محمدنقی کاظمیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای سال زراعی آینده کارخانه های پنبه پاکنی استان این آمادگی را دارند تا سطح خرید قراردادی را افزایش دهند.

تاکنون صاحبان کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی استان تنها ۱۰ درصد از محصولات تولیدی این استان را از جمله چغندرقند به صورت قراردادی از کشاورزان می خریدند و ۹۰ درصد دیگر از طریق عرضه و تقاضا به فروش می‌رسید.

 

 

وی اظهار داشت: این کارخانه ها در سال جاری علاوه بر خرید وش پنبه نهاده های کشاورزی و بذور اصلاح شده نیز توزیع کردند.

وی با بیان اینکه کارخانه های پنبه پاکنی استان حتی در سال زراعی جاری به سمت کشت مکانیزه رفته بودند، گفت: تلاش می شود تا برداشت پنبه بوسیله کمباین ها انجام شود که امسال کارخانه اترک مانه و سملقان در این خصوص مورد تقدیر کشوری قرار گرفت.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه حلقه های زنجیره تولید باید ایجاد شود اظهار داشت: با خرید محصولات قراردادی این زنجیره تکمیل خواهد شد.

کاظمیان افزود: هم اینک پنج دستگاه کمباین غوزه چین در استان وجود دارد که برای سال زراعی آینده به ۱۰ دستگاه خواهد رسید که کمک بسیار خوبی به پنبه کاران خواهد شد.

وی اظهار داشت: پنبه کاران در این صورت می توانند به صورت عمده کشت پنبه داشته باشند و حتی در سال جاری ۱۵ تا ۲۰ هکتار مزراع زیر کشت پنبه رفته بود.

وی افزود: همچنین کشاورزان به سمت کشت عمده رفته اند چرا که در سال های گذشته در فصل برداشت کمبود کارگر داشتند اما با فروش

قراردادی و اختصاص دستگاه های مکانیزه مشکل برداشت برطرف خواهد شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه میانگین برداشت پنبه از سطح پنبه زرهای استان حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است گفت: فروش قراردادی باعث شد که کاشت و برداشت به صورت مکانیزه شود.

کاظمیان افزود: این استان نیاز به ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن بذر اصلاح شده پنبه دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۸۰ تن بذرداخلی و ۳۵ تن نیز بذر وارداتی تامین کرده ایم، نیاز ۸۰ درصد بذر کشاورزان آماده شده است این در حالی است که در سال های گذشته تا ۴۵ درصد بذر در اختیار کشاورزان قرار می گرفت.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال ۲۰ هزار و ۷۰۰ تن وش پنبه از پنبه‌زارهای استان برداشت شد که این میزان در مقایسه با پارسال ۲۰ درصد افزایش دارد.

کاظمیان اظهار داشت: امسال در سطح هفت هزار و ۴۰۰ هکتار از کشتزارهای استان پنبه کشت شده بود.

وی گفت: شهرستان های مانه و سملقان، اسفراین، جاجرم، بجنورد و راز و جرگلان از مناطق پنبه‌کاری استان است که مانه و سملقان با سطح پنج هزار و ۵۰۰ هکتار معادل ۷۴ درصد تولید این محصول را در استان دارد.

وی افزود: قیمت خرید تضمینی وش پنبه در سال زراعی امسال به میزان ۴۸ هزار و ۷۶۰ ریال در هر کیلوگرم تعیین شده بود که با اجرای طرح کشاورزی قراردادی  وش پنبه به قیمت روز  هر کیلوگرم وش پنبه ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار ریال از کشاورز خریداری شد.

وی اظهار داشت: توزیع مناسب نهاده بذر به مقدار ۱۱۰ تن بذر داخلی و چهار تن بذر خارجی و توزیع  دو هزار و ۲۳۵ تن انواع کودهای ماکرو و میکرو از اقدامات مهم این سازمان بوده است، به طوری که میانگین مصرف کود شیمیایی فسفاته در مزارع پنبه استان ۷۷ کیلو، کود پتاسه ۵۰ کیلو، ازته ۱۵۵ کیلو و سایر کودهای میکرو ۲۰ کیلوگرم در هکتار است.

وی اظهار داشت: در استان هشت کارخانه پنبه‌پاک‌کنی دایر است، یک کارخانه در شهرستان اسفراین و سه کارخانه در بجنورد و چهار کارخانه در شهرستان مانه و سملقان مشغول به کار هستند که ظرفیت وش و استحصال محلوج این کارخانجات از هزار و ۳۰۰ تا ۱۰ هزار تن است.

وی افزود: چهار کارخانه پنبه‌پاک‌کنی در جوار مزارع پنبه شهرستان مانه و سملقان قرار دارد که از لحاظ تحویل وش تولیدی، کشاورزان پنبه‌کار هیچ‌گونه دغدغه حمل ندارند.

کاظمیان گفت: یک کارخانه ریسندگی با ظرفیت روزانه حدود ۲۵ تا ۳۰ تن محلوج در شهرستان مانه و سملقان مشغول به کار است و حدود ۷۰ درصد از محلوج به ریسندگی خارج از استان حمل می‌شود.

وی افزود: یک کارخانه روغن‌کشی نیز با ظرفیت مصرفی پنبه‌دانه حدود ۷۰ تن در روز با شرایط فعلی تولید پنبه توجیه برای فعالیت ندارد و در حال حاضر تعطیل است.

سهم خراسان شمالی از تولید ناخالص داخلی کشور ۶ دهم درصد در تمامی بخش های اقتصادی است و سهم بخش کشاورزی این استان از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور ۱.۱ درصد است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *