امسال وضعیت کشاورزان اطراف سد «وشمگیر» وخیم‎تر از گذشته است به دلیل خشکسالی و نبود آب در سد «وشمگیر» حدود 3 هزار هکتار از مزارع پنبه این کشاورزان در حال نابودی است.

نابودی 3هزار هکتار از مزارع پنبه مقابل چشمان کشاورزان سد «وشمگیر»
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، تصاویر هوایی از سدهای «گلستان» و «وشمگیر» بیانگر وقوع یک فاجعه بزرگ در گلستان است، بیش از ۸۰ درصد منابع آبی سدهای استان به دلیل کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی از بین رفته و این امر به شدت بر اقتصاد و معیشت ساکنان و بهره‎برداران اراضی در اطراف سد وشمگیر تأثیرگذار است.

سال‎های زیادی است کشاورزان اطراف سد وشمگیر اکثر اراضی خود را به کشت پنبه اختصاص می‎دهند در واقع بخش وشمگیر شهرستان آق‌قلا یکی از مناطق مستعد گلستان برای کشت پنبه محسوب می‎شود.

اگر چه به گفته کشاورزان این منطقه حدود یک دهه می‎شود به دلیل عواملی همچون خشکسالی،کاهش بارندگی، عدم لایروبی سد وشمگیر، نبود مدیریت صحیح آب و چندین و چند مشکل دیگر موجب شده تا کشاورزی در این منطقه چندان رونقی نداشته باشد اما امسال وضعیت کشاورزان اطراف سد وشمگیر وخیم‎تر از گذشته است به دلیل خشکسالی و نبود آب در سد وشمگیر مزارع پنبه این کشاورزان در حال نابودی است.

خرداد ماه سال جاری نیز مشکلات خشکسالی روستاهای اطراف سد وشمگیر با حضور استاندار و نمایندگان مردم آق‌قلا و گرگان در مجلس شورای اسلامی بررسی شد. طبق معمول تمام جلسات که با حضور مدیران و مسوولان برگزار می‎شود استاندار گلستان ابراز امیدواری کرد تا مشکل کشاورزان اطراف سد وشمگیر به حداقل برسد.

هادی حق‌شناس ایجاد استخرهای پرورش ماهی و تعمیر سریع پمپ‎های سد وشمگیر را از جمله اقداماتی دانست که می‎توانست در این حوزه به مردم کمک کند، طبق روال معمول کمک مسوولان تنها در حد چند راهکار که هیچ وقت عملی نمی‎شود باقی ماند و ماحصل ابراز امیدواری برای رفع مشکلات مردم منطقه وشمگیر نابودی ۳ هزار هکتار اراضی پنبه مقابل چشم کشاورزان است.

کشاورزان اطراف سد وشمگیر به خصوص شهر «انبارالوم» این روزها به شدت نگران نابودی مزارع پنبه‎شان هستند، آنها که با هزاران امید به استقبال کشت پنبه رفتند امروز بعد از تقبل هزینه‎های بی‌شمار برای کشت این محصول، به دلیل نبود آب در سد وشمگیر نابودی مزارع و البته دسترنج‌شان در مقابل چشم‎های آنها رقم‌ می‌خورد.

کشاورزان سد وشمگیر معتقد هستند مشکلات مردم این منطقه برای مسوولان اهمیتی ندارد چرا که حدود یک دهه می‎شود وضعیت آب سد مناسب نیست از سویی این سد نیاز به لایروبی دارد بیشتر کانال‎های سد پر از خاک و گل شده است با وجود بیان مشکلات مردم این منطقه به مسوولان هنوز هیچ اقدامی برای رفع مشکلات صورت نگرفته است.

*در فصل بهار آب سدهای گلستان به محصولات پاییزه اختصاص یافت/ با وجود خالی بودن سدها، کشاورزان وشمگیر اصرار به کشت پنبه داشتند

رئیس اداره پنبه و دانه‎های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به وضعیت کشت پنبه استان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: سطح کشت پنبه نسبت به دهه‎های گذشته کاهش چشمگیری داشته است ولی طی دو سه سال اخیر اتفاقاتی که در تولید بذر و مسائل بازرگانی پنبه رخ داد موجب شد تا سطح زیر کشت دو تا سه برابر افزایش پیدا کند.

علی موسی‌خانی تصریح کرد: سال گذشته کشت پنبه در گلستان به ۳۱ هزار هکتار رسید امسال در حالی که پیش‌بینی برای کشت پنبه در استان ۳۰ هزار هکتار بود و از سویی تمایل برای کشت این محصول در کشاورزان وجود داشت اما به دلیل کاهش ۴۰ درصدی بارندگی و خشکسالی بی‎سابقه در استان ۱۹ هزار هکتار پنبه در استان کشت شد‌.

وی سد وشمگیر را یک‌منطقه پنبه‌خیز در استان عنوان کرد و گفت: امسال سدهای استان به خصوص سد وشمگیر با کمبود شدید آب مواجه شدند به ناچار در فصل بهار آب سدها به محصولات پاییزه اختصاص یافت و حتی برای کشت پنبه آب وجود نداشت اما کشاورزان این منطقه به دلیل آنکه برای کشت پنبه برنامه‎ریزی کردند و زمین‎های خود را برای این کشت خالی نگه داشته بودند با اندک آب موجود کشت پنبه را انجام دادند به امید آنکه وضعیت بارندگی و آب سدها بهتر شود.

رئیس اداره پنبه و دانه‎های روغنی جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه تنش خشکی در منطقه‎های پایین‌دست همچون سد وشمگیر و گنبدکاووس بسیار بیشتر از مناطق دیگر است، افزود: این‌امر مشکلات جدی برای کشاورزان ایجاد کرده است، با توجه به بارندگی‎های اخیر در استان برنامه‎ریزی شد تا این آب با اولویت پنبه‌کاران در اختیار آنها قرار گیرد تا در این مرحله آبیاری مزارع را انجام دهند متأسفانه حجم آب آنقدر کم بود که در سد وشمگیر ذخیره آبی انجام نشد.

*شرایط سختی برای کشاورزان سد وشمگیر ایجاد شده است/ به کشاورزان اعلام شده بود «آبی برای کشت پنبه وجود ندارد»

موسی‎خانی خاطرنشان کرد: بارندگی‎های اخیر۲ هزار و ۴۰۰ متر مکعب آب در سدهای گلستان و بوستان ذخیره شد اما به اندازه‎ای نیست که بتوان در سد وشمگیر رهاسازی کرد تا کشاورزان آن منطقه منتفع شوند.

وی با بیان اینکه شرایط سختی برای کشاورزان سد وشمگیر ایجاد شده است، افزود: کشاورزان برای آبیاری مزارع خود به آب سطح زهکش‎ها روی آورده‎اند تا عملکرد حداقلی داشته باشند با این وجود پنبه‎هایی که در جنوب استان کشت شده‎اند با توجه به اتمام آبیاری و وضعیت بارندگی شرایط بهتری دارند.

رئیس اداره پنبه و دانه‎های روغنی جهادکشاورزی گلستان در پاسخ به این سؤال ‌که آیا هشدارهای لازم در خصوص نبود آب در سد وشمگیر به کشاورزان داده شده بود؟ گفت: مدیریت سدهای استان با شرکت آب منطقه‎ای است با این وجود در جلسات برنامه‎ریزی آب در استان سازمان جهادکشاورزی هم حضور دارد، در زمستان، فروردین و اردیبهشت باران خاصی در استان نداشتیم از طرفی محصولات پاییزه کشاورزان در خطر بود بنابراین در ابتدای سال جاری تصمیم‌گرفته شد محصولی که روی زمین است نجات پیدا کند و برای اولین بار تمام آب سد وشمگیر به محصول پاییزه گندم در منطقه آق‌قلا،گنبدکاووس و گمیشان اختصاص یافت و اعلام شد آبی برای کشت پنبه وجود ندارد.

موسی‌خانی اضافه کرد: کشاورزان منطقه براساس برنامه‎ریزی‌های خودشان کشت پنبه را انجام دادند آبی که در سد وجود داشت فقط برای کشت پنبه کافی بود سیلاب‎های اخیر استان بیشتر در منطقه شرق بود و تأثیری بر سدها نداشت.

در حالی که طی سال‎های اخیر بیشتر مدیران در بخش کشاورزی گلستان، کشاورزان این منطقه را به کشت پنبه تشویق می‎کردند تا شاید رؤیای بازگشت طلای سفید به سرزمین مادری محقق شود اما متأسفانه شاهد آن هستیم زمانی که کشاورز برای کشت این محصول رغبت دارد برنامه‌ریزی خاصی در خصوص حفظ این محصول تا زمان تولید نهایی وجود ندارد.

مشکل کشاورزان سد وشمگیر مربوط به یکی دو سال اخیر نمی‎شود آنها حدود یک دهه است با مشکل کم آبی سد مواجه هستند و با وجود پیگیری‎های زیاد مردم این منطقه برای رفع مشکلاتشان تنها اقدام عملی مسوولان در این حوزه یا سکوت بوده یا ارائه چند راهکار بدون برنامه‎ای برای عملی کردن آن است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *