بیرجند – ایرنا – معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از صادرات ۱۴۶ میلیون دلاری صنایع دستی از آغاز امسال تاکنون خبر داد و گفت: عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس از مهمترین کشورهای هدف صادرات هستند.

پویا محمودیان روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از روستای ثبت جهانی خراشاد در جمع خبرنگاران افزود: به دلیل صادرات چمدانی فقط همین آمار از گمرکات در دسترس است زیرا هنوز سامانه جامعی برای ثبت صادرات صنایع دستی وجود ندارد.

وی بیان کرد: از سال گذشته در طرح تجاری‌سازی صنایع دستی کار می‌کنیم و سمینارهای مختلفی تاکنون برگزار شده که امیدواریم بتوانیم در این زمینه مثمرثمر واقع شویم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با توجه به اهمیت تولید و اشتغال روستایی، تجاری‌سازی صنایع دستی در اولویت این وزارتخانه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: ذوق و خلاقیت و از طرفی توانمندی مردم روستای خراشاد قابل تقدیر است که امیدواریم در آینده نزدیک جشن جهانی شدن خراشاد برگزار شود.

وی گفت: مدل روستای جهانی خراشاد توسط ریاست شورای جهانی میراث فرهنگی به اعضا اعلام شده که نشان دهنده موقعیت خاص این روستای بی‌نظیر است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: با توجه به صادرات چمدانی محصولات صنایع دستی و توانمندی روستای خراشاد امیدواریم با حمایت‌های وزارتخانه و استانداری روز به روز شاهد شکوفایی این روستا باشیم.

وی افزود: برای جهانی شدن این روستا در سطح ملی اقدامات ویژه‌ای صورت گرفت و در راستای ملی شدن شهر خوسف هم اقدامات زیادی انجام شده که این اقدامات باعث توسعه گردشگری می‌شود و می‌تواند تاثیرگذاری زیادی داشته باشد.

محمودیان تصریح کرد: ورود گردشگر زمینه‌ساز توسعه صادرات چمدانی است و با جهانی شدن خراشاد و ملی شدن خوسف این اتفاق روی می‌دهد.

وی از پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به هنرمندان صنایع دستی خبر داد و گفت: فرصت‌سازی صنایع دستی، حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی، ترویج بازارسازی و گفتمان‌سازی در حوزه صنایع دستی از مهمترین برنامه‌های این وزارتخانه است.

محمودیان افزود: یکی از مهمترین راهبردها در حوزه صنایع دستی آگاه‌سازی درباره ظرفیت‌های موجود و گفتمان‌سازی است.

وی همچنین از محل ساخت بازارچه صنایع دستی روستای خراشاد بازدید کرد.

تاکنون ۱۰۰ میلیون تومان از منابع ملی برای اجرای این پروژه به وسعت یک هزار و ۳۰۰ مترمربع، یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان دیگر نیاز است.

بازدید از بافت قدیمی، رنگرزی خوش آب و خانه پدری خراشاد و همچنین خانه برک مود از دیگر برنامه‌های محمودیان بود.

روستای خراشاد در استان خراسان جنوبی به عنوان روستای هدف هنر دستی «توبافی» (حوله بافی) آذرماه سال گذشته به ثبت جهانی رسید.

براساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی بعد از حضور ارزیابان بین المللی در این روستا در سال ۱۳۹۷ روستای خراشاد به عنوان روستای جهانی توبافی، شهر آباده از استان فارس به عنوان شهر جهانی منبت و شهر میبد از استان یزد به عنوان شهر جهانی زیلو معرفی شدند.

خراشاد در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی بیرجند واقع است و پارچه بافی یا توبافی در این روستا ریشه تاریخی دارد.

با ثبت این اثر اکنون خراسان‌ جنوبی چهار اثر ثبت شده در فهرست آثار جهانی دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *