گنبدکاووس – ایرنا – معاون رییس سازمان و مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس با اشاره به شروع فصل برداشت پنبه در استان گلستان و این شهرستان مرزی خاطرنشان کرد که پایین بودن قیمت خرید این محصول باتوجه به هزینه بالای تولید می‌طلبد تا دولت حمایت بیشتری از پنبه کاران داشته باشد.

 

غلامعلی نورا روز سه‌شنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار گنبدکاووس گفت: امسال تولید هر کیلوگرم پنبه برای کشاورزان ۱۲۰ هزار ریال هزینه دارد اما به دلایل مختلف از جمله شیوع کرونا، مشکلات اقتصادی کارخانه‌های نساجی و نیز واردات این محصول سبب شده تا هم اکنون هر کیلوگرم وش پنبه بین  ۸۰ تا ۸۵ هزار ریال از کشاورزان خریداری شود.

وی افزود: قیمت‌های فعلی خرید وش برای پنبه کاران گلستانی مقرون به صرفه نیست و ادامه این رویه قیمتی، کاهش سطح زیرکشت این محصول استراتژیک در سال را به همراه خواهد داشت لذا ورود دولت برای حمایت بیشتر از پنبه کاران ضروری است.

به گزارش ایرنا، امسال کشاورزان گلستانی ۲۱ هزار و ۳۰۰ هکتار پنبه کشت کردند که پنج هزار و ۱۱۰ هکتار آن در گنبدکاووس کشت شده و مطابق پیش بینی مسوولان جهادکشاوروزی، ۴۲ هزار تن وش از مزارع استان برداشت می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین برضرورت نظارت بیشتر بر خرید محصولات کشاورزی در بازار و نیز بر انبارهای فعالان اقتصادی تاکید کرد و گفت: متاسفانه بیشتر محصول تولیدی کشاورزان توسط واسطه‌ها با قیمت پایین خریداری و سپس همین محصول حداقل با ۲ برابر قیمت، به مصرف کننده فروخته می‌شود.

نورا با اشاره به تولید پنج هزار تن گوشت مرغ در هر دوره جوجه‌ریزی در گنبدکاووس، خواستار تحویل به موقع سهمیه پیش بینی شده برای مرغداری‌های شهرستان از سوی این تولید کنندگان باهدف تنظیم بازار شد.

همچنین دکتر “نادر گوگلانی” رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس نیز در این جلسه از مشاهده نشدن هیچ‌گونه بیماری ویروسی در مرغداری‌های شهرستان خبر داد و از صاحبان این واحدهای تولیدی خواست تا مراقب شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان در نیمه دوم سال باشند.

محمودرضا دنکوب، رییس اداره تعزیرات حکومتی گنبدکاووس هم در این نشست با اشاره به افزایش قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ از ۸۰ هزار ریال در اوایل شهریور به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار ریال در زمان حاضر گفت: تلاش داریم با همکاری بزرگترین واحد تولید تخم مرغ گلستان (کاسپین طلایی چیکا) مستقر در این شهرستان جهت اختصاص سهمیه ویژه، قیمت این محصول در بازار کاهش یابد.

فرناندار ویژه گنبدکاووس نیز در این جلسه، افزایش قیمت محصولات را مهمترین نگرانی مسوولان و مردم در سطح ملی دانست و گفت: از کارگروه تنظیم بازار شهرستان انتظار می‌رود نظارت بیشتری بر عرضه و فروش محصولات داشته باشد و با عوامل موثر در افزایش قیمت برخورد کند.

عبدالقدیر کریمی مهمترین هدف کارگروه تنظیم بازار را رفع دغدغه مردم درحوزه قیمت‌ها و کنترل آن دانست و با تاکید برضرورت دریافت به موقع سهم تنظیم بازار گنبدکاووس از مرغداری‌های شهرستان، افزود: جهاد کشاورزی نیز بایستی برای تامین به موقع نهاده‌های کشاورزی و دامی مورد نیاز واحدهای تولیدی این بخش تلاش نماید.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت، دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *