رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کووید۱۹ انستیتو پاستور ایران با بیان این‌‌که جهش جدید ویروس کرونا باعث افزایش ۵۰ تا ۷۰ درصدی سرایت‌‌پذیری آن شده درباره روش‌‌های تشخیص این ویروس جهش‌‌یافته توضیحاتی ارائه کرد.

دکتر مصطفی صالحی وزیری در گفت‌‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ با اشاره به ورود ویروس کرونای جهش‌‌یافته به ایران (کرونای انگلیسی) اظهار کرد: تاکنون تقریباً 23 جهش در ژن‌‌های مختلف ویروس کرونا ایجاد شده است؛ آن جهشی که باعث ایجاد نگرانی شده است، جهش در ژن اسپایک(S) در ویروس کروناست. اسپایک، پروتئین اتصال ویروس به گیرنده غشای سلولی است.

وی افزود: این جهش باعث افزایش قدرت سرایت‌‌پذیری ویروس کرونا شده است؛ طبق مطالعات انجام شده، قدرت سرایت‌‌پذیری ویروس کرونای انگلیسی 50 تا 70 درصد بیشتر از واریانت‌‌های قبلی است.

صالحی وزیری ادامه داد: اگرچه باید مطالعات ویروس‌‌شناسی نیز انجام شود تا این موضوع مورد تأیید قرار بگیرد اما پروتکل‌‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا باید جدی گرفته شود و شدت یابد.

متخصص ویروس شناسی پزشکی انستیتو پاستور ایران در پاسخ به این سؤال که «آیا ویروس کرونای انگلیسی با تست‌‌های پی‌‌سی‌‌آر قابل تشخیص است؟» تصریح کرد: اگر تست‌‌های مولکولی بر پایه ژن S باشند ممکن است منفی کاذب داشته باشند اما خوشبختانه در شبکه آزمایشگاهی که داریم، عمده کیت‌‌ها بر اساس دو ژن است؛ یعنی علاوه بر ژن S، یک ژن دیگر را نیز برای تشخیص ویروس کرونا مورد بررسی قرار می‌دهند که این امر تشخیص ویروس کرونای انگلیسی را نیز  میسر می‌‌سازد؛ اگر کیت تشخیص پی‌‌سی‌‌آر، تنها بر اساس ژن S باشد، ممکن است موارد منفی کاذب رخ دهد.

رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کووید19 انستیتو پاستور ایران اضافه کرد: جهش جدید ویروس کرونا احتمالاً تأثیری بر تست‌‌های آنتی‌‌بادی نیز نخواهد داشت.

مدیر خدمات تخصصی سلامت انستیتو پاستور ایران گفت: تا این لحظه اطلاعات ثابت‌‌شده‌‌ای مبنی بر تأثیر جهش جدید بر عملکرد کیت تشخیص و واکسن کرونا وجود ندارد و بعید به نظر می‌‌رسد که تغییرات ایجادشده در ژن S بتواند تأثیرات منفی زیادی بر این موارد داشته باشد.

وی افزود: درمورد این‌‌که جهش جدید کرونا بر شدت بیماری‌‌زایی ویروس تأثیر داشته باشد نیز اطلاعاتی در دست نیست و فعلاً تنها نگرانی اصلی، افزایش سرایت‌‌پذیری ویروس کروناست.

صالحی وزیری در پاسخ به این سؤال که آیا زدن ماسک می‌‌تواند از انتشار کرونای انگلیسی نیز جلوگیری کند، بیان کرد: اندازه ویروس کرونا تغییر نکرده است بنابراین روش‌‌های انتقال ویروس نیز تغییر نکرده است و همچنان استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و شست‌‌وشوی دست‌‌ها در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مؤثرند؛ بر اساس آن‌‌چه که گفته شده، سرایت‌‌پذیری ویروس کرونا به این علت افزایش یافته است که قدرت اتصال ویروس به گیرنده خود زیاد شده است بنابراین تفاوتی در روش‌‌های انتقال ویروس کرونا به وجود نیامده است و همان پروتکل‌‌های قبلی می‌‌تواند از انتشار ویروس جلوگیری کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *