به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عبدل ودود حیدری مقدم در جمع کارشناسان تحریریه خبر کشاورزی، روستا و عشایر این خبرگزاری با بیان اینکه یکی از اهداف صندوق مشترک استان‌ها و سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی این است که به کشاورزی بخش قراردادی ورود کند؛ یعنی زمانی که در نظر است محصولی تولید شود از الان بدانیم محصول کجا می‌خواهد مصرف شود و بازرگان این محصول کیست. از این رو قرارداد‌هایی را با یکسری کشاورزان در روستا‌ها منعقد کردیم که بتوانیم محصولات تولیدی ان‌ها را بر اساس پیشنهاداتی که به ما دادند بر اساس استاندارد خودشان تولید کنیم.تاسیس ۲۵۰۰ مرکز خدمات کشاورزی غیر دولتی در روستاها

مدیرعامل صندوق مشترک استان‌ها و سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی با اشاره به برخی مشکلات کشاورزانی که سال‌های قبل به ویژه در زمینه صادرات کیوی و دلمه با ان‌ها مواجه بودند افزود: ما استاندارد کشور‌های دیگر را نداشتیم، ولی هم اکنون در سازمان نظام مهندسی یک qrkod برای هر کشاورز تعریف شده که نمایانگر این است که کشاورز مذکور در کدام منطقه است و از همه مهمتر این محصول بر چه اساس و استانداردی تولید شده است و از سوی دیگر میزان سموم و کود‌های شیمیایی که در این محصول بکار برده شده را مشخص می‌کند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر مصمم هستیم دانش را به کمک مهندسان کشاورزی به داخل روستا‌ها بیاوریم؛ به عبارت دیگر نظام‌مند کردن بخش کشاورزی تا یاوری باشند برای کشاورزان روستا.

حیدری مقدم اظهار داشت: این مهندسان کشاورزی موضوع کارکردشان برای کشاورزی شامل گرفتن حقوق و مزایا نمی‌شود. به دلیل اینکه چنین برنامه‌ای مقرون به صرفه برای کشاورزان نیست.

مدیرعامل صندوق مشترک استان‌ها و سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی تاکید کرد: به عبارت دیگر سیاست این است که به فرض مثال، در یک باغ سیب ‎‏‏به کشاورز می‌گوییم میزان تولید بر اساس سال گذشته مشخص است؛ لذا ما بر اساس هر میزان دانشی که روی ان باغ می‌بریم ان محصول را زیادتر می‌کنیم؛ لذا از میزان عملکرد زیادتری که بدست می‌اید بخشی از ان را به عنوان دستمزد مهندسان کشاورزی محسوب می‌شود.

وی فرمول دانش مزد محوری را مورد تاکید قرار داد و گفت: سیاست این است این برنامه در سراسر کشور اجرا شود. چراکه مهندسان کشاورزی با کمک به کشاورز در کاهش هزینه کشاورزی و بالا بردن میزان تولید با بکار گیری دانش ان‌ها دستمزدی را در قالب این محور از زیادی تولید در محصول کشاورزی دریافت می‌کنند.

حیدری مقدم همچنین درباره دسترسی کشاورزان به مهندسی کشاورزی اظهار کرد: صندوق نظام مندی سیاستی را آغاز کرده جهت راه اندازی کارگزاری‌های بخش کشاورزی و یا مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی.

مدیرعامل صندوق مشترک استان‌ها و سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی اظهار داشت: یکسری مراکز خدمات دولتی داریم که سالهاست مشغول فعالیت است، ولی هم اکنون در سطح روستا‌ها و دهستان‌ها بیش از ۲۵۰۰ مرکز خدمات کشاورزی غیر دولتی داریم که وظیفه ان‌ها ایجاد دسترسی کشاورزان آن روستا یا دهستان به مهندسان کشاورزی است.

مشاور مدیر عامل صندوق مشترک استان های سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی نیز در این جمع گفت: چیزی که امروز در دنیای کشاورزی در حال وقوع است اتفاق عجیب و غریبی نیست, بلکه اتفاقی است که سالها ما نتوانستیم حمایت کنیم از بخش کشاورزی برای خروج از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی صنعتی.

ولی الله آقا یارزاده افزود: اتفاقی که در دنیای کشورهای پیشرفته و توسعه یافته در 40 ساله گذشته رقم خورد ولی در کشور ما رقم نخورد. به عبارت دیگر چیزی که باعث شد هم در منابع آبی و هم در منابع زمینی , قسمت عظیمی از آن را از دست بدهیم.

وی تصریح کرد: در این مسیر گذشته , منابع زمینی تبدیل شد به ساخت و ساز و غیره و منابع آبی ما نیز تقریبا تبدیل شد به خشکسالی و هدر رفت بخشی از آن.

مشاور مدیر عامل صندوق مشترک استان های سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی تاکید کرد: لذا ما برای کشت محصول کشاورزی خود که توجیه اقتصادی نداشت بزرگترین محصول اقتصادی دنیا را هدر دادیم که باید توجه شود و از آن جلوگیری شود. به عبارت.دیگر باید به کشاورزانمان آموزش دهیم از روشهای نوین استفاده کنند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *