گروه استان‌ها- چندین سال است که مردم شهرستان بروجن به بی‌کیفیتی نان و گاها عدم رعایت موارد بهداشتی توسط نانوایان معترض هستند، بارها جلسات متعددی گرفته شد اما هنوز دغدغه مردم همان و گلایه‌ها سر جای خود است.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بروجن، چندین سال است که مردم بروجن به بی‌کیفیتی نان و گاهی عدم رعایت موارد بهداشتی توسط نانوایان معترض هستند، بارها جلسات متعددی گرفته شد و گزارش‌های زیادی مبنی بر وضع نامناسب نانوایان بروجنی منتشر شد، مسئولان هر بار به امید افزایش کیفیت نان و بهداشت نانوایی‌ها جلسات و بازدیدها انجام دادند اما با این تفاسیر هنوز دغدغه مردم همان و گلایه‌ها سر جای خود است.

از بازدیدهای سرزده مسئولان مربوطه و جریمه‌ ریالی تا کاهش سهمیه آرد دولتی و همچنین ابطال مجوز نانوایان متخلف، هیچ کدام تاثیر چندانی بر افزایش کیفیت نان‌ها در بروجن نداشته است، به راستی مشکل اصلی را در کجا می‌توان جویا شد؟ آیا نانوایان آرد خوبی ندارند؟ آیا در به عمل آوردن خمیر مشکلی وجود دارد؟ یا هزاران سوال دیگری که در ذهن مردم بروجن باقی است.

کریمی یکی از شهروندان بروجنی با گلایه از وضع نامناسب نانوایان بروجن اظهار داشت: هر بار از نانوایان متفاوتی نان گرفته‌ام اما هیچ کدام نان خوبی در اختیار مردم نمی‌گذارند، تنها روز اول می‌توان آن‌ها را مصرف کرد.

وی افزود: علت این موضوع را نمی‌دانم، شاید مسئولان سختگیری‌ و تاکید زیادی بر این مسئله ندارند، نان گران اما بدون کیفیت مصرف می‌کنیم، نان قوت قالب مردم است و باید کیفیت مناسب را داشته باشد.

براتی از دیگر شهروندان بروجنی است که او هم دل پری از کیفیت نان در بروجن دارد وی می‌گوید: نمی‌دانم مسئولان از کدام نانوایی نان خود را تهیه می‌کنند که متوجه بی‌کیفیتی نان در بروجن نیستند، هر کجا رفتم هیچ جایی مثل اینجا نان بی‌کیفیت به دست مردم نداده‌اند.

وی ادامه داد: باید نان را همان روز اول مصرف کنیم و در روز دوم مابقی آن بیات می‌شود، یا نان ترش یا خمیر و یا سوخته تحویل مردم می‌دهند و اگر اعتراضی کنیم می‌گویند از جای دیگر، نان تهیه کنید.

براتی گفت: تقاضا داریم مسئولان پیگیری بیشتری در این خصوص داشته باشند تا شاید کارساز شود، اگر روزانه این پیگیری‌ها صورت گیرد و نانوایان توجیه شوند فکر می‌کنم کیفیت بیشتری حاصل شود.

بی‌کیفیت‌ترین نان‌های استان متعلق به شهرستان بروجن است

عباس یوسفی بازرس تخصصی آرد و نان سازمان صمت استان چهارمحال و بختیاری هم از وضعیت نابسامان نانوایان بروجن گلایه می‌کند وی بیان می‌کند: بروجن دومین شهرستان استان از نظر جمعیت و وسعت است، این در حالی است که متاسفانه بدترین نانوایی‌های استان و بی‌کیفیت‌ترین نان‌ها متعلق به این شهرستان است.

 

 

وی از مشکلات فراوان نانوایان بروجنی می‌گوید: مساحت واحدهای خبازی و دستگاه‌های پخت در شهرستان بروجن استاندارد نیست، غالبا کارگران غیرحرفه‌ای در خبازی‌ها مشغول به فعالیت هستند و همچنین از لحاظ بهداشتی واحدهای نانوایی این شهرستان وضعیت بسیار نامناسبی دارند.

مسعود ملکی فرماندار شهرستان بروجن بارها از وضعیت نانوایان بروجن گلایه کرده است و بیان می‌کند: تخلف بیشتر این نانوایی‌ها، رعایت نکردن مسائل بهداشتی، بی‌توجهی به قوانین صنفی، توزیع آرد خارج از شبکه، گران‌فروشی و پخت خودسرانه بدون مجوز بوده است.

وی استانداردسازی تمامی نانوایی‌های دولتی و نیمه‌دولتی بروجن را جزو برنامه‌های اولویت‌دار کمیته آرد و نان این شهرستان می‌داند.

ملکی با ابراز نارضایتی از وضعیت پخت و عدم کیفیت نان خاطرنشان کرد: بازرسی‌ها و بازدیدها باید به صورت میدانی صورت گیرد و شبکه بهداشت و درمان، اداره صمت و همچنین سایر نهادهای مربوطه نظارت خود را بر مسائل بهداشتی،کیفیت نان و غیره افزایش دهند.

30 نانوای متخلف در بروجن به مراجع قضائی معرفی شدند

امیرارسلان سیدین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به قطع سهمیه آرد شش واحد خبازی متخلف اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون 30 نانوایی مختلف به مراجع قضائی معرفی و سهمیه آرد شش واحد خبازی متخلف هم قطع شده است.

وی ادامه داد: مرتبا بازرسی وجود دارد، از لحاظ کیفیت به نانوایان تذکر داده می‌شود، خبازانی که کیفیت نان آن‌ها پایین است جریمه و سهمیه آرد آن‌ها کاهش می‌یابد.

رئیس اداره صمت بروجن افزود: خبازان با کیفیت نان بالا، تشویق می‌شوند، علاوه بر نصب بنر، سهمیه آرد آن‌ها را نیز افزایش می‌دهیم. کیفیت مقوله‌ای نیست که آن را به تعزیرات ارجاع دهیم، هر سه ماه یک بار نانوایان خوب بر اساس بازخورد از مردم تشویق می‌شوند و سعی بر افزایش کیفیت داریم.

سیدین با اشاره به مشکل کیفیت نان خبازان بروجن عنوان داشت: یک بخشی از مشکل به آرد مرتبط است و بخش دیگر به عمل‌آوری و پخت نانوا بستگی دارد.

رئیس اداره صمت بروجن با اشاره به بازدیدهای هفتگی از خبازان بروجن تصریح کرد: هفته‌ای سه نوبت از نانوایان بازدید داریم و توسط اکیپ مشترک بهداشت، صمت و فرمانداری این بازدیدها صورت می‌گیرد.

سیدین در پایان خاطرنشان کرد: در تلاش برای افزایش کیفیت نان هستیم، از مردم درخواست داریم پیشنهادات خود را در جهت بهبود این وضعیت با ما در میان بگذارند.

به نظر می‌رسد اگر در راستای افزایش مهارت تولید نان نانوایان و شاگردان این افراد دوره‌هایی مهیا شود، نظارت‌ها تشدید شود و همچنین آرد باکیفیت به نانوایان داده شود، شاید در دراز مدت شاهد تغییر روند بی‌کیفیت به با کیفیت در سطح شهرستان بروجن باشیم، همچنین پیشنهاد می‌شود غنی‌سازی آرد با ریز مغذی‌ها صورت گیرد تا از شیوع کمبود مواد مغذی (املاح و ویتامین‌ها) در جامعه پیشگیری شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *