گرگان- قربانیان، یک فعال در حوزه کشاورزی با بیان اینکه وجود دلالان در بازار اجتناب ناپذیر، گفت: آنچه که باعث رنجش کشاورز می شود این است که سود حاصل از زراعت دلالان بیش از کشاورزان است.

شهاب قربانیان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد:واسطه گرها و دلالان را نمی توان از اقتصاد کشاوزی حذف کرد اما باید میزان دریافت سود آنها کنترل شود.

این کشاورز گلستانی افزود: به دلیل خُرده مالکی اراضی در کشاورزی وجود واسطه گرها و دلالان اجتناب ناپذیر است و آنها را نمی توان حذف کرد اما آنچه که باعث رنجش کشاورز می شود این است که دایره سود واسطه گرها تعیین شده نیست و سود حاصل از دلالی بیش از کشاورزی است.

قربانیان گفت: یک کشاورز برای بدست آوردن محصول، یک سال سرمایه گذاری می کند و رنج گرما و سرما را به دوش می کشد اما یک واسطه گر تنها در عرض چند ساعت ۳۰ الی ۴۰ درصد سود حاصل از خرید محصول را به دست می آورد.

او با تاکید بر این مساله که برنامه ریزی در بخش کشاورزی وجود ندارد، تصریح کرد: بی نظمی های که در خصوص کشت محصولات کشاورزی وجود دارد سبب می شود که کشاورزان برنامه ای مشخصی برای کشت محصول نداشته باشند.

وی گفت: امسال دولت قیمت خرید تضمینی گوجه را تعیین نکرد و همین سرگردانی باعث شد که سطح زیر کشت این محصول کاهش پیدا کند و در عین ناباوری کارخانه ها این محصول را کیلویی پنج هزار تومان از کشاورز خریداری کنند.

قربانیان یادآور شد: همین مسئله سبب خواهد شد که سال دیگر کشاورزان زیادی انگیزه کشت این محصول را به دست بیاورند و بازار گوجه اشباع شود.

وی در خاتمه تاکید کرد: همه این اقدامات منجر می شود که کشاورزان نتوانند برنامه مناسبی برای کشت محصولات خود داشته باشند و در بازار محصولات کشاورزی متاسفانه تعادل وجود ندارد و همین مسئله سود کشاورزان نصیب واسطه گرها می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *