چرا صنعت نساجی که در ایران سابقه طولانی داشته و از زیرساخت لازم برای توسعه برخوردار است، امروز با شرایطی روبرو شده است که به نوعی می‌توان آن را یک بحران تمام عیار نامید؟

احمدرضا صباغی؛ بازار: به‌ جرات باید به این واقعیت مهم اشاره کرد که صنعت نساجی در ایران طی سال‌های با فراز و نشیب‌های گوناگونی روبرو شده است که وقوع اتفاق‌ها به نوعی موجب افول این صنعت قدیمی در ایران شده است. سوال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که چرا صنعت نساجی که در ایران سابقه طولانی داشته و از زیرساخت لازم برای توسعه برخوردار است، امروز با شرایطی روبرو شده است که به نوعی می‌توان آن را یک بحران تمام عیار نامید.

بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت نساجی کشور بر این باورند که این صنعت با مجموعه‌ای از چالش‌ها روبرو است که این مشکلات سبب شده تا امروز به نوعی شاهد افول این صنعت مهم در ایران باشیم.
برای بررسی بیشتر مشکلات و چالش‌های پیش‌روی صنعت نساجی با دو تن از فعالان و کارشناسان این صنعت گفتگو کرده‌ایم، تا نظر آنها را درباره این موضوع مهم جویا شویم.

رقابت ناسالم و نابرابر تولیدکننده ایرانی با خارجی

«مجتبی دستمالچیان» که از کارشناسان و فعالان خوش‌نام و با سابقه صنعت نساجی در ایران است با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور بخش تولید مورد حمایت جدی قرار نمی‌گیرد، گفت: وقتی فعالان صنعت نساجی مواد اولیه را با نرخ آزاد می‌خرند، چه انتظاری می‌توان داشت که صنعت نساجی کشور، پیشرفت و توسعه همه‌جانبه داشته باشد؟

وی با اشاره به گسترش تفکر مردمی مبنی بر اینکه کیفیت جنس خارجی نسبت به ایرانی بیشتر است، گفت: بسیاری از محصولات صنعت نساجی که در ایران تولید می‌شود با کیفیت و مرغوب هستند، اما باز هم تعداد بیشماری از مردم کشور تمایل به خرید محصولات ترکیه یا خارجی در صنعت نساجی دارند که وقوع این اتفاق به نوعی در ایران تبدیل به یک فرهنگ شده است.

تولیدکنندگان صنعت نساجی در ایران در صف اول پرداخت انواع مالیات به دولت هستند در حالی که واردکنندگان محصولات نساجی نسبت به تولیدکنندگان مالیات کمتری پرداخت می‌کنند و باید درباره این موضوع تجدیدنظر جدی شود

دستمالچیان افزود: تولیدکنندگان صنعت نساجی در ایران در صف اول پرداخت انواع مالیات به دولت هستند در حالی که،واردکنندگان محصولات نساجی نسبت به تولیدکنندگان مالیات کمتری پرداخت می‌کنند و باید درباره این موضوع تجدیدنظر جدی شود.

این فعال صنعت نساجی کشور با بیان اینکه رقابت بین پارچه یا محصولات نساجی خارجی و ایرانی می‌تواند منجر به ارتقای کیفیت شود، به شرطی که شرایط تولیدکننده ایرانی و خارجی هم به لحاظ مواجه بودن با مشکلات و چالش‌های گوناگون یکسان درنظر گرفته شود که متاسفانه این‌طور نیست.

وی با پررنگ کردن آثار منفی واردات محصولات نساجی بر میزان تولید و فروش محصولات نساجی ایرانی در داخل کشور، تصریح‌کرد: همان‌طوری که دولت برای اجازه ورود کالاهای مشابه خارجی که در داخل ایران تولید می‌شوند را به کشور نمی‌دهد، باید برای صنعت نساجی هم راهکاری اساسی ارائه کند تا شاهد حمایت از تولید ملی در صنایع نساجی ایران باشیم.

جولان قاچاق در صنعت نساجی و زیان شدید تولیدکننده ایرانی

رئیس سابق اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی و پوشاک هم با بیان اینکه رکود اقتصادی بیش از ۴ سال است که واحدهای تولیدی صنایع نساجی را با چالش‌های متعدد روبرو کرده است، گفت: بسیاری از واحدهای صنعت نساجی در ایران نیازمند حمایت دولت در پرداخت تسهیلات کم‌بهره هستند ولی متاسفانه تا به امروز این اتفاق رخ نداده است.

صنعت نساجی ایران در جهان به عنوان الگویی مهم مورد ستایش و تقدیر سایر کشورهای جهان قرار می‌گرفت اما، هم اکنون کشور ما واردکننده محصولات نساجی از کشورهای چین، ترکیه و هند شده است که جای تاسف دارد

«سعید حسین‌زاده» با انتقاد از واردات بی‌رویه انواع محصولات نساجی به کشور در شرایطی که امکان تولید این محصولات در ایران وجود دارد، تصریح‌کرد: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که صنعت نساجی ایران در جهان به عنوان الگویی مهم مورد ستایش و تقدیر سایر کشورهای جهان قرار می‌گرفت اما، هم اکنون کشور ما واردکننده محصولات نساجی از کشورهای چین، ترکیه و هند شده است که جای تاسف دارد.

وی تاکیدکرد: تا زمانی که شاهد حمایت جدی و عملی از تولیدکننده در صنعت نساجی کشور نباشیم، نمی‌توان به رونق تولید و فروش محصولات ایرانی در صنعت نساجی خوش‌بین بود.

حسین‌زاده افزود: رونق قاچاق کالا و محصولات در صنعت نساجی ایران ناشی از عدم حمایت واقعی از تولیدکننده است که اصلاح این روند نیازمند یک فرهنگ‌سازی صحیح و درست است تا بتوان هم مردم را به خرید محصولات نساجی ایرانی ترغیب کرد و هم از تولیدکننده واقعی حمایت جدی شود.

کمبود نیروی کار متخصص در صنعت نساجی مشهود است که وقوع این اتفاق ناشی از عدم تامین زیرساخت لازم برای تربیت نیروی کار ماهر در صنعت نساجی کشور است

رئیس سابق اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی و پوشاک اضافه‌ کرد: کمبود نیروی کار متخصص در صنعت نساجی مشهود است که وقوع این اتفاق ناشی از عدم تامین زیرساخت لازم برای تربیت نیروی کار ماهر در صنعت نساجی کشور است.

وی خواستار ایجاد طرح‌های تشویقی برای حضور نیروی انسانی در صنعت نساجی کشور شد و تاکید کرد: مهاجرت بسیاری از نیروهای انسانی ماهر در صنعت نساجی ایران طی سال‌های اخیر سبب شده است تا شاهد استخدام نیروهای انسانی تازه‌ کار باشیم که به نوعی برای صنایع نساجی یک آسیب بزرگ محسوب می‌شود.

حسین‌زاده اضافه کرد: با توجه به اینکه صنعت نساجی در ایران قدمتی طولانی دارد ولی متاسفانه در سال‌های گذشته عدم ترویج و گسترش این صنعت به نسل جوان سبب شده تا شاهد افول تولید محصولات نساجی و افزایش کالاهای خارجی مشابه ایرانی در بازار باشیم که امروز آسیب‌های این رخداد را به صورت جدی درک می‌کنیم.

وی در پایان خواستار اصلاح ساختار تولید محصولات نساجی در ایران شد و گفت: عدم ورود تکنولوژی روز دنیا به صنعت نساجی سبب عقب‌افتادگی این صنعت در ایران شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *