ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل تعاون روستایی خراسان شمالی از خرید توافقی ۶۱ هزار و ۲۹ محصول کشاورزی طی امسال در استان خبر داد.

 

جلیل رمضانی در گفت و گو با ایسنا، گفت: در این راستا در سال جاری و در جهت افزایش راندمان تولید محصول و حمایت از کشاورزان، کشت قراردادی پنبه در ۱۹۰ هکتار از مزارع پنبه در شهرستان های مانه و سملقان و اسفراین و از طریق شرکت تعاونی پنبه کاران شهرستان بجنورد به انجام رسید.

وی افزود: در این طرح رقوم مناسب بذری با توجه به نوع اقلیم منطقه میان کشاورزان توزیع شد که با توجه به استقبال کشاورزان از نوع بذرهای ارائه شده، راندمان تولید از دو تن در هکتار که میانگین استانی بوده در مزارع طرف قرارداد در این طرح به پنج تن در هکتار افزایش پیدا کرده است و در نهایت محصول تولیدی بصورت توافقی و به قیمت روز از ایشان خریداری می شود.

رمضانی ادامه داد:  که این امر سبب افزایش درآمد و توسعه کشت پنبه شده که در طرح فوق و تا انتهای آذر ماه مقدار ۲۶۰ تن پنبه از کشاورزان با رقمی بالغ بر چهار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد.

وی اظهارکرد: یکی دیگر از فعالیت های شاخص تعاون روستایی استان در سال جاری، خرید حمایتی زعفران بود که توجه به تجربه مناسب سال گذشته در پرداخت به موقع وجه کشاورزان، میزان خرید در سال جاری در حدود  دو و نیم برابر رشد داشت، بطوریکه در سال گذشته تنها میزان ۷۶۱ کیلوگرم زعفران توسط کشاورزان تحویل تعاون روستایی استان گردید و این در حالی است که در امسال مقدار ۲۱۰۰ کیلوگرم زعفران توسط کشاورزان تحویل شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: همچنین یکی از مهمترین فعالیت های شبکه در سال جاری در زمینه خرید محصولات تضمینی گندم و کلزا بوده است که میزان ۲۰۵۵۹ تن گندم را در ۱۵ مرکز خرید و ۳۲۴۷ تن کلزا را در ۷ مرکز، بصورت خرید تضمینی مباشرتی به انجام رسانده است.

وی گفت: در ۹ ماهه امسال میزان سه هزار و ۳۶۷ تن انواع بذور گواهی شده توسط شبکه تعاون روستایی و تولید استان توزیع شده است.

مدیر کل تعاون روستایی خراسان شمالی افزود: کشت ارقام بذور مرغوب و گواهی شده نقش بسیار مهمی را در افزایش عملکرد تولید محصول خواهد داشت، بدین منظور شبکه تعاونی های روستایی استان در زمینه تامین و توزیع این بذور که شامل انواع بذور آبی و دیم شامل بذور گندم، جو، ذرت و کلزا می باشد، نقش مهمی را ایفا می کنند.

وی ادامه داد: همچنین شبکه شرکت های تعاون روستایی و تولید استان در این ۹ ماهه میزان ۱۵ هزار و ۳۵۱ تن انواع کودهای شیمیایی را میان کشاورزان و تولید کنندگان استان توزیع کرده است که این میزان توزیع نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیش از ۲۵ درصد رشد داشته است و کودهای شیمیایی توزیع شده شامل کود اوره، انواع کود فسفاته، ریز مغذی، آلی و زیستی بوده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *