ایسنا/گلستان رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان معتقد است، برای اینکه پنبه برای کشاورز مقرون‌به‌صرفه باشد باید این محصول با قیمت‌های بالاتر از ۱۰ هزار تومان خریداری شود.

علی موسی خانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه برداشت پنبه در گلستان از اوایل شهریورماه آغاز شده و تا اواخر آذرماه ادامه دارد.

پنبه طی دو الی سه چین برداشت می‌شود.وی بیان کرد: امسال ۲۱ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت پنبه اختصاص داده شده که این میزان نسبت به دو سال قبل، تقریباً ۲ برابر افزایش پیدا کرده است. بیشترین سطح زیر کشت این محصول نیز در شهرستان گنبدکاووس و آق‌قلا است.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه پیک برداشت این محصول در استان مهرماه و اوایل آبان ماه است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۵ هزار تن وش پنبه در استان برداشت شود.

موسی خانی افزود: تاکنون حدود ۲۵۰۰ تن وش پنبه وارد ۹ کارخانه پنبه‌پاک‌کنی در سطح استان شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم وش پنبه با قیمت ۹۵۰۰ تومان به صورت علل‌ الحساب از کشاورز خریداری می‌شود. قیمت باید بیش از ۱۰ هزار تومان و قیمت‌های ۱۱ و ۱۲ هزار تومان باشد تا برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان تأکید کرد: امیدواریم در ادامه با توجه به افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر، قیمت خرید پنبه به آنچه که مدنظر کشاورزان است، برسد.

موسی خانی در ادامه با اشاره به توصیه‌های کارشناسی نسبت به برداشت پنبه، گفت: کشاورزان برداشت پنبه را زمانی آغاز کنند که حداقل نیمی از غوزه‌ها رسیده باشد و از برداشت وش در صبح‌های زود و روزهای بارانی پرهیز کنند. همچنین از گونی‌های چتایی با الیاف کنفی یا پنبه‌ای برای کیسه‌گیری وش استفاده شود.

وی با تأکید بر اجتناب از برداشت غوزه‌های نارس، گفت: کشاورزان از اختلاط وش‌های آفت‌زده، ملکوک، زرد و آنهایی که از روی زمین جمع‌آوری می‌شوند با وش سالم، پرهیز کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *