گروه‌ استان‌ها ــ امسال برای اولین بار در استان ایلام کشاورزان در شهرستان‌های هلیلان و دهلران زمین‌های کشاورزی خود را به کاشت پنبه اختصاص دادند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام،پنبه یکی از محصولات کشاورزی گرانبها و با ارزشی است که از نظر اقتصادی موقعیت خاصی در جهان امروز به دست آورده، این محصول که آن را طلای سفید می‌خوانند به دلیل نرمی، لطافت، توان جذب بالا، انتقال رطوبت، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر فساد شیمیایی، قابلیت شستشو و… در صنایع مختلفی به کار برده می‌شود و همواره تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی، فرصت اشتغال زایی و خودکفایی دولت‌ها دارد.

از این رو اکثر کشورها به دنبال تولید پنبه و یا افزایش سطح زیرکشت خود هستند، در همین راستا کشت این محصول برای اولین بار در استان ایلام نیز انجام شود، اما کمبود آب و خشک سالی مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده که نگرانی آنان را به دنبال داشته است.

تاثیرات کم‌آبی بر کاشت پنبه

نجفی از کشاورزان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: پنبه که به دلیل مبادلات وسیع تجاری «طلای سفید» لقب گرفته، اهمیت اقتصادی فراوانی در صنایع مختلف به ویژه صنعت نساجی دارد.

وی افزود: اهمیت استراتژیک پنبه در تأمین غذا (روغن)، الیاف مورد نیاز انسان، غذای دام (کنجاله)، اشتغال زایی بالا و موارد مصرف گوناگون دیگر و عدم رقابت الیاف مصنوعی با الیاف پنبه در بازار جهانی، ضرورت توجه به کاشت گیاه پنبه را افزایش داده است.

یکی دیگر از کشاورزان هم استانی به خبرنگار تسنیم گفت: علارغم اینکه استان ایلام از ظرفیت آب‌هوایی بالایی جهت کاشت پنبه برخوردار است متاسفانه عدم توجه به تولید داخلی در استان باعث شده که در سنوات گذشته به کاشت این محصول توجه جدی نشود.

وی با بیان اینکه امسال برخی اراضی استان ایلام برای اولین بار به کاشت پنبه اختصاص داده شده‌اند افزود: کشت موفق پنبه بستگی به آبیاری منظم و کافی دارد که اگر این مهم حاصل نشود ممکن است عملکرد مناسبی نداشته باشد که همین امر تاثیر بسزایی بر کاهش رغبت کشاورزان جهت کاشت پنبه در آینده دارد.

پنبه گیاهی است که برای کشت نیاز به آب کافی دارد و اگر این مهم به درستی مدیریت نشود ممکن است خشک‌سالی و کمبود آب در سال جاری تاثیرات منفی بر کاشت پنبه در استان داشته باشد.

حشمت اله زرین جوب در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت: امسال برای اولین بار در استان 400 هکتار از اراضی شهرستان دهلران و 300 هکتار از اراضی شهرستان هلیلان به کشت پنبه اختصاص یافته‌اند که آبان ماه به مرحله برداشت می‌رسند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ایلام با بیان اینکه اکثر نیروهای به کار گرفته شده در فرایند تولید پنبه بومی هستند افزود: شرکت ساوین کشت به عنوان سرمایه گذار، تامین کننده تمام هزینه‌های فرایند کاشت تا برداشت محصول نهایی پنبه می‌باشد و از سوی دیگر نیز این شرکت در حال احداث کارخانه پنبه‌ پاک کنی در ایوان است که به صورت احتمالی تا دو ماه آینده به مرحله بهره‌برداری و افتتاح می‌رسد.

این مسئول تصریح کرد: متاسفانه خشکسالی، کمبود بارش‌ها و کم آب شدن بسیاری از منابع آبی همچون سدسیمره مشکلاتی را برای آبیاری مزارع پنبه به وجود آورده که در راستای رفع این معضل رایزنی‌هایی با شرکت آب منطقه صورت گرفته و امید می‌رود بتوانیم مشکل را تا حد توان مرتفع کنیم.

پنبه از نظر اقتصادی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد زیرا از فراورده‌های آن استفاده فراوانی می‌شود، به همین علت حمایت از تولید این محصول باعث بالارفتن انگیزه در کشاورزان برای تولید پنبه در استان و همچنین افزایش سطح زیر کشت آن می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *