ایلام- کشت پنبه که به عنوان طلای سفید شناخته می‌شود برای اولین بار در شهرستان دهلران به دلیل نیاز کم آبی رونق گرفته و پیش بینی شده یک هزار تن پنبه در این شهرستان برداشت شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: بهبود تناوب در کشت و ارزش افزوده فراوان باعث شده تا کشاورزان دهلرانی برای اولین بار در استان ایلام مزارع خود را به کشت محصول استراتژیک به نام پنبه اختصاص دهند.

آب بری کمتر، اشتغالزایی بیشتر و کمک به پایداری تولید سایر محصولات باعث شده تا پنبه به عنوان یک محصول استراتژیک شناخته شود، بوته‌های پنبه‌ای با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در دهلران کشت می شود.

لزوم حمایت از کشت پنبه
یکی از کشاورزان دهلران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: امیدواریم به دلیل مسئله کم آبی از کشت پنبه در سطح شهرستان دهلران حمایت‌های خوبی شود تا کشت پنبه در شهرستان رونق بگیرد.

احمد عزیزی با اشاره به زمین‌های حاصلخیز شهرستان دهلران برای کشاورزی، افزود: امسال سال خوبی برای کشاورزان نبود چراکه مسئله کم آبی و گرما خسارت‌های فراوانی به کشاورزان زد.

وی تصریح کرد: مسئولان از کشت‌های محصولات مختلف مثل پنبه در شهرستان حمایت کنند تا بخشی از ضررهای کشاورزان به دلیل خشکسالی جبران شود.

اختصاص ۴۳۰ هکتار از اراضی دهلران به کشت پنبه
مدیر جهاد کشاورزی دهلران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال زراعی جاری توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دهلران و همکاری و همراهی کشاورزان منطقه اقدام به کشت ۴۳۰ هکتار محصول پنبه در شهرستان شده که با آموزش و شناسایی کشاورزان هدف برای توسعه کشت این محصول در سال‌های آینده تلاش بیشتری انجام شود.

علی غلامی افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و پایین آمدن سفره آب‌های زیرزمینی و همچنین نیاز آبی بالای کشت‌های تابستانه، کشت پنبه در منطقه رونق گرفته است.

میزان اشتغالزایی این محصول ۴۵ نفر می‌باشد و این محصول پس از برداشت به بازارهای بزرگ و مهم محصول کارخانجات تهران صادر خواهد شد

وی تصریح کرد: محصول پنبه به دلیل نیاز آبی پایین که در حدود ۵۰ درصد سایر محصولات محصول ذرت است و همچنین درآمد بالا مورد استقبال کشاورزان منطقه قرار گرفته است.

رونق کشت طلای سفید در دهلران| پیش بینی برداشت ۱۰۰۰ تن پنبه

وی عنوان کرد: این محصول به دو روش کشت مرسوم در سطح ۳۷۰ هکتار و روش حفاظتی بدون خاک ورزی در سطح ۶۰ هکتار انجام گرفته است، در روش حفاظتی هزینه کشاورز کاهش پیدا می‌کند چون از ادوات کمتری استفاده می‌شود و از طرف دیگر باعث حاصلخیزی خاک می‌شود.

پیش بینی برداشت یک هزار تن پنبه در دهلران
غلامی با اشاره به اینکه دوره پرورش این محصول پنج ماه است، افزود: پیش بینی می‌شود که از این سطح سبز زیرکشت محصول پنبه میزان یک هزار تن پنبه یا طلای سفید از سطح مزارع شهرستان دهلران برداشت شود.

وی گفت: میزان اشتغالزایی این محصول ۴۵ نفر می‌باشد و این محصول پس از برداشت به بازارهای بزرگ و مهم محصول کارخانجات تهران صادر خواهد شد.

رونق کشت طلای سفید در دهلران| پیش بینی برداشت ۱۰۰۰ تن پنبه

مدیر جهاد کشاورزی دهلران در گفتگو اضافه کرد: در صورت حمایت همه جانبه از کشاورزان شهرستان دهلران می‌توان در سال های آتی شاهد زراعت سطح کشت بیشتری از این محصول باشیم.

برنامه توسعه کشت پنبه در استان ایلام
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی نیز از کشت پنبه در استان ایلام برای نخستین بار خبر داد و افزود: در سال جدید، برنامه کشت یک هزار و ۸۰ هکتار پنبه در منطقه هلیلان و دهلران در استان ایلام در دستور کار قرار گرفته است.

طبق گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان ایلام رقم پنبه کشت شده در استان از ارقام زودرس است که نیاز آبی آن نسبت به برخی محصولات از جمله ذرت کمتر است و امسال کشت آن آغاز شده است

ابراهیم هزارجریبی عنوان کرد: پنبه و نهاده‌های مرتبط با این محصول، توسط شرکت‌های متقاضی و شرکت‌های نساجی به صورت کشت قراردادی خریداری می‌شود.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: امیدواریم برنامه کشت پنبه در استان ایلام بتواند نقطه عطفی در توسعه کشاورزی، اشتغال و بهبود خاک منطقه باشد و بتوانیم درآمد کشاورزان را افزایش دهیم.

رونق کشت طلای سفید در دهلران| پیش بینی برداشت ۱۰۰۰ تن پنبه

وی افزود: پنبه یکی از گیاهان مهم صنعتی است که ماده اولیه صنایع نساجی را تولید می‌کند و پنبه‌دانه آن در خوراک دام و صنایع روغن کشی استفاده می‌شود.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: پنبه یکی از گیاهان مهم دارای ریشه‌های عمیق است که در کنار گیاهان زراعی مانند گندم در تناوب زراعی منطقه موثر است.

طبق گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان ایلام رقم پنبه کشت شده در استان از ارقام زودرس است که نیاز آبی آن نسبت به برخی محصولات از جمله ذرت کمتر است و امسال کشت آن آغاز شده است.

کشت پنبه در حالی برای اولین بار در استان ایلام انجام می‌گیرد که خشکسالی در سال جاری باعث شده میزان تولیدات محصولات کشاورزی استان کاهش پیدا کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *