ایسنا/خراسان رضوی مسئول پنبه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پائین آمدن تعرفه‌ها و واردات بی‌رویه موجب دلسردی پنبه‌کاران در شهرستانها شده است.

علی میرزاده در گفت و گو با ایسنا از کشت پنبه در ۲۰ شهرستان خراسان رضوی خبر داد و خاطرنشان کرد: بیشترین سطح زیر کشت پنبه در سطح شهرستان‌ها ۵۵۰۰ هکتار و کمترین آن با ۲۰ هکتار مربوط به کاشمر است.

وی اظهار کرد: به رغم اینکه در سنوات گذشته مزارع پنبه در شهرستان‌ها بیشتر از سایر محصولات بوده اما به دلایل مختلف با رفتن به سمت باغات و کشت زعفران سطح زیر کشت پنبه بسیار کاهش یافت.

مسئول پنبه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی پرداختن به موضوعات اقتصادی را از عوامل مهم افزایش سطح زیر کشت پنبه دانست و تصریح کرد: هرچند سال گذشته به دلیل خوب بودن قیمت وش پنبه امسال حدود ۲۰ درصد افزایش رشد سطح کشت پنبه را شاهد بودیم، اما چون امسال تعرفه‌ها کاهش یافت و از سویی واردات بی‌رویه پنبه کمی پنبه‌کاران دلسرد شدند، پیش بینی می‌شود احتمالاً با افت سطح زیر کشت مواجه شویم.

وی تصریح کرد: چون پنبه وابسته به قیمت است از نظر اقتصادی کشاورزان بسیار ضرر کردند، سال گذشته سطح زیر کشت پنبه ۲۱ هزار هکتار بود که امسال به ۲۵ هزار و ۲۰۰ هکتار افزایش یافت اما با وضعیت موجود سال آینده مجدد کاهش سطح زیر کشت این محصول را خواهیم داشت.

میرزاده تصریح کرد: اگر حمایت‌ها از سوی وزارتخانه بیشتر باشد سطح زیر کشت زیاد کاهش نخواهد یافت، اما اگر کشت‌های رقیب مانند انواع کشت‌های بهاره باشد قطعاً سطح زیر کشت کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: چون بخش زیادی از مزارعی که پنبه کشت می‌کنیم در مزارع حاشیه‌ای و آب و خاک شور هستند، مصرف بذر پنبه در هکتار به نسبت سایر مناطق کشور در این استان بالاتر است.

مسئول پنبه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه در هر هکتار ۸۰ کیلوگرم بذر مصرف می‌شود که رقم بالایی است، اظهار کرد: در مجموع حدود ۲۰۰۰ تن مصرف بذر داریم.

وی با بیان اینکه ضعیف‌تر بودن ۵۰ درصد مزارع پنبه و نداشتن قدرت توانایی در خرید بذرهای اصلاح شده موجب استفاده از تخم‌های پنبه معمولی شده است، گفت: هرچند بر اساس نیاز سنجی‌های صورت گرفته نزدیک هزار تن ظرفیت استفاده از بذر دلینته در استان داریم اما با توجه به تنها کارخانه‌ای که در خراسان رضوی فعالیت دارد هنوز نتوانسته‌ایم به این ظرفیت برسیم.

میرزاده افزود: اگرچه بالا بودن مصرف بذر موجب شده که پنبه کاران توان استفاده از بذرهای وارداتی را نداشته باشند اما در سایر استان‌ها از بذرهای وارداتی هم استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس توصیه‌های کارشناسی استفاده بذر دلینته بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم اعلام شده ولی در خراسان رضوی مصرف بذر دلینته بین ۴۰ تا ۵۰ کیلو است، ادامه داد: متأسفانه امسال حدود ۱۰۰ هکتار از مزارعه پنبه به دلیل وقوع خسارت آفات برداشت نشد.

مسئول پنبه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی متوسط میانگین تولید پنبه استان در هکتار را ۲۵۰۰ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: خوشبختانه کیفیت پنبه از نظر ژنتیکی هیچ مشکلی ندارد، تنها مشکل در قسمت برداشت است.

وی خاطرنشان کرد: اگر برداشت خوبی داشته باشیم مشکلی نخواهیم داشت، اما برداشت نادرست پنبه باعث خسارت فیزیکی به الیاف و کاهش کیفیت محصول می‌شود.

میرزاده عنوان کرد : ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع کشور زیر کشت پنبه هستند که ۲۵ هزار هکتار آن در خراسان رضوی است، باوجود اینکه ۲۵ هزار هکتار زمین زیر کشت پنبه است ولی چون اراضی به سمت شوری رفته بذر زیادی برای کاشت این محصول، مصرف می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *