محمدحسین کاویانی، درباره وضعیت تولید و برداشت پنبه گفت: برداشت پنبه از اوایل شهریور در استان‌های گلستان و خراسان جنوبی آغاز می‌شود.

مدیرعامل صندوق پنبه گفت: برداشت پنبه از اوایل آبان ماه در سایر مناطق کشور اعم از اردبیل، خراسان شمالی، خراسان رضوی، فارس و سمنان آغاز می‌شود و این برداشت پنبه تا دی‌ماه ادامه دارد.

وی در خصوص موانع و مشکلات صنعت پنبه بیان کرد: در زراعت پنبه ازنظر مکانیزاسیون مخصوصاً در مرحله برداشت مشکل وجود دارد و اگر از ماشین‌های برداشت استفاده نکنیم برداشت محصول به‌وسیله دست به‌سختی انجام می‌شود.

کاویانی اظهار کرد: اگر ماشین‌های برداشت پنبه توسعه پیدا نکند امکان توسعه زراعت نیز وجود ندارد و انتظار داریم که دولت کمک کند، زیرا ماشین‌های برداشت پنبه گران‌قیمت هستند و در شرایط تحریم به‌راحتی نمی‌توانیم این ماشین‌ها را تهیه کنیم.

مدیرعامل صندوق پنبه درباره میزان صادرات پنبه تأکید کرد: در شرایط فعلی امکان صادرات حتی یک کیلو پنبه را هم نداریم و با توجه به شرایط حال حاضر حداقل سالانه باید ۱۰۰ هزار تُن پنبه را وارد کشور کنیم.

وی افزود: زراعت پنبه زراعت اشتغال‌زایی است و محصول کشاورزی که مانند پنبه اشتغال‌زایی کند وجود ندارد. دولت از زراعت پنبه حمایت نمی‌کند، زیرا سالانه حدود ۳۰۰ هزار تُن پنبه تسویه شده داشتیم که قسمت اعظم این پنبه را صادرات می‌کردیم.

کاویانی اذعان کرد: زراعت پنبه به طلای سفید و استان گلستان به سرزمین طلای سفید معروف بود و هرسال ۱۰۰ هزار تُن پنبه از استان گلستان صادر می‌شد، ولی متأسفانه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار تُن هم تولید نداریم.

مدیرعامل صندوق پنبه گفت: صنعت نساجی چند سالی می‌شود که به واردات پنبه روی آورده است. دولت هرچقدر بر روی این زراعت سرمایه‌گذاری کند جواب می‌گیرد، زیرا ارزش‌افزوده دارد، ولی متأسفانه کم‌لطفی بعضی از مسئولین دولتی باعث شده که زراعت پنبه به این روز بیافتد و صنعت نساجی محتاج به واردات پنبه شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *