رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: سال گذشته 12067 واحد راکد صنعتی در داخل و بیرون شهرک‌ها شناسایی شد و بر اساس اقدامات انجام شده برای احیای آنها، 15 درصد تعداد واحدهای راکد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی رسولیان امروز در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت دهه تولید و تجارت که در وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت برگزار شد، اظهار داشت: در این دهه 184 پروژه زیرساختی آماده بهره‌برداری شده است که حدود 900 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری زیرساختی برای این پروژه‌ها انجام شده است.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود:‌ بزرگ‌ترین شهرک صنفی ـ تولیدی با همکاری اصناف آماده بهره‌برداری در این دهه است.

وی افزود: سال گذشته بر اساس دستور رئیس‌جمهور به وزیر صمت مقرر شد تا واحدهای راکد کشور در داخل شهرک و بیرون شهرک‌ها در رابطه با صنعت شناسایی و احیاء‌ شود که در نتیجه اقداماتی انجام شد و بر این اساس 12 هزار و 67 واحد راکد شناسایی شد.

رسولیان بیان داشت: بر اساس اقدامات انجام شده سال گذشته 15 درصد تعداد واحدهای راکد کاهش یافت که البته الگوی ما شناسایی و اولویت‌بندی بر اساس بازار و زنجیره تولید این واحدها است تا در اولویت احیاء قرار گیرند.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: امسال نیز بخش دیگر احیا واحد راکد در دستور کار قرار دارد و احیای 2 هزار واحد راکد در سال جاری هدف گذاری شده است و در نتیجه برای امسال افزایش ظرفیت 134 واحد نهایی شده است و تاکنون نیز 186 واحد راکد نیز امسال احیا شده است و فرآیند به صورت جد در حال انجام است.

وی افزود: براساس گزارش به‌دست آمده همه واحدهای راکد قابلیت احیا ندارند و در مجموع بر اساس برآورد‌های انجام شده 62 درصد از واحدها امکان راه‌اندازی مجدد دارند و 57 درصد هم اعلام آمادگی برای احیا مجدد داشته‌اند.

رسولیان در مورد تامین برق شهرک‌های صنعتی اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تامین زیرساخت‌های صنعت و معدن حساسیت ویژه‌ای دارد و در جلسات متعددی حضور پیدا کرده ایم و تلاش کردیم که کمترین قطعی برق در حوزه صنعت اتفاق بیفتد.

وی افزود: کشور با کمبود برق مواجه است و اصرار ما بر این است که بیشترین صرفه‌جویی باید در سایر بخش‌ها اتفاق بیفتد تا تولید را تحت تاثیر منفی قرار ندهد و با پیگیری‌ها اقدامات خوبی انجام شده و لازم از وزارت نیرو تشکر شود.

* عمده قطعی‌های برقی که امسال به وقوع خواهد پیوست براساس برنامه خواهد بود

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: عمده قطعی‌های برقی که امسال به وقوع خواهد پیوست براساس برنامه خواهد بود، با مدیران شهرک ها و بخش خصوصی مذاکراتی انجام شده تا کمترین اثر منفی داشته باشد و توافق شده که مثلا یک روز قطعی برق وجود داشته باشد مثلا برق واحدها از ساعت 11 صبح تا 11 شب قطع شود البته در برخی مناطق کمتر هم خواهد بود و لذا قطعی خارج از برنامه کاهش یافته است.

رسولیان بیان داشت: امیدواریم با کمک وزارت نیرو سامانه‌ای مستقر شود تا کنترل برای واحد به واحد ایجاد شود و مشکلی نباشد.

وی افزود: موضوع تامین برق بر عهده وزارت نیرو است و بر عهده ما نیست اما تلاش کرده‌ایم تا از دو طریق تامین برق داشته باشیم اول اینکه سعی کرده‌ایم تا آنجا که برای بنگاه‌های اقتصادی امکان پذیر است DG هایی (دیزل ژنراتور) برای پیک داشته باشد یا CHP (مولد کوچک مقیاس) را تشویق کنیم و در مصوبه دولت هم مشوقی را دریافت کرده‌ایم که کسانی که برق تولید می‌کنند بتوانند مازاد بر تولید را ترانزیت کند و به سایر واحدهای تولیدی –  صنعتی بفروشند و هزینه ترانزیت هم دریافت نشود.

رسولیان اظهار داشت: قیمت خرید برق از DG ها و CHP ها افزایش یافته است و براساس مجوز وزیر صمت مجوز واردات DG و CHP  دسته دوم برای واردات تا پایان شهریور دریافت شده است تا بتوانند نیروگاه‌های کوچک مقیاس را وارد کشور کنند و مصوب شده که برای تولید هر مگاوات 100 متر زمین رایگان در اختیار بخش خصوصی قرار داده شود و در حوزه CHP در حدود 500 مگا وات افزایش ظرفیت تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی داشتیم و 400 مگاوات نیز واحدهای صنعتی از طریق DG خود تامین اضافه کردند.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه تولید انرژی خورشیدی بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: در این موضوع مشارکت می‌کنیم و مصوبه ایجاد شهرک‌هیا خورشیدی در سطح کشور دریافت شده است که شهرک‌هایی ایجاد و به بخش خصوصی واگذار شده و براساس تفاهم‌نامه با وزارت نیرو مقرر شده که خرید تضمینی  از این شهرک‌ها انجام شود و همین که با مشارکت بورکراسی و زمان کاهش یابد.

وی بیان داشت: یکی از شهرک‌های خورشیدی در یک از استان‌ها در حال نهایی شدن است و زمین آن مشخص شده است و همچنین برای واحدهای تولیدی مجوز دریافت شده که تا 200 کیلووات خرید تضمینی انجام دهند.

رسولیان با بیان اینکه لکه‌های صنعتی در تهران وجود دارد که متولی مشخص ندارد، بیان داشت: با پیگیری وزارت صمت و عنایت آقای مخبر در دولت مصوب شد که کار ساماندهی 38 لکه صنعتی با کمک بخش خصوصی انجام شود.

وی در ادامه بیان داشت‌: یکی از اقدامات خوب در وزارت صمت ایجاد ستاد سرمایه‌گذاری ویژه برای کل طرح‌های صنعتی بر اساس آمایش سرزمین و بر اساس مناطق و ظرفیت‌ها و نوع کالاهایی است که باید تولید شود و مطالعات کامل آن انجام شده و امسال برای این موضوع مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *