دارایی نژاد گفت: علیرغم اخطار‌های قبلی روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلو پیاز به برخی کشور‌ها صادر می‌شود.

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار، درباره دلایل گرانی قیمت پیاز در بازار اظهار کرد: بنابر اخطار‌های قبلی صادرات روزانه بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم پیاز به کشور‌های هندوستان، پاکستان، افغانستان، آسیای میانه و عراق عامل اصلی نوسانات قیمت پیاز در بازار به شمار می‌رود.

او افزود: اگر چه با صادرات پیاز به سبب ارز آوری در داخل مخالف نیستیم، اما در ابتدا باید نیاز بازار داخل تامین شود و سپس مازاد بر نیاز کشور به بازار‌های هدف صادر شود.

دارایی نژاد با انتقاد از بی توجهی از دستگاه‌های مسئول به اخطار‌های اتحادیه مبنی بر کنترل صادرات پیاز به بازار‌های هدف، گفت: طی یک ماه و نیم اخیر به تمامی دستگاه‌ها از جمله وزارت صمت اعلام کردیم که صادرات روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم پیاز به بازار‌های هدف عامل اصلی نوسان قیمت پیاز در بازار به شمار می‌رود که متاسفانه تا کنون تمهیداتی برای کنترل صادرات به کار گرفته نشده است.

به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار با وجود آنکه مقدار پیاز دپو شده در انبار‌ها قابل توجه است، اما مسئولان تعزیرات همواره باید رصد کنند تا با کمبود عرضه دچار چالش افزایش قیمت در بازار نشویم.

او درباره آخرین وضعیت قیمت پیاز گفت: طی دو الی سه روز اخیر با کاهش ۱ هزار تومانی هر کیلو پیاز نو با نرخ ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ و پیاز انباری ۳ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان در میدان مرکزی میوه و تره‌بار و حداکثر با احتساب ۳۵ درصد سود باید در خرده فروشی‌ها عرضه شود.

دارایی نژاد درباره آینده بازار پیاز گفت: پیاز همانند میوه‌های دیگر نیست و تا فروردین ماه خبری از عرضه پیاز نو به بازار نیست که این امر می‌تواند در صورت عدم کنترل صادرات چالش‌های متعددی را در بازار‌های داخل ایجاد کند هر چند پیاز به میزان کافی در انبار‌ها دپو شده، اما در برخی مواقع دلالان با سوء استفاده از شرایط بازار به دنبال نوسان کاذب قیمت هستند.

کمبودی در عرضه میوه شب عید وجود ندارد
این مقام مسئولان در بخش پایانی اظهارات خود با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه بازار شب عید وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به فراوانی تولید و ذخیره‌سازی ۳۰ هزار تن پرتغال و ۲۵ هزار تن سیب برای شب عید کمبودی در عرضه وجود ندارد که بدین ترتیب جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر نوسان قیمت نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *