معاون ستاد مبارزه با قاچاق گفت: از هفته آینده، هر پوشاک خارجی بر اساس شناسه و کد رهگیری مورد ارزیابی قرار می گیرد و اگر کالایی چنین شناسه ای نداشته باشد، قاچاق محسوب و جمع آوری می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی پورکاظم شایسته در گفت و گو با رادیو اقتصاد، اظهار داشت: پوشاک یکی از مقاصد اصلی قاچاق است و بازاری با ارزش هشت میلیارد دلار در کشور دارد که ظرفیت تولید داخل معادل شش میلیارد دلار داریم و در نتیجه دو میلیارد دلار از طریق قاچاق و به صورت مسافری و چمدانی تأمین می‌شود. بنابراین هدف گیری اصلی این بود که به حمایت از تولید داخل که دارای کیفیت بسیار زیادی است، بپرداریم و طرح مقابله با پوشاک قاچاق را به تمام استان‌های کشور توسعه دهیم.

وی به اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است اشاره کرد و افزود: اقدامی که در این زمینه در مرزها انجام دادیم، توسل به سامانه‌های مستقر در مبادی ورودی و خروجی بود. همچنین باید یک کار عمده و اساسی را نیز در سطح عرضه انجام دهیم. بر اساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر کالای خارجی باید با شناسه و کد رهگیری مشخص خودش در سطح بازار عرضه شود و کالاهایی که چنین کدی ندارند، قاچاق محسوب می‌شوند و از سطح بازار جمع آوری می‌شوند.

معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: تولیدکنندگان پوشاک داخلی، کد و شناسه مخصوص خود را اخذ می‌کنند. طرح رهگیری شناسه پوشاک برای شناسایی کالای قاچاق را سال گذشته در تهران و هشت استان دیگر اجرا کردیم و بیش از ۱۳۰ پرونده تعزیراتی در این زمینه تشکیل شد و بیش از پنج میلیارد تومان پوشاک قاچاق را از سطح فروشگاه‌های بزرگ که برند خارجی می‌فروختند، جمع آوری کردیم.

وی گفت: از هفته آینده، هر کالای برند پوشاک خارجی بر اساس شناسه و کد رهگیری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر کالایی چنین شناسه‌ای نداشته باشد، قاچاق محسوب شده و از سطح بازار جمع آوری می‌شود. در این زمینه تذکرات و هشدارهای لازم را به بازار داده ایم و توجیه و اطلاع رسانی نیز کرده ایم. حتی در برخی از مراکز مراجعه کرده ایم و فروشندگان را آموزش داده ایم تا فروشنده نسبت به دریافت کد رهگیری و شناسه اقدام کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *