الاهرام: به صفر رساندن صادرات نفتی ایران غیرممکن است

تهران – ایرنا – روزنامه مصری «الاهرام» در مطلبی به قلم ‘نیوین مسعد’ در ستون مقالات خود نوشت: با وجود اعمال فشارهای همه جانبه آمریکا علیه ایران، واشنگتن نمی تواند صادرات نفت جمهوری اسلامی را به صفر برساند.

به گزارش امروز (شنبه) ایرنا به نقل از روزنامه الاهرام، کاخ سفید به تازگی فشارهای خود علیه ایران را تشدید کرده و ترامپ با امضای فرمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست سازمان های تروریستی خارجی قرار داد، وی سپس معافیت نفتی خریداران نفت ایران را که شامل هشت کشور می شد، لغو کرد.
در یک ماه اخیر دولت ترامپ شدیدترین بسته های تحریمی را علیه ایران به مرحله اجرا درآورده است و برای اولین بار در تاریخ، نیروهای مسلح یک کشور را در فهرست سازمان های تروریستی خارجی قرار داد، اما سوالی که به ذهن خطور می کند این است که تحریم ها (ی ایران)تا چه زمانی می تواند ادامه پیدا کند.
به نوشته الاهرام، این تحریم ها یا به میز مذاکرات و امضای توافقنامه ای مانند برجام منتهی می شود یا اینکه به تنش متبادل میان ایران و آمریکا منجر خواهد شد، همانطور که اکنون ایران در واکنش به قراردادن سپاه خود در لیست سازمان های تروریستی خارجی آمریکا، ستاد مشترک فرماندهی نیروهای ارتش آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) را در لیست سازمان های های تروریستی ایران قرار داد.
فرضیه دیگری هم در این باره محتمل است، شاید دامنه این تنش همانطور که اکنون مقامات ایرانی از آن سخن می گویند به بستن تنگه هرمز منجر شود که این موضوع آمریکا و منطقه را با چالشی جدی مواجه خواهد کرد.
فرضیه ها در این مورد بسیار است، اما حقیقتی در جهان امروز وجود دارد، اینکه جهان امروز یک نظام تک قطبی نیست و قدرت های جهان نمی توانند اراده خود را بر دیگر کشورهای جهان تحمیل کنند، همانطور که نتوانستند بر ونزوئلا و ترکیه هرآنچه را که می خواهند دیکته کنند.
هدفی که آمریکا از اعمال فشار به نظام ایران دنبال می کند این است که صادرات نفتی تهران را به صفر برساند، اما این موضوع یک هدف بسیار سخت و دست نیافتنی برای آمریکا می باشد زیرا تا زمانی که مشتری برای نفت وجود دارد ایران به فروش نفت خود ادامه می دهد و از سوی دیگر کشورهای همسایه ایران نمی توانند در این مساله با آمریکا همراهی کنند مانند عراق که در واردات برق خود به ایران متکی است و اکنون نمی تواند جایگزینی برای آن پیدا کند و ترکیه که این لغو معافیت را از زبان وزیر خارجه خود محکوم کرد.
در پایان این مطلب آمده است، تنش میان آمریکا با ایران معادلات بسیار گره خورده و پیچیده ای دارد و برخی گمان می کنند که تحریم های آمریکا علیه ایران به زودی بر اقتصاد جمهوری اسلامی تاثیر خواهد گذاشت، اما باید صبوری کرد، چرا که حقیقت اینگونه نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *