بی‌تردید واردات پوشاک قاچاق به کشور ضربه سنگینی به صنعت پوشاک و تولید داخل وارد می‌کند و موجب نابودی و تعطیلی بسیاری از فرصت‌های شغلی می‌شود، این در حالی است که طی سال‌های اخیر با حمایت صندوق کارآفرینی امید از کارگاه‌های تولید پوشاک در کشور بیش از ۸۰۰۰ فرصت شغلی به وجود آمده است.

امروزه‌ صنعت پوشاک و نساجی از جمله بخش‌­های عمده صنعت به شمار می‌رود که در اشتغال و درآمدزایی برای خانوارها به ویژه زنان نقش بسزایی دارد و در بحث صادرات نیز موجب ارزآوری برای کشور می‌شود.

صنعت پوشاک در تمام دنیا حائز اهمیت است و یکی از عوامل توسعه اقتصاد کشورهایی همچون بنگلادش، هند و پاکستان به شمار می‌رود. ترکیه در همسایگی ما یکی از کشورهای پیشتاز در حوزه پوشاک است که یک سوم مشاغل فعال در این کشور را به خود اختصاص داده و دو میلیون نفر در آن مشغول به کار هستند.

طی سال‌های اخیر صندوق کارآفرینی امید با حمایت از کارگاه‌های تولید پوشاک و البسه بیش از ۸۰۰۰ فرصت شغلی به وجود آورده است تا مناطق روستایی و شهری در رشد این صنعت سهیم شوند. این صندوق آمادگی دارد با همکاری صنوف و وزارت صمت زنجیره تامین مالی پوشاک در کشور را راه‌اندازی کند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در این باره می‌گوید: صنعت پوشاک در اقتصاد جهان سهم ۲.۵ درصدی دارد که این سهم در کشور ما و در تولید ناخالص داخلی برابر ۴ دهم درصد تا ۱.۲۵ درصد است.

وی ضمن اشاره به سهم صنعت پوشاک در سبد خانوارهای ایرانی می افزاید: طبق محاسبات، سهم پوشاک در خانوار شهری ۳ درصد و در خانوارهای روستایی ۵ درصد است.

رضایی با بیان اینکه در سال های اخیر هزینه‌ها در خانوار روستایی افرایش یافته است، می‌گوید: با نگاه به مدیریت واحدهای تولیدی در بخش پوشاک می‌بینیم که ۸۰ درصد این واحدها به صورت سنتی و ۲۰ درصد به صورت صنعتی تولید می‌شوند.

به گفته مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید علیرغم اشتغالزا بودن حوزه پوشاک، هم‌اکنون کمترین سرانه تولید و سرانه ایجاد اشتغال را در بخش‌های صنعتی در صنعت پوشاک داریم که لازم است به طور ویژه به آن توجه شود.

پیش از این – معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی – در دیدار با انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پوشاک کشور از آمادگی وزارت کار برای همکاری با صنعت پوشاک کشور در قالب تعاونی‌ها برای توسعه صادرات و حرکت به سمت بازارهای جهانی خبر داده بود.

وی با اشاره به سهم بالای سرانه صادرات پوشاک در کشورهایی نظیر ترکیه و چین و مقایسه آن با سهم پایین سرانه صادرات پوشاک در کشور، از تعاونی‌های صنعت پوشاک خواسته بود تا خود را برای فتح بازارهای جهانی آماده کنند.

بر اساس گزارش‌ها هر یک میلیارد دلار واردات قاچاق به کشور موجب نابودی و تعطیل شدن بیش از ۱۰۰ هزار فرصت شغلی می‌شود و میزان واردات سالانه پوشاک قاچاق بیش از ۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود در حالی که اگر نیاز پوشاک کشور از طریق تولید داخل تامین شود علاوه بر ۵۰۰ هزار نفری که در این زمینه شاغلند، ‌دستکم یک میلیون نفر دیگر نیز در صنعت پوشاک مشغول به کار می‌شوند.

برابر آمارها بیش از ۹۰ درصد شاغلین صنعت پوشاک را زنان تشکیل می‌دهند از این رو می‌توان از این ظرفیت در تمام نقاط کشور به ویژه مناطق محروم و کم برخوردار که نرخ بیکاری بالایی دارند استفاده کرد تا علاوه بر اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری، بستر توسعه صادرات و ارزآوری برای کشور فراهم و از این طریق به توسعه اقتصاد خانوارها کمک شود.

ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *