بهشهر- روند روبه رشد پنبه کاری، مازندران را یک گام به آرزوی قطب طلای سفید شدن در شمال نزدیک کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: پنبه کاری در مازندران قدمت دیرینه ای دارد اما طی سال های اخیر روند رشد کشت طلای سفید در استان نزولی شد و در سال هایی به حدود ۲۵۰ هکتار رسید.

نبود تنوع بذر، خشکسالی و کم آبی، پایین بودن قیمت خرید و ضعف در مکانیزاسیون سبب شد تا در سال های گذشته مازندران از قطب پنبه بودن خارج و عرصه و بازار را به رقبایش واگذار کند، همچنین نبود سیاست های تشویقی و حمایتی لام برای پنبه کاری در مازندران سبب شد که سال گذشته به رغم آنکه بش از ۸۵۰ هکتار از مزارع استان زیر کشت پنبه رفته بود اما در پایان کشاورزان از ۶۳۰ هکتار اراضی، طلای سفید و وش برداشت کردند.

روزهای پنبه کاری در مازندران شروع شد و پیش بینی می شود امسال سطح پنبه زارهای استان نسبت به قبل رشد چشمگیری داشته باشد اگر ابر وباد، مه وخورشید و فلک بازی جدیدی به راه نیندازند و مسئولان هم حامی کشاورزان باشد، امسال در هزار هکتار از اراضی کشاورزی بهشهر طلای سفید کشت می شود احمدی یکی از کشاورزان با بیان اینکه قیمت پنبه نسبت به گندم و سایر محصولات کشاورزی بهتر است و رغبت داریم.

کشاورزان نگرانی خشکسالی و تامین نهاده ها هستند
وی در گفتگو با خبرنگار بازار کمبود آب را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: نگرانی از تامین آب سبب افت کشت پنبه می شود و باید متولیان امر در این زمینه برنامه ریزی داشته باشند.

وی با اظهار اینکه ۱۰ هکتار از مزرعه را به کشت بپنبه اختصاص داده ام، ادامه داد: در صورت حمایت ها و تامین نهاده وبذر میزان پنبه کاری رشد قابل توجهی خواهد یافت.

مازندران در رویای قطب طلای سفید شدن

این کشاورز با بیان اینکه در تامین بذر مشکلی نداشتیم، افزود: امیدواریم در موقع برداشت و فروش محصول دچار مشکل نشویم و تامین نهاده ها به خوبی صورت گیرد، سال پرباری پیش بینی می شود.

وی ارائه بذر یارانه دار را از جمله نیازمندی ها بیان کرد و گفت: ارقامی مثب لطیف ۱۲ تا ۱۵ کیلوگرم به ازای هر هکتار نیاز است و میزان برداشت سه تا چهار تن بوده.

وی زودرس بودن پنبه را از جمله مزایای رقم لطیف ذکر کرد.

رشد ۵۰ درصدی کشت پنبه در بهشهر
درصد بالایی از پنبه مازندران در شرق استان و شهرستان بهشهر کشت می شود و غلامرضا قنبری رئیس جهاد کشاورزی بهشهر با اظهار اینکه پیش بینی می کنیم امسال نسبت به سال گذشته سطح زیرکشت ۵۰ درصد رشد یافت، افزود: لطیف و مای ۳۴۴ از جمله ارقامی بوده که دراراضی مورد توجه قرار می گیرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه در حال حاضر کشت پنبه با ردیف کار پنوماتیک در منطقه آغاز شده است، میزان بذر مصرفی را ۲۰ کیلوگرم در هر هکار و فاصله ردیف کاشت را ۷۵ سانتی متر اعلام کرد.

وی با اظهار اینکه کود پایه مصرفی شامل فسفات ترتیب به یمزان ۱۰۵ کیلوگرم در هکتار، سولفات پتاسیم ۷۵ کیلوگرم و اوره ۵۰ کیلوگرم در هکتار است.

مازندران در رویای قطب طلای سفید شدن

۸۵ درصد پنبه استان مازندران در بهشهر کشت می شود و سال گذشته ۶۳۰ هکتار از مزارع مازندران به زیرکشت پنبه رفت. هرچند کشاورزان سال قبل در ۸۵۰ هکتار از مزارع مازندران پنبه کشت کرده بودند به دلیل خشکسالی و کاهش نزولات جوی سطح آن به ۶۳۰ هکتار کاهش یافت و در مجموع هزار و ۶۰۰ تن وش پنبه در استان تولید شد.

رقم های زودرس وکیفی رواج یابد
نبود ماشین آلات مناسب سبب شده تا برداشت پنبه در مازندران نیمه سنتی و سنتی صورت گیرد و در سال جاری افزایش قیمت ارز و قیمت جهانی پنبه، میل به پنبه کاری را در استان رشد خواهد داد. یک کارشناس حوزه کشاورزی نیز با اظهار اینکه برای تولید و ارتقای کیفیت کشت پنبه در استان باید از بذرهای متنوع نظیر کرک که زودرس هستند و سریع جوانه می زنند استفاده شود.

محمد اکبری در گفتگو با خبرنگار بازار کمبود ماشین آلات را از جمله مشکلات پنبه کاری در استان ذکر کرد و گفت: از سوی دیگر رقم های موجود دیررس هسند که باید نسبت به اصلاح نژاد و بهره گیری از بذرهای زودرس و باکیفیت تر اقدام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر رقم های نظیر لودوس، آ جی ان، لیدر، لطیف، گلستان مای برای کشت در پنبه زارها استفاده می شود.

این کارشناس مدیریت و تغذیه پنبه زارها، مبارزه با علف های هرز و آبیاری و بهره گیری از توصیه های فنی را از جمله ضرورت ها برشمرد.

افزایش قیمت جهانی پنبه میل به پنبه کاری را در مازندران افزایش داده است اما این استان برای رسیدن به سال های اوج ورونق راه طولانی دارد تا دوباره به قطب تولید طلای سفید در منطقه تبدیل شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *