان جنوبی است و ارزش اقتصادی آن سه برابر پنبه سفید است.

سرپرست فرمانداری خوسف در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: پنبه مله به عنوان یکی از محصولات استراتژیک شهرستان خوسف است که در این شهرستان سالانه ده تن پنبه در سطح زیرکشت 7 هکتار برداشت می‌شود.

 

آخوندی گفت: خوسف به عنوان شهر پنبه مله و مله‌بافی ثبت ملی شده و از این رو افزایش سطح زیرکشت و فرآوری این محصول در اهم برنامه‌های شهرستان است.

وی با اشاره به دیگر ظرفیت‌های این شهرستان گفت: این شهرستان دارای ظرفیت بسیار مهمی در حوزه‌های مختلف است که توجه به این ظرفیت‌ها میتواند زمینه‌های بیش از بیش این شهرستان را فراهم کند.

سرپرست فرمانداری خوسف با اشاره به اینکه حوزه کشاورزی به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه اقتصادی شهرستان مطرح است و دارای محصولات استراتژیکی همچون عناب، گل نرگس، زعفران و زرشک و پنبه است.

آخوندی گفت: علیرغم تولیدات بسیار خوب در این حوزه متاسفانه سود اصلی این محصولات عاید دلالان می‌شود.

وی استفاده از ظرفیت‌های بازاریابی از طریق فضای مجازی اینترنت را حلقه مفقوده توسعه بخش بخش کشاورزی دانست و افزود: برندسازی، بازاریابی و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند به فروش محصولات به صورت بی‌واسطه و همچنین معرفی این محصولات نقش اساسی داشته باشد.

سرپرست فرمانداری شهرستان خوسف ادامه داد: این شهرستان در زمینه برداشت و کاشت گل نرگس در استان دارای رتبه اول است و سالانه بیش از 12 میلیون شاخه گل نرگس در 12 هکتار سطح زیرکشت این محصول برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل اینکه میزان تولید محصول به میزان قابل قبولی نرسیده که بتوان در بحث فرآوری و ارزش افزوده آن کارهای مهمی صورت پذیرد متاسفانه در بحث فروش محصول در زمان برداشت با مشکلاتی مواجه است.

آخوندی اظهار داشت: عناب به عنوان دیگر محصول استراتژیک کشاورزی شهرستان مطرح است که این محصول نیز به صورت خام به فروش می‌رسد.

سرپرست فرمانداری شهرستان خوسف ادامه داد: یک هزار و 650 هکتار سطح زیرکشت عناب شهرستان خوسف است که از نظر میزان سطح زیرکشت در استان رتبه اول را داریم و 4 هزار و 455 تن عناب در سال در این شهرستان تولید می‌شود.

آخوندی ادامه داد: 4 کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی به ویژه عناب در شهرستان در دست احداث است یا به بهره‌برداری رسیده که برخی از مشکلات گریبانگیر این کارخانجات است.

سرپرست فرمانداری شهرستان خوسف اظهار داشت: خوسف در استان خراسان جنوبی و کشور به عنوان یکی از قطب‌های مهم دامداری در شرق کشور مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: کشتارگاه دام سبک و سنگین در شهرستان با بیش از 40 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در دست احداث است که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

آخوندی ادامه داد: این کشتارگاه بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که افزایش قیمت‌ها روند تکمیل این پروژه را با مشکلاتی مواجه کرده و با حضور فعال سرمایه گذار طرح این پروژه به زودی تکمیل خواهد شد.

وی گفت: از دیگر پروژه‌های در دست اقدام ایجاد کشتارگاه طیور در شهرستان است که متاسفانه تاکنون تسهیلات این کشتارگاه پرداخت نشده و با برگزاری جلسات متعدد با صندوق کارآفرینی امید استان پیگیری‌های های لازم برای تسریع در پرداخت این تسهیلات انجام شده است.

سرپرست فرمانداری شهرستان خوسف اظهار داشت: با راه اندازی این کشتارگاه برای 42 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی خواهد شد و زمینه افزایش درآمد فعالیت در عرصه طیور را در شهرستان فراهم خواهد کرد.

آخوندی عنوان کرد: دیگر ظرفیت شهرستان سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است و ایجاد کارگاه‌های سنگ تراشی جهت افزایش درآمد روستائیان در شهرستان در دست اقدام است.

وی اظهار داشت: بیش از 80 نفر به صورت مستقیم در کارگاه‌های سنگ تراشی شهرستان فعالیت می‌کنند که روستای خور به صورت مشروط ثبت ملی در زمینه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی شده و آماده پرداخت تسهیلات اشتغالزایی برای ایجاد کارگاه نگین تراشی در شهرستان است.

سرپرست فرمانداری شهرستان خوسف گفت: با پیگیری‌های انجام شده و با همکاری‌های مشترک بین اداره کل فنی و حرفه‌ای و میراث فرهنگی کارگاه آموزشی در زمینه رکاب سازی، نقره کاری و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی برگزار خواهد شد.

آخوندی اظهار داشت: با استفاده از بازاریابی و برندسازی در این حوزه می‌توان به فروش محصولات تولیدی و معرفی این صنایع پرداخت و تحولی در زمینه میزان تولید این محصولات را فراهم کرد.

وی ادامه داد: این شهرستان دارای ظرفیت‌های بسیار مهمی در زمینه گردشگری است که دارای جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و مذهبی است اما هنوز به طوری که شایسته این ظرفیت‌ها باشد معرفی نشده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *