«ابراهیم هزارجریبی» روز سه شنبه در نشست خبری خود درباره تشریح اهم فعالیت ها و برنامه های توسعه کشت و تولید پنبه کشور طی سالجاری افزود: طبق برنامه ریزی امسال، ۳۲۷ هزارتن وش پنبه در سطح ۱۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تولید می شود که نسبت به سال گذشته در سطح ۱۶ درصد و عملکرد در سطح چهار درصد رشد خواهد داشت.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت بهاره شروع شده است، تصریح کرد: اکنون ۱۸ استان کشور پنبه تولید می کنند از جمله عمده ترین تولیدکنندگان گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، فارس، اردبیل هستند.
کشت پنبه در چهار استان جدید کشور

هزارجریبی از کشت پنبه در چهار استان جدید کشور خبرداد و گفت: طبق برنامه امسال کشت پنبه در استان های سیستان و بلوچستان و مناطق گرمسیر ایلام ، لرستان و کرمانشاه انجام می شود.
درآمد دلاری داشته باشد! همراه با آموزش و پشتیبانی

وی با بیان اینکه دو هزار هکتار کشت پنبه در ایلام و لرستان انجام می شود، اضافه کرد: اگر کشت پنبه در استان های جدید تابستان امسال انجام نشود به طور حتم برای بهار و تابستان سال ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی افزود: بنابراین با همکاری وزارت نیرو در استان های مذکور که عملیات خطوط انتقال آب برای احیای اراضی کشاورزی صورت گرفته، کشت پنبه نیز اجرایی می شود.

به گفته وی، در بحث توسعه کشت پنبه از مناطق معتدل و پرباران کشور همچون اردبیل و جنوب خوزستان و گلستان، کاهش کشت برنج را در برنامه داریم.

وی با اشاره به اینکه سیرنزولی کشت و تولید پنبه از سال ۱۳۸۰ شروع شد، اضافه کرد: واردات پنبه از سال ۸۱ کلید خورد تا جایی که واردات در سال ۹۳ به شکل  بی رویه ای انجام شد اما با اقداماتی که در وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت از سال ۹۹ تولید از واردات پیشی گرفت.
خودکفایی تولید پنبه در سال ۱۴۰۴

هزارجریبی افزود: در سال ۹۹ حدود ۸۰ هزارتن الیاف پنبه در داخل کشور تولید و ۷۰ هزارتن پنبه از محل واردات تامین شد که نشان می دهد تولید داخلی از وارداتی پیشی گرفته است که به نظر می رسد در سال ۱۴۰۴ در این صنعت به خودکفایی برسیم.

بیشتر بخوانید: قیمت سهام عدالت ریزش کرد !

وی با بیان اینکه با توجه به تولید سال گذشته خود اتکایی کشور به تولید پنبه به ۶۸ درصد رسیده است، گفت: صنایع نساجی کشور نیز رشد کرده به طوری که تقاضا افزایش یافته است به طوری که نیاز کشور از ۱۲۰ هزارتن اکنون به ۱۵۰ هزارتن رشد یافته است.

این مقام مسئول اظهارداشت: بخشی از نیاز کشور از محل واردات تامین می شود اما معتقدیم که واردات پنبه و نخ باید براساس نیاز داخلی انجام شود و واردات بی رویه می تواند ضربه سنگینی برای صنعت نساجی کشور باشد که این امر نیازمند پروتکل و دستور العملی است که مشخص شود سالانه چه میزان نخ، از چه کشورهای با چه کیفیتی تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته با ایجاد ممنوعیتی در واردات نخ توانستیم از ضرر تولیدکنندگان پنبه و صنایع نساجی جلوگیری کنیم.

اکنون سالیانه ۲۷۰ هزارتن «وش پنبه» در سطح ۹۸ هزار و ۵۰۰ هکتار در کشور تولید می‌شود که از این میزان ۱۲۰ هزار تن یعنی یک‌سوم آن، پنبه مورد مصرف در صنعت قرار می گرفت.

در حالی که نیاز سالیانه صنعت و ظرفیت جذب پنبه کشور ۲۵۰ هزارتن است، بنابراین بخش قابل توجهی از پنبه مورد نیاز صنعت از محل واردات از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و هند تامین می‌شود که عمده واردات از ازبکستان است.

اکنون ۷۰ کارخانه جداکننده پنبه دانه در کشور فعال است، این درحالی است که در سال‌های گذشته تعداد این کارخانجات ۱۰۰ مورد بوده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *