ایسنا/گیلان مدیر امور صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توسعه صنایع تبدیلی و نوسازی واحدهای موجود می‌توان نتایج بسیار خوبی را در کاهش ضایعات کشاورزی به دست آورد.

 

قاسم جوادزاده در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی، مؤثرترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه عاملی که می‌تواند آسیب‌پذیری محصولات کشاورزی را کاهش دهد و ارزش افزوده آنها را زیاد و بهره‌وری از منابع را افزایش دهد، صنایع تبدیلی و تکمیلی است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که محصولات کشاورزی در کمترین زمان در معرض فساد قرار می‌گیرند و به همین دلیل، ما حتی اگر در تولید محصولات کشاورزی بهترین و باکیفیت ترین محصول را تولید کنیم باید با فرآوری، از ضایعات آن بکاهیم.

جوادزاده ادامه داد: گیلان از استان‌های تولیدکننده محصولات استراتژیک کشاورزی از جمله برنج، چای، زیتون… است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر گیلان دومین استان تولید کننده برنج کشور است و ضایعات این محصول در سالهای اخیر کاهش یافته است.

مدیر امور صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، نوسازی و تجهیز کارخانه‌های شالیکوبی را یکی از عامل مهم کاهش ضایعات برنج عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در گیلان ۱۴۲۵ واحد شالیکوبی وجود دارد  که ۴۷۰ از این واحدها نوسازی شده‌اند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۷ واحد شالیکوبی در گیلان نوسازی شده‌اند و امسال برنامه داریم ۲۸ واحد دیگر را تجهیز و به‌روز کنیم، ادامه داد: این نوسازی ها منجر شده است که ۳۰ هزار تن برنجی که قرار بود نیم دانه شود، به برنج درجه یک تبدیل شوند.

جوادزاده با اشاره به اینکه کارخانه های شالیکوبی مقصر تمامی ضایعات برنج نیستند، افزود: عوامل دیگری چون نوع برداشت و نگهداری شلتوک برنج از سوی کشاورزان نیز در میزان ضایعات برنج موثرند.

مدیر امور صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: علاوه بر برنج نوسازی کارخانه‌های چایسازی نیز در استان رو به افزایش است و در حال حاضر ۳۰ درصد از ۱۴۸ واحد کارخانه چایسازی گیلان نوسازی شده‌اند.

جوادزاده در خصوص واحدهای صنایع تبدیلی زیتون نیز گفت: در گیلان به طور میانگین ۱۶ هزار تن زیتون تولید می‌شود و به طور معمول ضایعات محصول زیتون کم است.

مدیر امور صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: ۵۷ واحد فراوری زیتون در گیلان وجود دارد و گیلان برند زیتون کشور است.

مدیر امور صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: گیلان سومین استان تولید کننده زیتون است و اما از نظر تعداد واحدهای صنایع تبدیلی زیتون مقام اول را در کشور دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *