مهمترین راه مبارزه با آفت تریپس در مزارع پنبه استفاده از روش شیمیایی و سموم سیستمیک است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان مدیر حفظ نباتات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به مشاهده آفت تریپس در مزارع پنبه استان گفت : زمانی که کشاورزان این آفت را در مزارع پنبه خود مشاهده کردند از سم (اکسی دیمتون متیل) به مقدار نیم تا یک لیتر در هر هکتار و سم (دیمتوات) به مقدار یک لیتر سم در هزار لیتر آب استفاده کنند که برای سمپاشی در سه تا چهار هکتار مزرعه پنبه مناسب است.

او گفت : تریپس پنبه حشره‌ای کوچک به طول حدود ۱ میلی متر و به رنگ زرد است که با گرم شدن هوا فعالیت آن بیشتر می‌شود.
حق نما با بیان اینکه زمان اوج حمله این حشره ، اوایل سبز شدن و ۱۰ روز پس از سبز شدن بوته پنبه است افزود : این آفت مکنده بیشترین خسارت را در اوایل فصل کشت و دوبرگی شدن پنبه وارد کرده و با تغذیه از شیره برگها باعث نقره ای شدن آنها می شود و عمل غذا سازی گیاه را مختل می کند.

او تاکید کرد : اگر در زمان مناسب با این آفت مبارزه نشود سبب خسارت شدید به محصول و حتی خشک شدن بوته در اوایل فصل کشت خواهد شد.

حق نما گفت : این حشره از شیره برگ تغذیه می‌کند و سبب کندی رشد برگ‌های جوان ، تغییر شکل ، قطع رگ برگ ها ، ایجاد لکه‌های نقره‌ای در پشت برگ ها و از بین رفتن جوانه‌های مرکزی و کندی رشد بوته می‌شود.

مدیر حفظ نباتات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان می گوید : برای پیشگیری از تریپس پنبه توصیه می‌شود کشاورزان قبل از اقدام به کشت پنبه ، بذر‌های این گیاه را با سموم توصیه شده ضدعفونی کنند.

حق نما گفت : برای شناسایی این آفت در مزارع پنبه کارشناسان دولتی و خصوصی در کلینیک‌های گیاهپزشکی تحت قرارداد با جهاد کشاورزی مزارع پنبه را بررسی و به کشاورزان اطلاع رسانی می کنند.

او از پنبه کاران خواست در صورت مشاهده آفت یا بیماری به کلینیک گیاه پزشکی مراجعه و نسخه مبارزه با آفات را از گیاهپزشکان دریافت کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *