به گزارش زیست آنلاین، داود میرشکار با تاکید بر اینکه هدف از تدوین برنامه اقدام ملی حفاظت از فوک خزری، این است که اقدامات مربوط به حفاظت از این گونه در معرض انقزاض به صورت یکپارچه در کشور صورت گیرد، اظهار کرد: درصددیم تا از موازی کاری بین ارگان ها و سازمان های مردم نهاد خودداری کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه اقدام ملی با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست و با همکاری و تلاش سازمان های مردم نهاد و همه ارگان های ذیربط انجام می شود، اظهار کرد: فوک خزری تنها گونه پستاندار دریای خزر محسوب می شود و این گونه در سال های اخیر به شدت در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم های دریایی و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درمورد چالش های موجود بر شرایط زندگی فوک خزری، گفت: متاسفانه در دریای خزر با چالش هایی مواجه هستیم ازجمله فعالیت های صید و صیادی، ورود آلاینده های خشکی به دریا، ورود عوامل بیماری زا به ویژه بیماری ویروسی، شکار فوک خزری در شمال دریای خزر، کاهش سطح یخ و تردد یخ شکن  ها در مناطقی که فوک های خزری زادآوری می کنند و دوران نوزادی را می گذرانند، نداشتن سواحل حفاظت شده برای ساحل گذرانی فوک خزری و عدم شناخت صیادان از اهمیت این گونه.

میرشکار همچنین با تاکید بر تلاش سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر حفاظت از زیست بوم های دریایی و سواحل دریایی در راستای توانمند سازی سازمان های مردم نهاد برای فوک خزری در معرض خطر انقراض، تصریح کرد: یک مرکزی به نام مرکز امداد و نجات فوک خزری نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح منطقه ای فعال هست و اعم فعالیت های آن انجام هماهنگی های منطقه ای برای حفاظت از فوک خزری است.

وی ادامه داد: همچنین برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی برای جامعه هدف متفاوت ازجمله دانش آموزان، کارشناسان، مدیران، ارگان های نظامی و انتظامی و ایجاد معیشت جایگزین برای حفاظت از فوک خزری و توانمندسازی بانوان خانه دار که در حوزه خزر هستند، در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم های دریایی و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: چند سالی است متاسفانه شاهد مرگ و میر تعداد زیادی فوک خزری هستیم و اخیرا نیزلاشه 170 فوک به ساحل آمده است.

میرشکار با تاکید بر پیگیری علت مرگ فوک ها، به مذاکره با روسیه از طریق وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت: از طریق وزارت امور خارجه موضوع را پیگیری و با روسیه مکاتبه می کنیم تا علل و دلایل این اتفاق را به صورت رسمی دریافت کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که روسیه پاسخ مناسب را سریع تر بدهد.

در آمار سال 2006، تعداد فوک های خزری 100 هزار برآورد شده بود اما گفته می شود که از ابتدای قرن بیستم جمعیت این گونه کاهش 90 درصدی داشته و اکنون در معرض انقراض است.

فوک های خزری تنها گونه پستاندار دریای خزر هستند و در تعادل اکولوژیک و سلامت اکوسیستم نقش به سزایی دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *