کارآفرینی که تاکیدات مقام معظم رهبری را در حمایت از تولید داخلی سرلوحه کارش قرار داد و با توکل به خداوند و سعی و تلاش با ایجاد یک کیترینگ تخصصی تولید خورشت، برای 30 نفر اشتغال ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در سال‌های اخیر یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم و بخصوص  جوانان کشور  پیدا کردن شغل و راه‌اندازی کسب و کار است. البته شاید این دغدغه در بین جوانان تحصیل‌کرده دانشگاهی بیشتر مشهود باشد  زیرا اغلب جوانان تحصیل‌کرده و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی  حاضر به انجام هر کاری نیستند و اغلب در صدد یافتن کاری مطابق با رشته تحصیلی خود هستند با توجه به اینکه کاری مطابق با خواست و میل خود و به عبارتی مطابق با رشته تحصیلی خود نمی‌یابند ممکن است چند سال از ارزشمندترین سال‌های  زندگی خود را به امید یافتن کار از دست بدهند.

اما علیرغم این شرایط هستند افرادی که با بی‌توجهی به تمام مشکلات اقتصادی و علیرغم تحصیلات بالای دانشگاهی با توکل به خداوند متعال و ایمان قلبی و با سعی و تلاش بی حد و حصر، روی پای خود می‌ایستند و با حداقل‌ترین امکانات نه تنها روزی حلالی برای خود و خانواده فراهم می‌کنند بلکه با اشتغال‌زایی برای چندین نفر هم باری از دوش  جامعه برمی‌دارند.

احسان مقدم جوان 36 ساله‌ نمونه بارزی از این افراد است تکه علیرغم داشتن مدرک کارشناسی رسانه، فوق‌لیسانس مدیریت و دکتری ارتباطات دارد حتی  داشتنن تجربه 10 ساله در  فعالیت‌های  مختلف اجرای و مدیریتی بنا به دلایل تصمیم می‌گیرد تا از این فعالیت‌ها کناره‌گیری کند و با تاسیس یک کیترینگ تخصصی در تولید خورشت، نه تنها برای خود کسب درآمد کند بلکه اقدام به کارآفرینی و ایجاد شغل برای چندین نفر هم کند.

در ادامه گفت‌وگویی با این کارآفرین نوپا انجام شده که می‌خوانید:

* فارس: آقای مقدم بفرمایید که چگونه کار خود را به عنوان یک عرضه کننده غذاهای سنتی (تهیه و عرضه انواع خورشت) آغاز کردید و انگیزه این کار چگونه در ذهن شما ایجاد شد؟ 

مقدم: پیش از آغاز این فعالیت، با توجه به تحصیلاتم 12 سال تجربه کار اجرایی و مدیریتی داشتم اما به دلیل  شرایطی از ادامه فعالیت در این کارها منصرف شدم و بنابراین به فکر راه‌اندازی کسب و کاری جدیدی برای خود افتادم و از آنجا که 10 سال تجربه آشپزی در هیات‌های مذهبی را داشتم و به انجام  این کار به لحاظ اعتقادی علاقه فراوانی داشتم، تصمیم گرفتم تا با ایجاد یک کیترینگ به فعالیت در این حوزه بپردازم.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به تولید داخلی مصمم به ایجاد کسب و کاری با هدف اشتغال‌زایی شدم. 

سال گذشته رهبر انقلاب هم بحث تولید داخلی و توجه به آن را مطرح فرموده بودند بنابراین با توجه به فرمایشات حضرت آقا تصمیم گرفتم تا با راه‌اندازی یک کسب و کار خاص و متفاوت علاوه بر کسب  درآمد برای عده‌ای هم اشتغال ایجاد کنم.

لذا با توجه به تجربه آشپزی و تهیه خورشت برای هیات‌های مذهبی تصمیم گرفتم در کیترینگ خود بصورت تخصصی کار کنم و فقط خورشت پخت و عرضه کنیم البته رویکردم در این کار این بود قیمه‌ها حتما مزه نذری امام حسین را داشته باشد و بقیه خورشت‌ها هم رنگ و عطر و مزه خورشت مادربزرگ‌ها را بدهد. 

* فارس:  با توجه به وجود کیترینگ‌های مختلف و با سابقه نگران نبودید که در این کار موفق نشوید؟ 

مقدم: خیلی‌ها  به من پیشنهاد دادند که در این زمینه تخصصی کار نکنم، زیرا با وجود کیترینگ‌های متعدد و شناخته شده امکان موفقیت نداری،  اما من با توکل به خدا تیم چند نفره‌ای را تشکیل دادم و کار را شروع کردم. ضمن اینکه برای توزیع غذا به مشتریان تصمیم گرفتم که از ظرف‌های یک بار مصرف استفاده نکنم و غذا را در ظرف‌های روحی عرضه کنم. ضمن اینکه  اینکه این ظرف را بقچه پارچه‌ای قرار دهم و در نهایت ظرف بقچه پیچ شده را در پاک‌های کاغذی قدیم که در میوه‌فروشی‌ها استفاده می‌شد قرار دهم. به عبارتی هدف هم کنار گذاشتن ظروف یکبار مصرف بود هم ایجاد یک حس نوستالژیک.

* فارس:  ظاهرا از آغاز فعالیتتان در این حرفه مدت زیادی نمی‌گذرد اما پیشرفت خوبی در کار داشته‌اید چگونه به این موفقیت رسیده‌اید؟ 

مقدم:  بله خوشبختانه  دو ماه پیش از اتاق اصناف با من تماس گرفتند و  در دومین همایش ظرفیت‌های اصناف از من به عنوان کارآفرین برتر تقدیر شد. البته همه این‌ها را مرهون لطف خداوند متعال هستم اما اگر موفقیتی بدست آورده‌ام هم حاصل تلاش بی‌وقفه و توکل و دوری از ناامیدی بوده است.

 شهریور ماه سال 97 کار را شروع کردم و در یک سال و نیم گذشته با تاسیس چند شعبه عرضه در شرق، مرکز و شمال تهران، خوشبختانه برای حدود 30 نفر بصورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده‌ام.

* فارس: شاید یکی از دغدغه‌های جوانان برای هر کاری سرمایه باشد، بفرمایید که سرمایه اولیه کار شما چقدر بود و آن را چگونه تهیه کردید؟ 

مقدم: پس از اینکه تصمیم خود را برای تاسیس کیترینگ گرفتم باید مکانی را برای تهیه غذا رهن و اجاره می‌کردم، بنابراین با 50 میلیون تومان یک مغازه اجاره کردم و با سرمایه 2 و نیم میلیون تومانی هم خریدهای روزانه را انجام می‌دادم.

گفتنی است حتی در اوایل کار خودرو هم نداشتم زیرا با فروش خودرو شخصی بخشی از  این سرمایه را تامین کردم و کارم را آغاز کردم.

لازم به ذکر است حتی پول اجاره ماه اول که 6 میلیون تومان بود را نداشتم اما خداوند کمک کرد و از فروش ماه اول اجاره مغازه تامین شد.

در اولین روزهای کار شاید فروشمان بین 15 تا 20 غذا بود اما با امید و توکل به خدا کار را ادامه دادم.

* فارس: شما پیش از این تجربه چنین کاری را نداشتید برای جذب مشتری‌ چه اقدامی انجام دادید؟ 

مقدم: تجربه این کار را نداشتم اما تجربه آشپزی در هیات‌ها، بسیار در این کار به من کمک کرد. ضمن اینکه من با فضای رسانه و فضای مجازی آشنا بودم به همین دلیل برای جذب مشتری از فضای مجازی  بهره گرفتم و به قول معروف از تبلیغات تسترهای اینستاگرام کمک گرفتم. برای تبلیغ اول 700 هزار تومان هزینه کردم و یک تستر با تایید مزه و کیفیت غذای تولیدی کیترینگ ما موجب جذب مشتریان زیادی برای ما شد و بعد همه به مرور این تبلیغات ادامه یافت و مشتریان بیشتری را جذب کردیم.

در ماه‌های ابتدایی 5 خورشت را تولید می‌کردم اما به مرور زمان و جذب مشتریان تعداد خورشت‌های تولیدی را افزایش دادم و اکنون 10 نوع خورشت از جمله قورمه سبزی، خورشت قیمه، خورشت کرفس، خورشت فسنجان و …. خورشت‌های را عرضه می‌کنم. 

* فارس:  شما دارای دکترای ارتباطات هستید چرا در این زمینه شغلی، را انتخاب نکردید؟ 

مقدم: در زمینه تحصیلات خود 10 سال فعالیت کردم، اما بنا به دلایلی دیگر امکان ادامه کار در این حوزه را نداشتم بنابراین تصمیم گرفتم که یک کسب و کار برای خودم راه‌اندازی کنم.

هدفم از ایجاد این کسب و کار هم میلیارد شدن و پولدار شدن نبوده و نیست فقط هدفم کسب روزی حلال است و اینکه بتوانم در این مسیر به قول معروف، دست یک عده‌ای را بگیرم و برای آنها هم کار ایجاد کنم. بنابراین برای تهیه غذا تمام اصول اعتقادی خودم را رعایت می کنم و تمام تلاش خودم را می‌کنم که در کارم  از وجدان غافل نشوم و انصاف داشته باشم.

در حال حاضر هم به حداقل سود بسنده کرده‌ام و اگرچه افرادی که در این حرفه کار می‌کنند به ازای هر غذا 30 تا 50 درصد سود می‌گیرند اما سود من از هر غذا فقط 4 هزار تومان است و در برخی از غذا تنها 2500 تومان است اما با توکل به خدا و فروش زیاد خوشبختانه درآمدی در حدا انتظار داشته‌ام و از این وضعیت تاکنون راضی و خرسندم. 

سال گذشته بعد از افزایش قیمت‌ها بخصوص در بهمن ماه تمام سعی و تلاشم را برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها انجام دادم تا جایی که با اخذ سود کمتر از افزایش قیمت جلوگیری کردم.

گفتنی است در یک و نیم سال گذشته با توجه به افزایش قمیت‌ها فقط دو بار قیمت‌ها را افزایش دادم اما سود حاصل از فروش غذا را حفظ کرده‌ام و در نهایت از هر غذا 4 هزار تومان سود می‌گیرم.

حتی بازرسان سازمان تعزیرات مجوز افزایش 15 درصدی قیمت‌ها را به من دادند که با توجه به انگیزه و اعتقاداتی که در کار داشتم از این افزایش قیمت خودداری کردم. 

* فارس: در ابتدا اشاره کردید به اینکه خیلی‌ها به شما توصیه کردند که این کار را انجام ندهید و یا حداقل کیترینگ تخصصی نداشته باشید آیا با توجه به این توصیه‌ها هیچ وقت در کار به شکست فکر کرده بودید؟ 

مقدم: من هیچ وقت در زندگی به شکست فکر نکردم و در همه کارها به خداوند متعال توکل کردم. خداوند متعال روزی دهنده است و با تلاش و کوشش می‌توانیم روزی حلال بدست آوریم بنابراین هیچ‌گاه نباید نگران بود و به شکست فکر کرد.

کاسب حبیب خداست و امیدوارم هستم که من هم حبیب خداوند باشم بنابراین با توکل به خدا کار را شروع کردم و در تمام مراحل دست خدا را به عنوان یاری‌دهنده‌ام در این مسیر حس کردم و دیدم.

* فارس: شما فرمودید که غذایی که عرضه می‌کنید رنگ و بومی محرمی دارد برای اینکه غذا رنگ و بوی محرمی داشته باشد چه می‌کنید؟ 

مقدم: اولین و اصلی‌ترین نکته بحث‌های اعتقادی و اقدامات مذهبی است، آشپزی که نذری ماه رمضان را پخت می‌کند همیشه کار خود را با بسم‌الله و ذکر صلوات بر سیدالشهدا انجام می‌هد بنابراین ما هم در کار خود این مساله را حفظ کرده‌ایم و آشپز ما هم همیشه کار خود را با بسم‌الله و سلام و درود بر سرور و سالار شهیدان آغاز می‌کند ضمن اینکه عوامل دیگری مثل استفاده از گلاب و یک سری ادویه‌جات در این مقوله مهم است.

در مجموع باید بگویم که رنگ و بومی محرمی یک غذا ربطی به تجربه آشپز ندارند فقط باید فضای آن مهیا باشد و من طی 10 سال تجربه آشپزی در هیات‌های مذهبی به این نتیجه رسیده‌ام.

البته غذاهای ما برای اینکه رنگ و طعم و مزه یکسانی داشته باشد در شعبه مرکزی پخت می‌شود و سپس در شعبات مختلف توزیع می‌شود. حسن ایجاد این شعبات این است که مشتریان غذا را گرم‌تر تهیه و هزینه‌ کمتری بابت پیک می‌پردازند.

*فارس:  آینده کار را چگونه ارزیابی می‌کنید،  با توجه به مشکلات اقتصادی نگران آینده هستید؟ 

مقدم: همان طور که قبلا هم گفتم همواره در همه کارها توکل به خدا داشته‌ام و رعایت انصاف را سرلوحه کار خود کار داده‌ام بنابراین خیلی به آخر کار فکر نمی‌کنم و با توکل با خدا کار را پیش می‌برم. بنابراین کار را پیش می‌برم و اگر تقاضا وجود داشت کار را ادامه می‌دهم و در صورت نیاز تعداد شعبات را افزایش می‌دهم.

* فارس: توصیه‌ای به جوانان دارید؟ جوانان تحصیل کرده ما امروز به دنبال یافتن کارهایی مطابق با رشته تحصیلی خود هستند در حالی که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه اغلب چنین امکانی برای همه فراهم نمی‌شود. با توجه به اینکه شما خود دارای تحصیلات دانشگاهی هستید اما در حرفه‌ای فعالیت دارید که نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد چه توصیه‌ای به جوانان دارید؟ 

مقدم: هدف من از این کار خدمت به مردم و کارآفرینی بوده بنابراین با توکل به خدای متعال سعی می‌کنم که در همین کار به آمال خود برای ایجاد اشتغال دست یابم.

جوان‌ها در زندگی و فضای کار خود به هیچ وجه ناامید نشوند و با توکل به خدا و پشتکار کار خود را ادامه دهند زیرا با اعتقاد به این شراط حتما به اهداف خود خواهند رسید.

 من در حد و اندازه‌ای نیستم که به جوانان توصیه‌ای داشته باشم اما به عنوان یک فرد توصیه‌پذیر آنچه را که شنیده‌ام نقل می‌کنم. تنها مطالبی که می‌توانم به جوان ها بگویم این است که در زندگی و فضای کار خود به هیچ وجه ناامید نباشند. جوان‌ها نگویند که پول نداریم و نمی‌توانیم کار کنیم بلکه با توکل به خدا و با اعتقاد به اینکه خداوند متعال روزی رسان است کار خود را با بسم‌الله و پشتکار شروع کنند و ادامه دهند و با این شرایط حتما موفق می‌شوند. 

من در سال 76 علیرغم اینکه به لحاظ مالی مشکلی نداشتم در هیات‌های مذهبی دستفروش فرهنگی بودم و همیشه کاسبی را دوست داشتم.

جوهره هر انسان کار است بنابراین  باید بگویم که با پرهیز از ناامیدی و توکل به خدا و سعی و تلاش و کوشش می‌توان به هرخواسته‌ای دست یافت.

انتهای پیام/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *