گنبدکاووس- ایرنا- رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان از آغاز کشت پنبه خبر داد و گفت: امسال طبق پیش بینی این محصول در سطح ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان کشت می‌شود.

علی موسی خانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی مشوق‌های خوبی برای کشاورزان پنبه‌کار اختصاص داده است که از جمله آن می‌توان به پرداخت ۵۰ درصد قیمت بذر به صورت یارانه‌ای اشاره کرد.

وی اقلام بذور پنبه در گلستان را “لطیف، تابان، ساجدی و پرتو” اعلام و بیان کرد: تمام این بذور با تایید مرکز تحقیقات پنبه مناسب کشت با شرایط آب و هوایی استان هستند.

به گفته وی امسال تمام این بذور برای نخستین بار به صورت دلینته و ضد عفونی توزیع می‌شود که مهمترین تاثیر مثبت آن کاهش مرگ و میر در ابتدای مرحله سبز شدن، کشت راحت تر و جوانه زدن این محصول با رطوبت کمتر است.

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: برای کشاورزان نو ورود به عرصه کشت پنبه در استان ۱۰ درصد قیمت خرید تضمینی جایزه تشویقی داده می‌شود و پنبه‌کاران می‌توانند از تسهیلات کم بهره برای خرید ماشین آلات برداشت و تامین نهاده‌های کشت مانند بذر، کود و سم استفاده کنند.

موسی‌خانی افزود: برنامه کشت قراردادی پنبه از طرف وزیر جهاد کشاورزی به استان‌ها و کارخانه های رسیدگی و پنبه پاک کنی ابلاغ شده است و در این نوع از کشت قرار است نهادها به صورت مساعده در اختیار کشاورزان قرار گیرد و در انتهای برداشت حساب شود.

وی تصریح کرد:‌ تاکنون یک کارخانه ریسندگی پنبه خارج از استان برای کشت قراردادی در سطح پنج هزار هکتار از مزارع گلستان اعلام آمادگی کرده است.

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان، تعداد فعالان در حوزه کشت پنبه را حدود هفت هزار و ۵۰۰ نفر اعلام و ابراز امیدواری کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی سال جاری کشت این محصول راهبردی در سطح پیش بینی شده انجام شود.

وی ادامه داد: سال گذشته پیش بینی برداشت از ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع پنبه استان ۳۵ هزار تن بود که خشکسالی و کمبود منابع آبی این سطح را به ۲۳ هزار تن کاهش داد.

کشت پنبه در گلستان که به سرزمین طلای سفید معروف است، هر ساله با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اواسط فروردین ماه با ریختن بذر در زمین آغاز و با برداشت محصول در شهریور و مهر به پایان می‌رسد.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوری که بخش کشاورزی این استان با ۲۲۰ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

استان گلستان با این جمعیت بهره برداران کشاورزی، در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *