پس از اجلاس مشترک چین با کشورهای عربی، پکن قراردادهای همکاری‌ با ۱۷ کشور عربی در پروژه «کمربند و جاده» که ارزش آن به چندین تریلیون دلاری می‌رسد، امضاء کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از راشاتودی، طبق آن‌چه در خبرگزاری دولتی چین، شین‌هوا، اعلام شده، پس از اجلاس مشترک چین با کشورهای عربی، پکن قراردادهای همکاری با ۱۷ کشور عربی در پروژه «کمربند و جاده» که ارزش آن به چندین تریلیون دلاری می‌رسد، امضا کرده است.

دومین اجلاس چین و اعراب در مورد اصلاحات و توسعه که در شانگهای برگزار شد، بیش از صدها تاجر، سیاست‌مدار و اساتید دانشگاهی را از چین و کشورهای عربی، شامل مصر، لبنان، جیبوتی و عمان، به خود جذب کرد. عنوان اجلاس امسال، «ساخت پروژه کمربند و جاده، به اشتراک‌گذاری توسعه و رونق» بود و به تقویت این پروژه تخصیص داده شده بود.

کشورهای عربی علاقه زیادی به همکاری با پکن نشان داده‌اند و به جز پیوستن به پروژه کمربند و جاده، همکاری استراتژیکی با چین ایجاد کرده‌اند.

لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: نمایندگان عرب می‌گویند که همکاری در پروژه کمربند و جاده، فرصت‌های عظیمی برای کشورهای عربی به وجود می‌آورد و رشد اقتصادی و اصلاحات این کشورها را تسریع می‌کند.

به گفته این دیپلمات چینی، همکاری چین و کشورهای عربی در این پروژه به زودی با عزم بیشتری همراه خواهد شد، چراکه بسیاری از رهبران کشورهای عربی قرار است در دومین اجلاس همکاری بین‌المللی با پروژه کمربند و جاده در ادامه ماه جار ی میلادی شرکت کنند.

به گفته خلیل الذوادی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب، چین دومین شریک تجاری بزرگ اتحادیه عرب است و حجم تبادلات تجاری این کشور با کشورهای عربی در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۱۹۰ میلیارد دلار رسیده است.

به گفته الذوادی، ۲۱ کشور عربی در سال ۲۰۱۸ میلادی، در مورد پروژه کمربند و جاده، با چین تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده بودند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *