سمنان- رسولیان، معاون وزیر صمت با بیان اینکه ۲۰ هزار هکتار زمین آماده واگذاری به واحدهای صنعتی است، گفت: به دلیل افزایش تقاضا در برخی نقاط کشور، به دنبال الحاق زمین‌های جدید به شهرک‌ها هستیم.

علی رسولیان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه یکی از وظایفی شرکت شهرک های صنعتی در سراسر کشور دارد، تامین زمین صنعتی برای فعالان اقتصادی و استقرار واحد های تولیدی و همچنین زیرساخت های مورد نیاز مانند آب، گاز، برق . سایر ملزومات یک واحد تولیدی است، بیان کرد: با تلاش های صورت گرفته طی سال های اخیر، ۲۰ هزار هکتار زمین صنعتی را آماده واگذاری کرده ایم.

وی با بیان اینکه نحوه اختصاص این زمین ها متفاوت است چرا که در برخی از مناطق شاهد کمبود زمین به دلیل تقاضای بیش از حد هستیم، افزود: در تلاش هستیم که اراضی جدیدی را به شهرک ها و نواحی صنعتی کشور اضافه کنیم.

توسعه متوازن صنعتی

رئیس شهرک های صنعتی کشور همچنین توضیح داد: نگاه مان در این بخش توسعه متوازن صنعتی در سراسر کشور و استان ها است تا بتوانیم در نقاطی که استعداد لازم را برای توسعه صنعتی و سرمایه گذاری دارد، زیرساخت مناسب را تامین کنیم.

رسولیان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری سه هزار و ۲۰۰ قرارداد واگذاری زمین در سراسر کشور امضا شده و یک هزار و ۴۷۰ هکتار زمین صنعتی را به فعالان اقتصادی واگذار کردیم، بیان کرد: امیدواریم که این قراردادها با استقرار واحد های صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور، منجر به تولید و اشتغال شود.

یکی از وظایفی شرکت شهرک های صنعتی در سراسر کشور دارد، تامین زمین صنعتی برای فعالان اقتصادی و استقرار واحد های تولیدی است

وی با بیان اینکه در سال جاری برنامه خوبی از سوی شرکت شهرک های صنعتی برای واگذاری زمین ارائه شد، گفت: در مناطقی که تقاضا برای واگذاری زمین صنعتی تقاضای متعادلی بود و زمین به اندازه کافی وجود داشت، از طریق سامانه الکترونیکی به میدان آمد و افراد متقاضی بدون دغدغه زمین مورد نیازشان را از روی نقشه شهرک های صنعتی کشور انتخاب کنند و حتی نحوه پرداخت خدمات را نیز در همان سامانه مشاهده کنند که کار را راحت تر کرده بود.

اقساطی کردن پرداخت ها

معاون وزیر صمت با بیان اینکه این سامانه حتی امکان دارد که متقاضیان نحوه اقساط پرداختی را نیز مشاهده و برای آن برنامه ریزی و تصمیم سازی کنند، ابراز کرد: در همان سامانه حتی امکان پرداخت الکترونیک نیز وجود داشت که علاوه بر تسریع در عملکرد، شاهد شفافیت خوبی نیز در این بخش بودیم.

رسولیان درباره مکان هایی که تقاضا برای زمین از میزان اراضی خیلی بیشتر بود مانند شهرهای بزرگ کشور، بیان داشت: در این موارد مزایده های کیفی با اولویت فعالان اقتصادی و کسانی که صنایع های تک و پیشرفته دارند برگزار شد و همچنین برای دو گروه نیز به دلیل اهمیتی که دارند، استثنا قائل شدیم نخست دانش بنیان هایی که سطح علمی بالایی داشتند و توانستند بدون مزایده زمین دریافت کنند و دوم کسانی که در اراضی اطراف خودشان می خواستند واحدهای صنعتی را توسعه دهند که برای آنها نیز اولویت هایی در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه عملکرد در این زمینه بسیار خوب بود تا جایی که ما در مجموعه شهرک های صنعتی زمین مازاد واگذار نکردیم، تاکید کرد: این اقدام می توانست منجر به رکود در اراضی شود و ما آن را به هیچ وجه صورت ندادیم همچنین توانستیم به گونه ای عمل کنیم که کسی باقی نماند که بخواهد سرمایه گذاری صورت دهد اما زمین نتواند دریافت کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *