هزارجریبی با بیان این که امسال ۸۰ هزار تن پنبه تولید می‌کنیم گفت: پیش بینی می‌کنیم سال آینده ۱۲۰ هزار هکتار زیر کشت پنبه برود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، ابراهیم هزارجریبی، مجری طرح کشت پنبه وزارت جهاد کشاورزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: در سال‌های گذشته میانگین واردات پنبه ۶۰ تا ۶۵ هزار تن بود، اما سال گذشته ۹۵ هزار تن پنبه به دلیل نیاز صنایع نساجی وارد شد.

وی افزود: دلار‌های ارزان و از بین رفتن تعرفه‌ها موجب کاهش کشت پنبه در کشور شد و اراضی زیر کشت پنبه از ۳۰۰ هزار هکتار به ۷۰ هزار هکتار در اوایل دهه ۹۰ رسید، اما جلوی کاهش بیشتر آن را گرفتیم و اکنون در زمینه پنبه به ۴۰ درصد خود اتکایی رسیده ایم.

هزارجریبی با بیان این که امسال ۸۰ هزار تن پنبه تولید می‌کنیم گفت: پیش بینی می‌کنیم سال آینده ۱۲۰ هزار هکتار زیر کشت پنبه برود.

وی افزود: به دلیل اصلاح بذر‌های پنبه؛ میانگین تولید از ۲۳۰۰ به ۲۷۵۰ کیلو در هکتار رسیده است.

مجری طرح کشت پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱۵۰ کارخانه پنبه پاک کنی به دلیل حذف تعرفه در سال‌های پیش تعطیل شدند و اکنون فقط ۷۰ کارخانه با ظرفیت کم فعالند.

هزارجریبی با بیان این که فقط الیاف پنبه وارد می‌شود، افزود: تولید پنبه در داخل سه فراورده مهم به جز نیاز صنایع نساجی مانند کنجاله را تأمین می‌کند.

وی گفت: قرار است تا سال ۱۴۰۴ نیاز کشور به پنبه را در داخل تولید کنیم، اما صنایع نساجی می‌خواهند این اتفاق سریعتر انجام شود.

هزارجریبی افزود: تعرفه گذاری بر واردات برای کشاورز انگیزه ایجاد می‌کند و سرعت رشد تولید پنبه داخلی را افزایش می‌دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *