شفقنا اقتصادی _ رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس گفت: مجلس وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرده است که سازمان پنبه و دانه‌های روغنی را احیا کند و اکنون این مهم در حال شکل گرفتن است.

به گزارش شفقنا اقتصادی به نقل از تسنیم عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه فقط ۳۰ درصد از اهداف برنامه ششم توسعه در حوزه‌های زراعت، دامپروری، باغبانی، شیلات، محیط زیست ومنابع طبیعی محقق شده است خاطرنشان کرد: در این ارتباط در حوزه‌های تولید دانه‌های روغنی نیز از اهداف برنامه ششم توسعه عقب هستیم.

به گفته عسکری میزان ارز واردات دانه‌های روغنی به کشور معادل بودجه کل مراکز آموزشی کشور اعم از وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه‌های مختلف کشور است و وابستگی ۹۰ درصدی واردات دانه‌های روغنی سبب شده تا مسوولان به طور جد پیگیر احیای سازمان پنبه و دانه‌های روغنی باشند.

عسکری افزود: در مقطعی بحث دانه‌های روغنی و پنبه را تعطیل کردند در حالیکه در حوزه پنبه به ۱۶۰ هزار تن وش نیاز داریم که در داخل ۱۰۰ هزار تن تولید می‌کنیم وبرای ۶۰ هزار تن دیگر باید بستر‌ها و فضای تشویقی را مهیا کنیم تا به ۱۶۰ هزار تن برسیم.

به گفته عسکری با دستیابی به این رقم هم نیاز صنایع ریسندگی وبافندگی تامین می‌شود و هم در حوزه روغن می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و به همین دلیل مجلس وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرده است که سازمان پنبه و دانه‌های روغنی را احیا کند و اکنون این مهم در حال شکل گرفتن است.

رئیس کمسیون کشاورزی مجلس در خصوص دیگر اقدامات برای افزایش تولید دانه‌های روغنی و کاهش وابستگی به آن گفت: در این زمینه علاوه بر بسترسازی باید سیاست‌های تشویقی وحمایتی در دستور کار قرار گیرد و در همین ارتباط دولت خرید تضمینی کلزا را با پیگیری‌های انجام شده در جهت صرفه کشاورزان به از ۱۵ هزار تومان به ازای هر یکلو به ۲۳ هزارتومان افزایش داد ومابه التفاوت پرداخت شد.

عسکری با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ نیز بحث دانه‌های روغنی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است تصریح کرد: مواردی که مرتبط با توسعه بخش کشاورزی در برنامه هفتم توسعه دنبال می‌شود بگونه‌ای است که دیگر مانند برنامه ششم توسعه نباشد که احکام اجرایی ۳۰ درصد محقق شود. به گفته عسکری برای برنامه توسعه هفتم توسعه بخش کشاورزی حتما باید حداقل بین ۶۰ تا ۷۰ درصد عملیاتی واجرایی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *