ساری – ایرنا – مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران گفت: ماشین آلات خط تولید ۴۳۰ واحد صنعتی و بنگاه اقتصادی استان باهدف تولید محصولات با کیفیت و جذب بازار فروش صادراتی نیازمند نوسازی است.

سید رحیم بخشی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که، ۲۲ هزار و ۱۰۱ دستگاه ماشین آلات خط تولید بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی در مازندران با اعطای تسهیلات سرمایه ثابت ۵۰۰ میلیارد تومانی نوسازی در یکسال گذشته نوسازی شد، افزود: در زمان حاضر ماشین‌آلات خط تولید ۴۳۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط دیگر استان نیازمند نوسازی است.

وی خاطر نشان کرد: برای رفع این چالش ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل مصوبات سفر استانی رئیس جمهور با همراهی بانک مرکزی برای نوسازی ماشین آلات خط تولید بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای صنعتی مازندران تخصیص یافت.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران ادامه داد: در شهرک‌های صنعتی مازندران یکهزار و ۵۰۵ واحد تولیدی وجود دارد که ماشین آلات خط تولید ۳۵ درصد این واحدها نیازمند نوسازی است.

بخشی اضافه کرد: عمر مفید فعالیت ماشین آلات خط تولید در یک کارخانه کوچک یا متوسط حداکثر ۱۰ سال است، اما خط تولید بسیاری از واحدهای صنعتی استان به دلیل فشارهای اقتصادی و تحریم‌های خارجی سال هاست که نوسازی نشده که این امر عامل مهمی برای از دست رفتن بازار فروش و تولید کالای بی‌کیفیت است.

وی با بیان این‌که فرسودگی ماشین آلات خط تولید در بلند مدت به دلیل کمبود بازار فروش باعث تعطیلی واحدهای صنعتی می شود، گفت : در سه سال گذشته به دلیل ناتوانی کارخانه داران برای نوسازی ماشین آلات خط تولید، ۳۰ واحد صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان از مدار تولید خارج و تعطیل شدند.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران تصریح کرد: بیشتر تسهیلاتی که در قالب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به واحدهای صنعتی پرداخت می‌شود از نوع سرمایه در گردش باهدف رفع کمبود نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی است و بانک‌های عامل در استان رغبت کمی برای پرداخت تسهیلات باهدف به روز رسانی ماشین آلات خط تولید واحدهای صنعتی دارند.

بخشی با بیان این که، با ابتکار دولت سیزدهم و در سفر استانی رئیس جمهور برای نوسازی ماشین آلات خط تولید مازندران برنامه ریزی های خوبی صورت گرفت، گفت: برای مقابله با فرسودگی خط تولید بنگاه های اقتصادی در قالب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مازندران ساز و کارهای لازم برای اعطای تسهیلات ۱۸ درصد با بازپرداخت بلندمدت اتخاذ شده است.

وی افزود: در صورتی که برای نوسازی خط تولید ۴۳۰ واحد صنعتی در استان اقدامات لازم صورت نمی گرفت این بنگاه های اقتصادی به دلیل تولید محصول بی کیفیت و ناتوانی برای حضور در بازار رقابتی در آینده نزدیک تعطیل می شدند.

به گزارش ایرنا، حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند و از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند.
بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل است که حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال دارد. ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند.
مازندران در حوزه اشتغال واحدهای صنعتی با استقرار چهار درصد واحدهای صنعتی کشور در این استان یازدهمین استان کشور است و ۳.۸ درصد اشتغال صنعتی را در اختیار دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *