بهشهر- روزی روزگاری مازندران قطب طلای سفید بود و در سال های اخیر حال و روز آن سیاه شده و از دشت های سپیدش خبری نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: چند روزی برداشت پنبه در ۶۲۰ هکتار از پنبه زارهای مازندران آغاز شد و پیش بینی می‌شود هزار و ۶۰۰۰ تن وش پنبه برداشت شود، این درحالی که تا دهه‌های ۵۰ طلای سفید و پنبه کاری در دشت‌های سبز مازندران ارج و قرب زیادی داشت و مازندران با داشتن ۵۰ هزار هکتار پنبه زار، قطب طلای سفید محسوب می‌شود.

با گذشت زمان هر سال سطح زیر کشت پنبه در مازندران آب رفت و در سال ۷۳ این میزان به ۱۶ هزار هکتار رسید و در سال ۹۳ به هزار و ۶۰۰ هکتار کاهش یافت و روند نزولی در سال‌های اخیر ادامه یافت و جایش به محصولات رقیب و آبزی نظیر برنج داد و به این ترتیب مرگ تدریجی طلای سفید آغاز شد.

زمانی تا چشم کار می‌کرد دشت پنبه دیده می‌شد
احداث مزارع غیرمجاز پرورش ماهی و کلزا و غیره روزگار طلای سفید مازندران را سیاه کرد و به گفته سلیمه بانوی بهشهری که در گذشته‌های نه چندان دور در زمین آبا و اجدادی همسرش به کشت پنبه می‌پرداخت و اکنون دیگر رمقی به کشت ندارد، در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: روزگار سیاه پنبه مربوط به امروز و دیروز نیست و زمانی که جوان بودم به خاطر می آورم تا تاجایی که چشم کار می‌کرد، بعد از گندم و جو، مزارع سفید گندم بود که چشم نوازی می‌کرد.

ادامه داد: از وقتی که چراغ کارخانه‌هایی نظیر نساجی و چیت سازی خاموش شد، سطح مزارع پنبه هم هر سال کم و کمتر شد و دشت‌های سبز منطقه شوره زار شد و دیگر از از دشت‌های سفید پنبه جز اندک لکه‌های باقی مانده خبری نبود.

 

بعضی از کشاورزان که سال‌های پیش به کشت پنبه می‌پرداختند امروز زمین‌هایشان را به کشت لوبیا و صیفی جات اختصاص داده اند و با پنبه زارهایشان خداحافظی کرده اند. امسال بیش از ۸۰۰ هکتار از مزارع شرق مازندران به زیر کشت رفت اما بخت با ۱۷۰ هکتار آن یار نبود و دچار خشکسالی شد و در مجموع برداشت پنبه در ۶۳۰ هکتار از پنبه زارها آغاز شده است.

از بیش از سه هزار روستای مازندران فقط قره تپه در بهشهر به پنبه کاری اختصاص دارد و گیلک که ۱۰ هکتار از مزرعه اش را به زیر کشت طلای سفید برده است، گفت: پنبه چینی سه ماه ادامه دارد و پنبه چینی با دست انجام می‌شود. گیلک ۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی را به کشت پنبه اختصاص دارد پنبه زحمت زیادی دارد و هزینه‌ها بالاست و قیمت پایین است.

وی ادامه داد: پنبه‌ها را به تاجر تحویل می‌دهیم و پول آن را چند ماه بعد می‌گیریم و هنوز نرخ مشخصی ندارد.

چهار رقم پنبه در بهشهر کشت می‌شود
قنبری رئیس اداره جهاد کشاورزی بهشهر با بیان اینکه سطح کشت پنبه در بهشهر ۶۳۰ هکتار است و چهار رقم کشت می‌شود، افزود: ارقام لطیف، گلستان، مای و سفید است و پیش بینی می‌شود بالغ بر ۱۲۰۰ تن وش پنبه استحصال کنیم.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد کشت پنبه در شهرستان بهشهر انجام می‌شود، گفت: برداشت پنبه تا اوایل آبانماه ادامه دارد و عمده محصول در روستای قربه تپه تولید می‌شود.

سال قبل ۶۴۴ هکتار از مزارع مازندران به زیر کشت پنبه رفت که نسبت به سال ۹۸ رشد ۵۱ درصدی داشت و به گفته سحر انصاری مسئول توسعه کشت پنبه جهاد کشاورزی مازندران، نیمی از سطح کشت پنبه بهاره و نیمی تابستانه است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار پنبه را جزو محصولات لیفی و مهم بیان کرد و گفت: تمامی اجزای پنبه قابلیت استفاده دارد و برای گسترش این محصول در استان دوره‌های آموزشی زیادی برگزار شده است.

پنبه زارها در گردونه رقابت باختند
وی خرد شدن سطح اراضی کشاورزی، کشت محصولات رقیب نظیر سویا را از جمله دلایل کاهش سطح زیر کشت پنبه بیان کرد و گفت: از سوی دیگر تولیدکننده درپی الیاف کیفی است و دنبال آن هستیم تا با افزایش کیفیت الیاف محصولاتی تولید شود که برای کارخانه‌ها جذابیت داشته باشند.

روسیاهی طلای سفید در مازندران| بخت با پنبه زارها یار نیست

وی با اشاره به ترویج کشت نشایی پنبه از جمله در مناطق شرقی و گلوگاه گفت: برای صرفه جویی در مصرف آب بعد از برداشت گندم و جو، نشاها به زمین اصلی منتقل می‌شوند و به عنوان کشت دوم استفاده می‌شود.

این کارشناس با اظهار اینکه لطیف، گلستان به عنوان ارقام داخلی و مای ۳۴۴ به عنوان رقم خارجی قابلیت کشت در استان را دارد، افزود: پنبه گیاهی گرما دوست بودن و تا دمای ۳۵ تا ۴۵ درجه تحمل می‌کند.

وی طولانی بودن دوره کشت از ۱۲۰ تا ۲۰۰ روزه را از دیگر دلایل اقبال کم به کشت پنبه ذکر کرد و گفت: باید ارقام زودرس را برای کشت ترویج دهیم.

خلیل حقیقی مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه امسال ۱۷۰ هکتار از پنبه زارهای استان دچار تنش خشکی شدند، افزود: پیش بینی می‌شود هزار و ۶۰۰ تن وش از ۶۳۰ هکتار از پنبه زارهای منطقه برداشت شود.

وی کشت محصولات آبزی و رقیب نظیر برنج و پایین بودن قیمت آن در سال‌های گذشته را دلیل کاهش سطح پنبه ذکر کرد و گفت: چندسال اخیر با افزایش قیمت از یک سو و کمبود منابع آبی دوباره اقبال کشاورزان برای پنبه کاری بیشتر شده است.

مازندران تا تبدیل به قطب طلای سفید شدن راه طولانی درپیش دارد و بی شک خرید تضمینی، افزایش قیمت و بسته‌های حمایتی می‌تواند دوباره روزگار سیاه پنبه را سفید کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *