اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی روند تولید کالاهای صنعتی کشور در سال جاری پرداخته و میزان تولید آنها را با سال گذشته مقایسه کرده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای رسمی دولت، رشد اقتصادی ایران در سال جاری مثبت شده و هر چند این عدد هنوز در مقایسه با افت شاخص‌ها در سال‌های قبل فاصله قابل توجهی دارد، اما در مجموع به نظر می‌رسد در حوزه‌هایی مانند صنعت، تحولات مثبتی رخ داده است.

بررسی آمار ۹ ماهه تولید کالاهای صنعتی ایران نشان می‌شود میانگین رشد تولید ۳۶ کالای صنعتی منتخب ۴.۸ درصد بوده است. در این مدت ۲۳ کالا با افزایش تولید و ۱۳ کالا با کاهش تولید مواجه شده‌اند.

در میان کالاهایی که بیشترین رشد تولید را داشته‌اند، تولید کامیون، کامیونت و کشنده بالاترین رشد را به خود اختصاص داده است. تا پایان آذر ماه، ایران بیش از ۷۶۰۰ دستگاه از این مجموعه تولید داشته به این ترتیب رشدی ۷۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت رسانده است.

روغن نباتی دومین کالایی است که بیشترین رشد را به خود اختصاص داده است. در طول این مدت ۱۵۰۰ هزار تن از این محصول تولید شده که نسبت به سال قبل افزایش ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد. در رده سوم این جدول نیز چرم قرار دارد که با رسیدن به عدد ۳۹ میلیون فوت مربع، رشدی ۳۳ درصدی را به ثبت رسانده است.

بر اساس آمارهای اتاق بازرگانی تهران، تولید ماشین لباسشویی رشد ۲۶ درصدی، شمش آلومنیوم رشد ۲۴ درصدی، اتوبوس، مینی بوس و ون رشد ۲۱ درصدی و دوده رشد ۱۹ درصدی را به ثبت رسانده‌اند.

همچنین در این مدت، شیشه، کمباین، نخ فیلامنت، ظروف چینی، یخچال، نئوپان، کاتد مس، روغن صنعتی، تراکتور، الیاف پلی استر، کولر آبی، پتروشیمی، انواع سواری، کارتن، انواع پاپوش و کفش و ظروف شیشه‌ای نیز با رشد تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته رو به رو بوده‌اند.

در میان کالاهایی که بیشترین افت تولید را تجربه کرده‌اند، اما الیاف اکریلیک صدرنشین است. تولید این کالاها ۶۹ درصد کاهش یافته است. پس از آن، تولید الکتروموتور با کاهش ۱۶، چینی بهداشتی با کاهش ۱۶ و نخ سیستم پنبه‌ای و پودر شوینده نیز با کاهش ۱۵ درصدی تولید همراه شده‌اند.

کنستانتره زغاسنگ، سیمان، فیبر، محصولات فولادی، لاستیک خودرو، وانت، فولاد خام و آلومینا نیز دیگر کالاهای صنعتی ایرانی بوده‌اند که در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال قبل، کاهش تولید داشته‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *