رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی می گوید: قطعی برق بخش کشاورزی همانند گذشته منجر به کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی تولید می شود.
به گزارش صدای بورس، طبق گفته بنیاد ملی گندمکاران طی هفته های اخیر برق چاه های کشاورزی بدون اطلاع به کشاورزان قطع می شود.

بر اساس بخشنامه مجلس شورای اسلامی در سال ۸۲، کشاورزان چاه های خود را برقی کردند تا ۲۴ ساعته برق دریافت کنند که متاسفانه این امر محقق نشد و حال نظام‌صنفی کشاورزی به عنوان نماینده بهره برداران می گوید در شرایط کنونی این آسیب احتمالی وجود دارد که اگر کشاورز مجدد چاه خود را به موتورهای پایه دیزلی تبدیل کند، سوخت آن تخصیص داده نشده و با این وجود کشاورزان ناگریز به تامین سوخت با نرخ ۴ تا ۸ هزار تومان هستند.
بیشتربخوانید: حبس در انتظار استخراج کنندگان رمزارز

قطع برق چاه های کشاورزی در اولویت نحست قطعی نیست

علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: طبق مصوبه هیئت وزیران قرار است ۵ ساعت در طول روز برق ها را قطع کنند. به عنوان مثال یک استان دارای ۵ هزار حلقه چاه که ۵ ساعت از شبانه روز خاموش شود، ۲۵ هزار ساعت برابر با ۱۰۴۰ شبانه روز دچار قطعی برق می شود که براین اساس به یک‌پنجم زراعت آب نمی رسد.

به گفته او، اگر زمینی ۵ تن عملکرد در هکتار داشته باشد به وسیله قطعی برق یک تن عملکرد را از دست می دهد که این رقم در تولید تمامی محصولات از جمله پنبه، کنجاله سویا، ذرت، آفتابگردان و سایر محصولات پاییزی رقم‌چشمگیری است.

طبق اظهارات کارشناسان قطعی برق به کشت بهاره محصولات گندم، جو، ذرت و پنبه آسیب می زند که با توجه به بحران امنیت غذا ناشی از جنگ روسیه و اوکراین راهکار آن است که به منظور ارتقای ضریب امنیت غذایی و بی نیازی از واردات در برخی ساعات برق خانگی و صنایع قطع شود.

احتمال خسارت قطعی برق چاه های کشاورزی تا ۵۰ درصد

آقای محمدحسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه گفت: زراعت پنبه بدلیل هوای گرم و خشک تابستان به رطوبت نیاز دارد که عدم تامین آب مورد نیاز سبب ریزش گل ها و کاهش تولید می شود.

به گفته او، خاموشی چاه های کشاورزی و عدم آبیاری بستگی به قطعی برق در چند نوبت و چند ساعت از طول روز دارد، اما احتمال خسارت تا ۵۰ درصد وجود دارد.

قاسم‌پیشه ور رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: اگر دولت برق کشاورزان را قطع کرد، وزارت نیرو و وزارت جهاد باید خسارت عدم تولید یا کاهش را پرداخت کند.

پیشه ور می‌گوید: قطعی برق بخش کشاورزی همانند گذشته منجر به کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی تولید می شود، درحالیکه تامین امنیت غذایی اولویت نخست کشورهاست.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: طی ۲۰ روز گذشته چاه های کشاورزی بدلیل مشکلات انرژی با خاموشی ۵ ساعت در روز روبرو هستند که این موضوع تولید را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، بنابر ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار، قطع برق چاه کشاورزی در اولویت نخست نیست و در ابتدا قطعی برق صنایع و سپس خانگی در دستور کار دولت باید قرار گیرد تا فشار بر منابع وارد نشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *