بر اساس گزارش‌ها در ۹ ماهه امسال صادرات بخش تعاون بیش از یک میلیارد دلار بوده که ۱۶ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، تعاونی‌ها از جمله بنگاه‌هایی هستند که در توسعه صادرات و کسب بازارهای هدف نقش بسزایی دارند. در حال حاضر بیشترین سهم صادرات متعلق به بخش‌های کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع دستی، فرش دستباف و صنایع معدنی است.

محصولاتی نظیر خرما، زعفران، ‌پسته و فرش از جمله کالاهای صادراتی به شمار می‌روند که بخش اعظمی از آنها توسط تعاونی‌ها صادر می شود. البته تعاونی‌های مرزنشین هم فعالیت چشمگیری در حوزه صادرات محصولات غذایی، مصنوعات پلاستیکی، لوازم خانگی و چای و برنج دارند که ارزش افزوده خوبی را نصیب کشور می کند.

علیرغم آنکه تعاونی‌ها ظرفیت‌های بالایی در صادرات غیرنفتی دارند ولی آنچنان که باید از توانمندی‌های بخش تعاون کشور استفاده نشده است با این حال معاون وزیر تعاون در گفت و گو با ایسنا، توسعه صادرات و گسترش بازارهای جهانی تعاونی‌ها را رویکرد اصلی دولت سیزدهم دانسته و می گوید: ایجاد پاویون ویژه فعالان بخش تعاون در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، فرصت مناسبی برای آشنایی با بازارهای هدف، تقویت بازار تعاونی‌ها و کسب درآمدهای بیشتر است.

صادرات یک میلیارد دلاری تعاونی‌ها در ۹ ماهه امسال

مهدی مسکنی از افزایش حجم صادرات تعاونی‌ها در سال‌جاری خبر داده و می گوید: در ۹ ماهه امسال بیش از یک میلیارد دلار صادرات بخش تعاون را داشتیم که ۱۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.

به گفته معاون وزیر تعاون، تنها در سه ماه نخست امسال ۱۱۵ میلیون دلار صادرات تعاونی‌ها با محوریت کشورهای عراق، روسیه، افغانستان، پاکستان و ترکیه انجام گرفته که نشان دهنده رونق صادرات بخش تعاون کشور است.

بسیاری از کارشناسان، نقش تعاون را به جهت کارکردهای آن در صادرات غیرنفتی، ‌ارزآوری و توسعه اقتصادی تاثیرگذار می‌خوانند و بر لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای حمایت از بازاریابی و سوق دادن تعاونی‌ها در عرصه صادرات تاکید دارند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر بسیاری از کشورهای همسایه عمده مقاصد صادراتی تعاونی‌ها به شمار می روند. با توجه به آنکه گسترش بازارهای جهانی بخش تعاون و توسعه صادرات تعاونی‌ها یکی از رویکردهای اساسی وزارت تعاون در سال جاری بوده، انتظار می رود سال آینده سهم تعاونی‌ها در صادرات رشد قابل توجهی داشته باشد.
انتهای پیام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *