اصفهان- تاناکوراها باز راهشان را به فروشگاه ها باز کرده اند؛ لباسهای دست دومی که از زاهدان تا اصفهان راه می پیماید و حاصل وضعیت نامناسب اقتصادی و گرانی در بازار پوشاک این کلان شهر هستند.

دریا قدرتی پور؛ بازار: اگر تا پیش از این فروشگاه های فروش لباس دست دوم؛ به اندازه انگشتان دست بود اما حالا رشد قارچ گونه این فروشگاه ها باعث شده که تولید کنندگان اصفهان با مشکلات جدی روبرو شوند.

گرچه بازار تاناکورا از سال ها پیش مشتریان پر و پا قرص خود را داشته اما در یک بازه زمانی به علت مشکلاتی که داشتند پلمب یا تعطیل شدند و اکنون بار دیگر با رکود اقتصادی و افزایش نرخ تورم دوباره در حال جان گرفتن هستند.

تاناکوراهایی که از سریال اوشین نام بر گرفتند

سال‌هاست این بازار مشتری‌های متنوع و مختلفی دارد، اما در این میان تازه‌ترین مشتریان لباس‌های دست‌دوم افرادی هستند که به‌دلیل گرانی قیمت پوشاک راه‌شان به اینجا کشیده شده و طالب لباس دست‌دوم هستند، این روزها به اندازه‌ای این نوع لباسها به دلیل قیمت بالای لباسهای نو خواستار دارد که حتی فروشگاه های معتبر بازار نیز در میان لباسهای مختلف و گاه مارک دار خود بخشی را به این نوع لباسها اختصاص داده اند و این مطلب باعث شده تا حتی ماموران بازرسی اصناف نیز به سختی قادر به مبارزه با این روند باشند.

یکی از مشتریان، زنی است که لباس‌های پاییزه تازه رسیده را زیر و رو می کند تا جنس مورد تاییدش را بیابد. مردان و زنان دیگر هم به همین شکل لباس ها را زیر و رو می کنند یا در رگال ها به دنبال لباس مناسب فصل هستند.

وی در این ارتباط به خبرنگار بازار می گوید: این فروشگاه ها نه شکل و شمایل دست دوم فروشی دارند و نه عنوان می‌کنند که از این نوع لباسها در میان اجناس خود دارند، فقط کافی است پایت به این فروشگاه ها برسد تا به خوبی از بین لباس های نو و دست دوم آنهایی که قیمت های مناسب تری نسبت به بقیه دارند را بیابی.

وی ادامه می‌دهد: تا جایی که اطلاع دارم ۶۰ سال پیش زمانی که این تاناکوراها هنوز مثل امروز جای پایی برای خودشان باز نکرده بودند، نام «لباس بیروتی» اسم رمزی بود که برای معرفی آنها به‌کار می رفت، لباس‌هایی که به‌صورت فله‌ای روی بساط دستفروش‌های به چشم می‌خورد و فروشندگانش ادعا می‌کردند لباس‌های دست‌دوم از اروپا به بیروت و از بیروت به بازار ایران می رسد.

بعدها به واسطه سریال «اوشین» و مغازه ای که او برای فروختن لباس های دست دوم داشت این لباس ها به تاناکورا معروف شد. گرچه در همه سال‌های گذشته صنف خاصی زیر بار پذیرش رسمی فروشندگان لباس‌های تاناکورا نرفت، اما این دستفروشان و کاسبان دوره‌گرد بالاخره از ۳۰ سال پیش کم‌کم یکجانشین شدند و جای پایشان را سفت کردند.

لباس های گران قیمتی که اگر رنگ و لعابشان نو و دست نخورده باشد با قیمت های گزاف فروخته می شدند اما آنهایی که با نام دست دوم فروخته می شوند نصف و حتی یک سوم قیمت اصلییشان را دارند.

مشتریان پر و پا قرص دست دوم ها

به گفته مشتریانی که از این نوع لباس ها استفاده می کنند، قیمت این لباس های دست دوم که تقریبا با یکی دو تا شست و شو کمی نو می شود بسیار با صرفه تر است؛ محمودی، کارگر و پدر سه فرزند است و هر بار اوایل پاییز و زمستان راهش به این فروشگاه ها باز می شود.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهد یک کاپشن یا لباس نسبتا گرم بخرد باید دو سه برابر پول بدهد به این خاطر که قیمت های پوشاک بسیار بالا است، به بازار می گوید: به واسطه تورمی که وجود دارد نمی توانم از پس هزینه‌های لباس نو برآیم.

وی ادامه می دهد: خیلی وقت است که قید خرید لباس های نو را زده و ترجیح می دهم که با قیمت کمتر از این فروشگاه ها خرید کنم، به این خاطر که هم جنس برخی از این لباس ها خوب است و هم کارکرد بهتری نسبت به اجناس فروشگاه هایی دارد که لباس نو می فروشند.

قیمت لباس‌های پاییزی که این روزها در ویترین فروشگاه‌ها جاخوش‌کرده‌اند، کمتر از ۵۰۰ هزار تومان نیست، اما متوسط قیمت پلیورهای ساده این مغازه‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار تومان و حتی کمتر است

ابراهیم از دیگر مشتریان این فروشگاه ها است، به قول او هم این فروشگاه ها به صرفه ترند، او می گوید: قیمت یک ‌تی شرت با کیفیت بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ تومان است در حالی که اگر بخواهی یک تیشرت از این فروشگاه ها بخری بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بیشتر نیست. فقط کمی شستشو می خواهد. البته باید بگردی تا بین اینهمه لباس، لباس های خوب و با کیفیت و کمی نوتر هم پیدا کنی و بفهمی که اختلاف قیمت سه تا ۵ برابری یعنی چه.

قیمت لباس‌های پاییزی که این روزها در ویترین فروشگاه‌ها جاخوش‌کرده‌اند، کمتر از ۵۰۰ هزار تومان نیست، اما متوسط قیمت پلیورهای ساده این مغازه‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار تومان و حتی کمتر است.

یکی از فروشندگان بازار اصفهان به بازار می‌گوید: ما مشتری‌های ثابتی داریم که سال‌هاست آن‌ها را در این بازار می‌بینیم، با شیوع کرونا حتی مردم بیشتر از قبل به این لباس ها روی آورده اند.

ارزان قیمت هایی که تبر به تولید داخل می زنند

با چرخی در فروشگاه تاناکورا به خوبی متوجه می شوی که قیمت این لباس‌ها با توجه به کیفیت و ظاهر نونوار آن‌ها تعیین می‌شود.

محمود یکی از فروشندگان بازار اصفهان در این ارتباط به بازار می گوید: اینکه اینجا بازار فروش لباس‌های دست‌دوم است به این معنا نیست که فقط لباس‌های ارزان‌قیمت در آن پیدا می‌کنید؛ ارزان بودن این لباس‌ها کاملا نسبی است و در میان آنها گاه لباسهای گران قیمتی به چشم می خورد؛ هر مارک و هر جنس را باید با قیمت اصلی همان جنس در بازار ایران مقایسه کنید.

وی ادامه می دهد: در میان لباس‌ها و کفش‌ها، اجناسی به چشم می‌خورند که دست‌دوم نیستند، اما به‌دلیل تک‌سایز بودن یا ایرادهای جزئی مانند سالها در انبار بودن و شست و شو شدن، سر از این مغازه‌ها درآورده‌اند؛ اجناسی که «استوک» نامیده می‌شوند.

لباس‌های خارجی در بازار دست‌دوم فروشی‌های اصفهان از مسیرهای مختلفی سر از ایران درمی‌آورند؛ برخی از این لباس‌ها برندهای معروفی هستند که به سفارش کشورهای آسیای شرقی، پاکستان و هند، تایلند و غیره تولید می‌شوند و بعد از استفاده به‌صورت فله‌ای به بازار زاهدان می‌رسند و از آنجا در کل کشور توزیع می‌شوند، برخی از این لباس‌ها هم با چمدان مسافران و اغلب از کشورهای همسایه سر از ایران درمی‌آورند.

تولید کنندگان پوشاک از این موضوع ناراحتند؛ آنها معتقدند که بعد از شیوع کرونا فروششان به نصف رسیده و حالا با رونق گرفتن فروشگاه ها تاناکورا باز هم دوران رکود بیشتری را طی می کنند. مهدی مهدوی از فعالان بازار پوشاک اصفهان است و در گفتگو با بازار در این ارتباط تاکید می کند که اگر این شرایط ادامه یابد بسیاری از فروشگاه های پوشاک مجبور به تعطیلی خواهند شد.

او یکی از تولید کنندگان با سابقه اصفهان است که در سال های اخیر رکود شدیدی را تجربه کرده که تا کنون سابقه نداشته است؛ به نظر این تولید کننده اگر دولت و بانک ها حمایت لازم را در پرداخت وام های کم سود نداشته باشند این صنف دچار مشکلات عدیده خواهد شد.

در جهت حمایت از تولید کنندگان با فروش تاناکورا به شدت برخورد می کنیم و اگر مردم موردی دیدند باید اطلاع رسانی کنند به این خاطر که این پوشاک علاوه بر اینکه اقتصاد اصفهان را نشانه گرفته؛ به خاطر مشکلات بهداشتی نیز معضل آفرین است

این تولید کننده در رابطه با پوشاک تاناکورا نیز می گوید: در گذشته مردم برای هر مناسبتی لباس سفارش می دادند و یا خرید می کردند اما حالا ترجیح می دهند که از پوشاک تاناکورا استفاده کنند.

و اما رئیس اتاق اصناف استان اصفهان در گفت و گو با بازار در پاسخ به این سوال که آیا در زمینه فروش پوشاک تاناکورا نظارت های لازم صورت می گیرد گفت: در این زمینه اگر بازرسان ما موردی ببینند به شدت برخورد خواهند کرد.

رسول جهانگیری با اشاره به ساماندهی بازار پوشاک اصفهان و برخورد با فروشندگان پوشاک دست دوم و تاناکورا افزود: در جهت حمایت از تولید کنندگان با این موضوع به شدت برخورد می کنیم و اگر مردم موردی دیدند باید اطلاع رسانی کنند به این خاطر که این پوشاک علاوه بر اینکه اقتصاد اصفهان را نشانه گرفته؛ بلکه به خاطر مشکلات بهداشتی نیز معضل آفرین است.

وی ادامه داد: برندهای غیر مجاز خارجی به تولید کنندگان ایرانی ضربه می‌زنند و در این ارتباط اتاق اصناف اصفهان تدابیر لازم را برای برخورد با این متخلفان اندیشیده است.

برخورد قانونی با فروشندگان لباس های دست دوم

در همین رابطه ابراهیم خطابخش، رئیس اتحادیه صنف پوشاک دوخته اصفهان نیز در گفت و گو با بازار با تاکید بر اینکه فروش اینگونه لباس ها ممنوع است و بسیاری از آنها در گذشته جمع آوری شده اند، گفت: نزدیک به ۱۰۰ فروشگاه لباس دست دوم فروشی در اصفهان بود که همگی جمع آوری شدند و تنها چند فروشگاه دیگر در شهرهای حاشیه اصفهان است که به آنها نیز تذکر لازم داده ایم.

وی افزود: با همکاری اماکن اقدام های قانونی در رابطه با کسانی که لباس دست دوم می فروشند انجام شده و اگر فروشگاهی اقدام به فروش لباس تاناکورا بکند با قانون روبرو خواهد شد و پروانه کسبش باطل می شود.

گرچه نرخ اجناس وارداتی به طور مستقیم به دلار مربوط می‌شود اما تاناکوراها به واسطه دست دوم بودن دلاری قیمت گذاری نمی شوند و با اینکه به گفته مشتریان این نوع کالاها این می تواند به صرفه باشد اما به دلایل دیگری از جمله مسائل بهداشتی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی این پوشاک هزینه های بیشتری بر دوش اصفهان خواهد گذاشت؛ هزینه های پنهانی که گرچه دیده نمی شود اما تولید داخل را با مشکلات جدی روبرو خواهد کرد.
۱۹

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *