علی موسی خانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: طبق برنامه ریزی، امسال ۷۰۰ تن بذر بدون کرک پنبه در اختیار کشاورزان طرف قرارداد کشت قرار خواهد گرفت.

به گفته وی سازمان جهادکشاورزی گلستان از چند سال قبل پیگیر احیای این کارخانه و برگشت آن به تولید بذر بدون کرک پنبه بود که از سال زراعی قبل با مشارکت بخش خصوصی ۱۰۰ تن بذر به صورت آزمایشی تولید کرد که قرار است امسال این رقم به ۷۰۰ تن برسد .

کارخانه بذر بدون کرک پنبه گرگان در سال ۱۳۷۲ با ظرفیت اسمی چهار تن در ساعت به بهره برداری رسیده بود.

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: از بین رفتن عوامل بیماری‌زا و قارچ، حذف بذر پوچ و نارس، ضدعفونی کارخانه‌ای قارچ کش و حشره‌کش، امکان کشت با اکثر دستگاه‌های کارنده، جوانه‌زنی سریع، صرفه‌جویی در هزینه و نصف شدن بذر مصرفی در هکتار از ۴۰ به ۲۰ کیلوگرم از مزایای مهم استفاده از بذر بدون کرک در مقایسه با بذر کرکدار است.

نیاز بذر مصرفی پنبه در گلستان بین ۷۰۰ تا هزار تن در هر سال زراعی است.

موسی خانی اضافه کرد: عمده ارقام کشت پنبه از سوی پنبه کاران گلستان شامل گلستان، لطیف،حکمت و سپید است.

به گزارش ایرنا، کشت پنبه در استان گلستان که در گذشته به سرزمین طلای سفید معروف است، هر ساله با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اردیبهشت ماه با ریختن بذر در مزرعه آغاز شده و برداشت محصول از این کشتزارها تا اواخر دی ادمه دارد.

مطابق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، امسال در ۱۸ هزار هکتار کشت پنبه در این استان انجام شدکه خشکسالی سبب برداشت زودهنگام این محصول و کاهش تولید از ۴۰ هزار تن رقم پیش بینی شده به ۲۵ هزار تن شد.

از ابتدای برداشت وش پنبه در سال جاری تاکنون کارخانه های پنبه پاک کنی گلستان موفق به خرید توافقی ۲۲ هزار تن محصول از کشاورزان شدند.

اقلیم متنوع، زمین های زراعی مستعد، وجود مرکز تخصصی تحقیقات پنبه کشور، استقرار کارخانه های پنبه پاک کنی و روغن کشی و واحد ریسندگی و بافندگی از جمله ظرفیت های سرمایه گذاری برای رونق زراعت پنبه در گلستان است.

استان مرزی گلستان دارای ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی حاصلخیز است که هر ساله به زیر کشت محصولات زراعی مختلف از جمله پنبه می‌رود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *